Activitate internaţională
Ședința anuală a Consiliului IFAC, 13-14 noiembrie 2019
International Federation of Accountants (IFAC) a organizat la Vancouver, în perioada 13-14 noiembrie 2019, ședința anuală a Consiliului IFAC, structura de guvernanță formată din reprezentanții organismelor membre, între care și delegația CECCAR compusă din Președintele Consiliului superior, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, și Președintele Consiliului Filialei CECCAR București, Aurel Andrei.
Agenda ședinței a inclus atât discuții de ordin administrativ, printre care menționăm rapoartele conducerii IFAC, propuneri bugetare, implementarea planului strategic pentru perioada 2019-2020 și corelarea mai strânsă cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU etc., cât și discuții pe marginea factorilor care vor influența evoluția a profesiei, cum ar fi activitatea Grupului de Monitorizare și modificarea proceselor de normalizare a standardelor; efectele, provocările și oportunitățile modificărilor tehnologice pentru profesie și necesitatea tranziției de la contabilitatea tradițională la oferirea de noi servicii, valorificarea noilor tehnologii și contabilitate integrată; și trecerea la un nou sistem de educație contabilă care să asigure formarea unor profesioniști contabili pregătiți pentru viitor.
Ședința din acest an a Consiliului IFAC a marcat, totodată, un moment istoric în ceea ce privește eforturile acestei organizații de a promova egalitatea de gen fiind pentru prima dată, de la înființarea federației, când componența Board-ului este majoritar feminină.
CECCAR, la întâlnirea Tax Policy Group: teme actuale și provocări recente în domeniul fiscalității, discutate de membrii Accountancy Europe, la Bruxelles
În data de 22 octombrie 2019, CECCAR a participat la întâlnirea Tax Policy Group din cadrul Accountancy Europe – organism european unde CECCAR este membru permanent. Agenda întâlnirii ce a avut loc la Bruxelles a inclus dezbateri pe teme actuale și provocări recente în domeniul fiscalității, aspecte de interes pentru toate statele membre ale Uniunii Europene. Reprezentanții Accountancy Europe au realizat un update referitor la cele mai recente decizii ale Comisiei Europene și ale Consiliului European în materie fiscală, iar fiecare membru a expus principalele modificări fiscale din legislația țării pe care o reprezintă.
Un subiect de actualitate îl reprezintă conceptul de Phantom FDI, care se folosește pentru investițiile străine care nu sunt realizate cu scopul de a dezvolta un business într-un anumit stat, ci doar pentru a obține avantaje fiscale într-o anumită jurisdicție fiscală. Aceste Phantom FDIs presupun investiții financiare transfrontaliere între societăți ce aparțin aceluiași grup multinațional și, de obicei, au ca obiect o societate care nu realizează o activitate economică efectivă, ci activează ca o metodă de finanțare intra-grup și/sau administrează imobilizări necorporale cu scopul ca anumite societăți multinaționale să își poată externaliza profiturile către o jurisdicție fiscală prietenoasă. O astfel de inginerie financiară și fiscală estompează statisticile tradiționale ale FDI (foreign direct investment) și denaturează conceptul de integrare economică autentică.
În cadrul întâlnirii s-a discutat, totodată, despre Directiva (UE) 2018/822 în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu privire la modalitățile transfrontaliere care fac obiectul raportării și despre stadiul implementării în legislația națională a statelor membre a acestor reglementări. Amintim că în România, în momentul de față, această directivă este în dezbatere publică.
Discuțiile au abordat, de asemenea, economia digitală și impozitarea acesteia, cu accent pe draftul propus de OECD – Secretariat Proposal for a “Unified Approach” under Pillar One, document care se află în dezbatere publică. Concluzia reprezentanților a fost că impozitarea economiei digitale trebuie realizată echitabil și eficace, având în vedere fundamente obiective.
