Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 17 aprilie 2023

Comisia Europeană a adoptat criterii de echivalare pentru DAC7

Comisia Europeană a adoptat joi, 13 aprilie, o reglementare privind implementarea ce stabilește criterii pentru determinarea măsurii în care regimurile de schimb al informațiilor ale țărilor terțe pot fi considerate echivalente dispozițiilor de raportare ale DAC7 pentru platformele online. DAC7 cuprinde un mecanism pentru a asigura că platformele care raportează țărilor terțe în baza normelor OCDE cu privire la venitul vânzătorilor europeni ai acestora nu fac obiectul dispozițiilor de raportare duale. „Evaluarea și determinarea unei astfel de echivalențe ar trebui să adopte o abordare care asigură faptul că statele membre primesc informațiile necesare și previne împovărarea excesivă a operatorilor de platforme care au raportat deja informațiile relevante într-o jurisdicție din afara Uniunii”, a explicat Comisia. Pentru a stabili echivalența, Comisia va evalua definițiile din legislația națională a țării terțe sau un acord al acesteia încheiat cu un stat membru referitor la operatorul platformei raportoare, vânzătorii cu privire la care se raportează și activitatea relevantă. Comisia va evalua și procedurile naționale de verificare prealabilă, dispozițiile de raportare, precum și normele și procedurile administrative ale țării terțe.

Raportul de progres pentru 2022 referitor la programul Fiscalis

La 5 aprilie, Comisia Europeană a publicat raportul de progres pentru 2022 referitor la programul Fiscalis, care își propune să sprijine autoritățile fiscale în eforturile de combatere a fraudei fiscale, evaziunii fiscale și evitării obligațiilor fiscale și de îmbunătățire a colectării impozitelor. Raportul arată că, în 2022, programul a avut un rol deosebit de important în garantarea continuității activității Sistemelor electronice europene pentru impozitare și, în sens mai larg, în sprijinirea evoluțiilor în domeniul digitalizării, precum și în facilitarea cooperării în rândul autorităților fiscale, transmite Comisia. În domeniul decalajelor dintre impozitele estimate și cele colectate, programul a finanțat  activități care au ajutat la identificarea domeniilor cu probleme pentru decalajele fiscale, precum și a tendințelor. Totodată, programul a contribuit la combaterea fraudei fiscale, evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive prin numeroase acțiuni, potrivit Comisiei.

Nou studiu al Observatorului fiscal european privind complexitatea multinaționalelor și evitarea obligațiilor fiscale

Observatorul fiscal european a publicat miercuri, 12 aprilie, un nou document de lucru referitor la evitarea obligațiilor fiscale și complexitatea întreprinderilor multinaționale (MNE-uri). Documentul investighează impactul structurilor complexe de proprietate ale multinaționalelor asupra evitării obligațiilor fiscale. Utilizând un set de date transfrontaliere ale afiliaților europeni, autorii, Manon François și Vincent Vicard, au constatat că multinaționalele care aparțin unor grupuri mai complexe raportează profituri mai scăzute decât afiliații similari din aceeași țară și același domeniu de activitate. Mai mult, doar cele mai complexe multinaționale transferă profiturile de la afiliați cu impozite mari, în timp ce multinaționalele cu o structură de proprietate liniară nu prezintă o astfel de reacție la politicile fiscale în profiturile raportate, afirmă autorii. Pe baza constatărilor acestora, autorii argumentează că autoritățile au nevoie de informații de calitate referitoare la structura de proprietate a întreprinderilor multinaționale pentru a înțelege mai bine schemele de transfer al profiturilor. O primă îmbunătățire o reprezintă introducerea la nivelul fiecărei țări a unor rapoarte care impun tuturor multinaționalelor cu o cifră de afaceri netă consolidată de peste 750 de milioane de euro să prezinte unele informații financiare în fiecare țară în care au un afiliat. Totuși, nu există nicio informație cu privire la structura de proprietate a multinaționalelor și complexitatea acesteia, iar astfel de informații ar fi valoroase pentru administrațiile fiscale, potrivit autorilor.