Un ultim aspect de pe agenda întâlnirii se referă la standardele GRI (Global Reporting Initiative Sustainability Reporting Standards – GRI Standards), ce au în vedere raportările organizațiilor privind abordarea lor referitoare la impozitare. Aceste raportări au în vedere o explicație narativă a modului în care o organizație gestionează un subiect material, impacturile asociate și așteptările și interesele rezonabile ale părților interesate. Orice organizație care pretinde că respectă Standardele GRI trebuie să raporteze asupra abordării sale de management pentru fiecare subiect important. În ceea ce privește fiscalitatea, o organizație care a identificat impozitul ca subiect material este obligată să raporteze abordarea sa de management pentru acest subiect, utilizând GRI Management Approach.
Prima întâlnire a Panelului Internațional de Educație Contabilă, 12-13 septembrie 2019
Promovarea educației contabile este o parte integrantă a viziunii IFAC, conform căreia profesia contabilă globală este recunoscută ca fiind esențială pentru organizațiile puternice și durabile, piețele financiare și economiile naționale. Profesioniștii contabili competenți și credibili, dedicați învățării pe tot parcursul vieții, stau la baza acestei viziuni. Pentru a rămâne relevanți într-un mediu caracterizat prin schimbare rapidă, profesioniștii contabili trebuie să demonstreze din ce în ce mai mult abilități dincolo de competențele contabile recunoscute de obicei în zilele noastre.
Pentru a răspunde provocărilor pe care le prezintă un mediu în schimbare rapidă, IFAC și Consiliul pentru Standarde Internaționale de Educație Contabilă (IAESB) au anunțat o nouă abordare pentru promovarea educației contabile. Această abordare, care este proiectată pentru a fi relevantă, receptivă, eficientă și deschisă, reflectă angajamentul continuu al IFAC față de educația contabilă, se bazează pe avantajele comparative ale IFAC, optimizează utilizarea resurselor interne și favorizează utilizarea celor externe.
Astfel, în perioada 12-13 septembrie a.c. a avut loc, la sediul IFAC din New York, prima întâlnire a noului grup consultativ denumit Panelul Internațional de Educație Contabilă, care reprezintă o componentă importantă a noii abordări a IFAC, structură formată din reprezentanți de rang înalt ai comunității globale pentru educația contabilă, în care este prezentă și România. Grupul este instituit de Boardul IFAC pentru a contribui la promovarea educației contabile prin furnizarea de consultanță strategică, facilitarea accesului la experiență și resurse și pledarea pentru educația de calitate a unor profesioniști contabili pregătiți pentru viitor. La întâlnire a participat și conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, reprezentanta CECCAR în Panel.
Cu această ocazie s-au stabilit bazele modului în care membrii acestui grup, reprezentanți ai comunității globale a educației contabile cu experiență și expertiza relevante, din țări dezvoltate și în curs de dezvoltare din șase regiuni ale lumii – Africa, Orientul Mijlociu, Asia, Europa, America Latină și Insulele Caraibe, America de Nord și Australia și Oceania, vor oferi consultanță asupra viziunii pe termen lung în materie de educație contabilă pentru IFAC și asupra domeniilor strategice.
Panelul are responsabilități în ceea ce privește preluarea contribuțiilor părților interesate, monitorizarea progreselor, oferirea de suport în cadrul procesului de dezvoltare a strategiei IFAC, asigurând, în același timp, o dezvoltare a educației contabile adecvată pentru viitor. În acest context, panelul asigură accesul la experiență si resurse, oferind consultanță în ceea ce privește rezultatele prin identificarea proiectelor de revizuire sau elaborare de standarde de educație contabile (IES), elaborarea de propuneri de proiecte, derularea unui proces de consultare adecvat pentru proiecte, crearea grupurilor de lucru, după caz, și dezvoltarea publicațiilor propuse și finale. De asemenea, panelul recomandă standardele revizuite sau noi Boardului IFAC, confirmând că procesul de consultare convenit a fost urmat. Printre responsabilitățile sale se află și promovarea adoptării și implementării de standarde de educație contabilă (IES) și promovarea dezbaterii internaționale pe probleme emergente relevante pentru educația contabilă.
De-a lungul celor doua zile de discuții au fost supuse atenției membrilor obiective precum:
- Înțelegerea noii abordări a IFAC de a promova educația contabilă (AE) la nivel global și a rolului grupului în cadrul noii abordări;
- Construirea unei înțelegeri comune a factorilor care determină schimbarea și a factorilor externi care afectează profesia contabilă și educația contabilă la nivel global;
- Stabilirea unei viziuni pe termen lung pentru educația contabilă în contextul noii strategii a IFAC și al avantajelor comparative, pe un orizont de planificare de 3 până 5 ani;
- Identificarea modului de a furniza sfaturi despre domeniile strategice ale educației contabile pentru a realiza viziunea educației contabile și a se alinia la avantajele comparative ale IFAC;
- Clarificarea modului de lucru în cadrul grupului pentru crearea de valoare adăugată la cel mai înalt nivel și cu impact pe termen lung;
- Oferirea de consultanță cu privire la etapele următoare referitoare la noua abordare și la grup, inclusiv la modul de implicare a părților interesate.
România, rol important în dezvoltarea profesiei contabile la nivel internațional
Cu o importantă reprezentare în elita profesiei contabile la nivel mondial, România a participat, recent, prin prezența Oanei Nicorescu, expert contabil – consultant tehnic în cadrul acestui Comitet, începând de anul acesta, și membru în Consiliul superior al CECCAR, la ședința Comitetului pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul International Federation of Accountants (IFAC), ce a avut loc la New York.
În cadrul întâlnirii au fost discutate concluziile raportului Edinburgh Group, The SMP of the future in a changing world (Practicile mici și mijlocii ale viitorului, într-o lume în schimbare), lansat anul trecut.
Edinburgh Group este o coaliție a 16 organisme profesionale din întreaga lume, reprezentând interesele a peste 900.000 de profesioniști contabili din țări din Africa, America de Nord, Asia, Australia, Europa și America Latină.
Pentru realizarea raportului au fost intervievați 1.906 contabili practicanți, parte a unei practici mici și mijlocii (PMM), și 14 organizații profesionale.
În urma diseminării chestionarului în rândul membrilor în luna iunie a anului trecut, România s-a clasat pe prima poziție în ceea ce privește numărul de răspunsuri venite din partea profesioniștilor contabili care dețin sau sunt angajați în PMM-uri – 645 de răspunsuri, ceea ce reprezintă aproximativ o treime din totalul opiniilor. Acest fapt, precum și opinia oferită de CECCAR în calitate de organism profesional care reprezintă profesia contabilă în România, evidențiază contribuția importantă a țării noastre în realizarea raportului.
Rezultatul raportului îl reprezintă un set de recomandări pentru PMM-uri și pentru organizațiile profesionale pentru a gestiona eficient provocările viitorului.
Dintre recomandările identificate pentru PMM-uri amintim:
- PMM-urile trebuie să fie proactive în căutarea de noi piețe pentru serviciile lor și trebuie să aibă în vedere diversificarea portofoliului de servicii oferite (exemplu: servicii de consultanță, resurse umane, suport tehnologic);
- PMM-urile trebuie să depășească așteptările clienților în ceea ce privește serviciile prestate și să dezvolte o relație apropiată cu aceștia pentru că recomandarea reprezintă o importantă oportunitate de a atrage noi clienți;
- PMM-urile trebuie să fie mai eficiente pentru a-și reduce costurile;
- PMM-urile trebuie să gestioneze în mod corect așteptările clienților;
- Personalul este cea mai importantă resursă a unei PMM. Acestea trebuie să găsească moduri noi de a atrage, motiva și remunera personalul;
- PMM-urile trebuie să se concentreze nu numai pe serviciile pe care le oferă, dar și pe disciplina lor financiară și comercială (având în vedere resursele limitate de care dispun);
- PMM-urile, în special cele cu mulți parteneri și angajați, trebuie să își construiască un brand;
- PMM-urile trebuie să își dezvolte o strategie pentru a contracara competiția.