IASB a aprobat o scutire temporară de la contabilizarea impozitelor amânate în baza normelor GLOBE

International Accounting Standards Board (IASB) a decis marți, 11 aprilie, să finalizeze amendamentele la IAS 12 Impozitul pe profit ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Se preconizează că amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit vor fi emise până la finalul lunii mai a acestui an.

Țările G-24 susțin rezoluția ONU în domeniul fiscal

Într-un comunicat emis marți, 11 aprilie, în cadrul întâlnirilor dintre FMI și Banca Mondială din Washington, Grupul celor douăzeci și patru (G-24), care reprezintă 24 de economii în dezvoltare și emergente, susține rezoluția Adunării Generale a ONU privind Inițiativa pentru reforma fiscală incluzivă și eficientă și consideră că acest lucru va deschide calea pentru negocieri privind un acord de cooperare internațională în domeniul fiscal prin negocieri interguvernamentale incluzive la nivelul ONU ce ar putea trata aspectele urgente care până acum au fost excluse din fluxul de lucru al OCDE. În special, G-24 a făcut apel la „crearea unei arhitecturi fiscale internaționale mai eficiente, incluzive, sustenabile și echitabile, intensificarea cooperării internaționale în domeniul fiscal, combaterea fluxurilor financiare ilicite și a evitării obligațiilor fiscale și evaziunii fiscale agresive cu atenție sporită pe creșterea capacității ca fundament pentru următoarea etapă a reformei fiscale internaționale”.

Zimbabwe se alătură Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații

Marți, 11 aprilie, Zimbabwe s-a alăturat Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale și a devenit cel de-al 167-lea membru al formațiunii. Membrii Forumului Global includ toate statele G20, toți membrii OCDE, toate centrele financiare internaționale și un număr mare de țări aflate în dezvoltare. La fel ca toți ceilalți membri, Zimbabwe va participa dintr-o poziție de egalitate și se va dedica combaterii evaziunii fiscale din străinătate prin implementarea standardelor convenite la nivel internațional pentru schimbul de informații la cerere (EOIR) și schimbul automat de informații financiare aferente conturilor (AEOI). Zimbabwe va deveni și parte a Inițiativei Africa, un program de lucru lansat în 2014 pentru a sprijini mobilizarea veniturilor naționale și combaterea fluxurilor financiare ilicite în Africa prin transparența fiscală sporită și schimbul îmbunătățit de informații.

Blocați agenda! 28 iunie – Conferința ETAF privind SAFE

ETAF organizează, la 28 iunie, între orele 15.00 și 17.00, o conferință pe tema Analizarea propunerii SAFE: la ce ar trebui să se aștepte profesioniștii care activează domeniul fiscal. În iunie 2023, Comisia Europeană plănuiește să prezinte o propunere pentru o directivă „pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană” (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE). Planificarea fiscală agresivă este deseori numită „zona gri”. Definiția acesteia reprezintă una dintre principalele provocări și rămâne problematică întrucât fiecare contribuabil are dreptul de a alege calea cel mai puțin impozitată. Comisia intenționează să propună criterii „clare și obiective” pentru definirea formelor de planificare fiscală agresivă care trebuie interzise. Aceste criterii vor reprezenta fundamentul propunerii SAFE. În acest context, ETAF ar dori să discute cu profesioniști care activează în domeniul fiscal, reprezentanți ai UE și reprezentanți ai mediului academic ce anume constituie planificare fiscală agresivă din punctul lor de vedere și modul în care Comisia intenționează să o definească fără a descuraja planificarea fiscală legitimă și a interfera cu activitatea profesioniștilor din domeniu care respectă legea. Vorbitorii vor fi anunțați în curând. Participanții la conferință vor beneficia de interpretare simultană în engleză, franceză, germană și română. Conferința se va desfășura la Bruxelles și va fi transmisă în direct pe site-ul și conturile de social media ale ETAF.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF

Written by