- PMM-urile așteaptă, și unele chiar depind, de organizația lor profesională pentru a le acorda suport personalizat;
- Organizațiile profesionale trebuie să sprijine și să reprezinte, în mod public, profesia contabilă;
- Organizațiile profesionale trebuie să mențină o relație apropiată cu practicile lor mici și mijlocii pentru a înțelege mai bine provocările și nevoile acestora.
Vă invitam să citiți, pe larg, recomandările raportului The SMP of the future in a changing world, disponibile aici.
Pentru mai multe informații referitoare la raportul Grupului Edinburgh, accesați și articolul publicat pe site-ul IFAC.
Profesia contabilă din România este astăzi recunoscută și apreciată la nivel internațional. Tradiția, performanța ei, sunt certificate prin faptul că experți contabili membri ai CECCAR, susținuți de CECCAR, au fost aleși și funcționează în structurile de conducere ale unor organizații relevante la nivel european și mondial, care activează în domeniul contabil-fiscal, organizații care au drept scop promovarea profesiei contabile. Reamintim faptul că președinția Accountacy Europe – organizație care reprezintă profesia contabilă la nivel european – este asigurată de Florin Toma, expert contabil. De asemenea, profesia contabilă din România este prezentă în structurile de conducere ale Federației Europene a Consilierilor Fiscali (ETAF), ale Comitetului de Integrare Latină Europa-America (CILEA), în comitete și grupe de lucru organizate în cadrul IFAC.
România, reprezentată în Panelul Internațional pentru Educație al IFAC
Conf. univ. dr. Adriana Popa, lector autorizat CECCAR, a devenit, recent, membru al Panelului Internațional pentru Educație, înființat de International Federation of Accountants (IFAC) pentru a facilita accesul la cunoștințe de specialitate și resurse și pentru a sprijini educația de calitate pentru formarea unor profesioniști contabili pregătiți pentru piața muncii.
Forumul este format din reprezentanți de rang înalt ai comunității globale pentru educația contabilă, România fiind reprezentată în această structură alături de Statele Unite ale Americii, Australia, Brazilia, China, Germania, Mexic, Marea Britanie, Franța, Japonia, Singapore, Nigeria, Liban, Canada.
Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a răspuns la apelul la nominalizare transmis de IFAC, desemnând-o pe Adriana Popa ca reprezentant al țării noastre, în baza experienței relevante în domeniu și în urma rezultatelor avute în cadrul Institutului național de dezvoltare profesională a contabililor – structură a CECCAR care contribuie semnificativ la dezvoltarea profesiei contabile prin trasarea direcției educației de calitate atât în privința formării profesionale inițiale (stagiul), cât și în privința dezvoltării profesionale continue a profesioniștilor contabili.
În urma procesului de selecție realizat de comitetul de nominalizare desemnat de IFAC, Adriana Popa, candidat din partea CECCAR, a devenit membru al Panelului Internațional pentru Educație al Federației.
Adunarea membrilor Accountancy Europe, 19 iunie, Bruxelles
Reprezentanții organismelor profesionale membre ale Acccountancy Europe s-au reunit în ședință, în data de 19 iunie a.c., la Bruxelles pentru a face un bilanț al măsurilor și acțiunilor întreprinse în prima jumătate a anului. S-a prezentat cu această ocazie stadiul proiectului de revizuire a modelului de finanțare al organizației, evenimentele organizate și întâlnirile cu oficialii europeni pe tema finanțării durabile, a fiscalității, dar și a IMM-urilor.
Ședința Adunării Membrilor, prezidată de Președintele în funcție și membru CECCAR, Florin Toma, a fost și singura ședință statutară din acest an, membrii prezenți aprobând printre altele, minuta ședinței din luna martie, raportul trezorierului pentru anul 2018 și bugetul propus pentru 2020, numirea auditorului pentru perioada 2019-2021, dar și acceptarea unui nou membru cu drepturi depline, Wirtschaftsprüferkammer (WPK) din Germania.
Președintele CECCAR, ales membru al Consiliului ETAF
În data de 12 iunie 2019, Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2020.
Cu această ocazie, președintele Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, a fost ales ca membru în Consiliul ETAF pentru un mandat de doi ani, poziție care va asigura Corpului o mai mare influență în strategia și deciziile organismului european, în vederea unei mai bune susțineri a intereselor membrilor noștri.
De asemenea, s-a decis prelungirea mandatului Președintelui în funcție al ETAF, Philippe Arraou, și a mandatelor a trei membri existenți ai Consiliului, precum și alegerea unui nou membru din partea institutului belgian.
Misiunea ETAF este de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale, proiectele vizate în mod special fiind cele care țin de piața internă, transparența fiscală, Directiva Anti-BEPS, CCCTB, TVA și protecția datelor.
Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.
În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.
„Accountancy Profession Strategic Forum”, Malta, 2019
În data de 11 aprilie 2019, o delegație a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a participat la cea de-a VII-a ediție a Forumului Anual APS (Accountancy Profession Strategic Forum), organizat de ICAEW (The Institute of Chartered Accountants in England and Wales) în Malta.
Ediția din acest an a Forumului a fost organizată în patru sesiuni tematice în cadrul cărora s-au dezbătut subiecte de interes pentru profesia contabilă în noul context economic. În timpul primei sesiuni s-a discutat despre rolurile pe care organizațiile profesionale contabile (PAO-urile) le pot avea în gestionarea provocărilor implicate de respectarea interesului public. Discuția a acoperit o gamă largă de subiecte din domeniul de activitate al PAO-urilor: membrii individuali, firmele și studenții care aleg această profesie, organisme publice de supraveghere și autorități de reglementare, părți externe interesate, dar și publicul larg.
Prezentările din cadrul celei de-a doua sesiuni s-au concentrat pe consolidarea integrității financiare în cadrul economiilor naționale și combaterea spălării banilor, precum și pe rolul PAO-urilor în aceste domenii. Ce-a dea treia sesiune s-a axat pe strategiile de modernizare ale PAO-urilor, în timp ce, în cadrul celei de-a patra sesiuni, s-a dezbătut modalitatea prin care PAO-urile își pot susține membri prin consultanța pe care o oferă afacerilor.
Următoarea ediție a Forumului va avea loc în 2020 și va fi găzduită de organismul profesional din Portugalia.
Conferinţa Științifică Internaţională „Contabilitatea și educația contabilă în societatea digitală”
În perioada 4-5 aprilie 2019 a avut loc, la Chișinău, cea de-a VIII-a ediție a Conferinței Științifice Internaţionale cu tema Contabilitatea și Educația Contabilă în Societatea Digitală, dedicată celebrării Zilei Profesionale a Contabilului din Republica Moldova. Evenimentul a fost organizat de Asociația Contabililor și Auditorilor Profesioniști din Republica Moldova, Facultatea de Contabilitate a Academiei de Studii Economice a Moldovei, în colaborare cu ACCA şi KPMG Moldova.
Prezent la eveniment, președintele Consiliului Filialei CECCAR Iași, prof. univ. dr. Costel Istrate, a transmis un mesaj de sprijin colegilor din Republica Moldova, subliniind preocupările comune ale celor două organizații cu privire la prezentul și viitorul profesiei contabile în contextul transformărilor radicale generate de economia digitală.
În cadrul conferinței, președintele Filialei CECCAR Iași a susținut o prezentare intitulată (R)evoluții în evaluarea contabilă din România, după 1990, primită cu mare interes de participanți.
Congresul internațional al Ordinului Experților Contabili din Portugalia și cel de-al XXXIX-lea Seminar CILEA, 14-15 martie 2019, Lisabona
Ordinul Experților Contabili din Portugalia a organizat la Lisabona, în perioada 14-15 martie 2019, Congresul internațional de contabilitate publică, eveniment care a reunit profesioniști contabili și reprezentanți ai mediului economic din Portugalia, alături de reprezentanți ai organizațiilor profesionale membre ale Comitetului de Integrare Latină Europa-America Latină (CILEA), între care CECCAR (România), FACPCE (Argentina), CACPU (Bolivia), CFC (Brazilia), FEDECOP (Columbia), CGE (Spania), CCPA (Guatemala), CCEA (Uruguay), CNDCEC (Italia) și ODCEC (San Marino).În cadrul lucrărilor Congresului și ale Seminarului CILEA a fost prezentată situația actuală a contabilității în sectorul public și stadiul implementării și aplicării IPSAS-urilor.
Sesiunile tehnice paralele ale Congresului au inclus dezbateri referitoare la modificările economice și provocările pentru profesioniștii contabili, viitorul profesioniștilor contabili, presiunile asupra profesiei determinate de evoluțiile economice și cele din domeniul IT, precum și provocările specifice securității cibernetice.
În marja acestor evenimente au avut loc și ședințele ordinare ale CILEA, respectiv întâlnirea Consiliului și a Adunării Generale, pe a căror ordine de zi s-au aflat subiecte precum actualizarea planului strategic pentru perioada 2016-2020, planul de activități pentru următorii doi ani, situația financiară și bugetul Comitetului.
Ședința Comitetului pentru Practici Mici si Mijlocii din cadrul IFAC – Tokyo, 25-26 februarie
În perioada 25-26 februarie a avut loc în capitala Japoniei, Tokyo, prima ședință din anul 2019 a Comitetului pentru Practici Mici si Mijlocii din cadrul International Federation of Accountants (IFAC). CECCAR a fost reprezentat la eveniment de către Oana Nicorescu, consultant tehnic în cadrul acestui comitet.
IFAC este organizația mondială a profesiei contabile și colaborează cu peste 175 de membri deplini și membri asociați din 130 de țări și jurisdicții, însumând un total de peste trei milioane de contabili.
Comitetul pentru Practici Mici şi Mijlocii (CPMM) din cadrul IFAC își exercita activitatea în trei direcții principale:
- Elaborarea de standarde – furnizează în mod regulat feedback în procesul de elaborare a standardelor pentru a asigura stabilitate, relevanță și proporționalitate pentru standardele internaționale emise din perspectiva Întreprinderilor Mici si Mijlocii (IMM) și Practicilor Mici și Mijlocii (PMM);
- Resurse și Instrumente – dezvoltă și împărtășește ghiduri practice cu focus pe implementarea standardelor internaționale, managementul practicilor și serviciile de consultanță în afaceri;
- Promovare – promovează vizibilitatea și recunoașterea Practicilor Mici și Mijlocii și reprezintă interesele PMM și IMM la nivel global.
Anul acesta, la întâlnirea comitetului de la Tokyo au fost incluse în agendă și au fost dezbătute următoarele subiecte:
- Aprobarea planului de lucru pentru exercițiul 2019;
- Discuții și dezbateri pentru standardele propuse spre revizuire:
- Standardele Internaționale pentru Servicii Conexe (ISRS 4400 Misiuni pe baza procedurilor convenite);
- ISA-315 – Identificarea și evaluarea riscurilor de denaturare semnificativă prin înțelegerea entității și a mediului său;
- Auditul societăților mai puțin complexe: explorarea opțiunilor posibile pentru a adresa viitoarele provocări.
- Informare a IAASB asupra proiectelor actuale și viitoare;
- Suportul acordat de PMM pentru IMM pentru a-și construi un plan de succesiune;
- Încrederea publica în sistemele fiscale în țările din G20;
- Inițiativele și modul de informare al IASB;
- Performanța și managementul financiar al IMM;
- Inițiative ale diverselor organisme profesionale pentru sprijinirea activității membrilor.
- Fiind parte din vocea globala a profesiei contabile;
- Având acces la informații, resurse și suport pentru a întări poziția profesiei contabile în România;
- Oferind feedback pe probleme critice și contribuind în mod constant la stabilirea agendei globale a profesiei.
- Arhivă activitate internaţională