Newsletterul ETAF din luna ianuarie: președintele Phillipe Arraou prezintă principalele modificări în materie de politică fiscală din UE începute anul trecut și continuate în 2019
ETAF a publicat newsletterul lunii ianuarie, în care președintele Philippe Arraou prezintă principalele modificări în materie de politică fiscală din Uniunea Europeană (UE) începute anul trecut și continuate în 2019. Redăm în integralitate, în rândurile următoare, discursul președintelui Phillipe Arraou:
„Dragi membri ETAF, dragi prieteni,
În ceea ce privește politica fiscală europeană, anul 2019 a început cu o propunere majoră a Comisiei Europene, și anume trecerea de la principiul votului în unanimitate la votul cu majoritate calificată în materie fiscală. Conform acestei propuneri prezentate de comisarul european pentru afaceri economice şi financiare, Pierre Moscovici, la 15 ianuarie a.c., se permite ca o inițiativă fiscală să devină lege în cazul în care 16 din cele 28 de state membre sunt de acord cu propunerea, ceea ce ar reprezenta 65% din populația UE.
Această propunere poate avea consecințe importante asupra elaborării politicilor fiscale ale UE. În prezent, după cum se cunoaște, tratatele prevăd ca orice propunere în materie fiscală să fie aprobată în unanimitate. În opoziție cu majoritatea celorlalte domenii de politică în care procedura legislativă ordinară este utilizată, politica fiscală a rămas un domeniu în care unanimitatea este obligatorie.
Argumentele Comisiei nu pot fi respinse în totalitate: principiul unanimității își are originile în perioada în care Uniunea Europeană era formată din mai puține state și, prin urmare, unanimitatea era mai ușor de atins. Astfel, în Uniunea Europeană actuală, progresele în materie de politică fiscală sunt împiedicate de cerința de unanimitate care îngreunează procesul prin care Uniunea poate ține pasul cu dezvoltările economice, sociale și tehnologice. Exemple în acest sens sunt propunerile privind CCCTB (Baza comună de impozitare corporativă) și ISD (impozitarea serviciilor digitale).
Cu toate acestea, obiecțiile ridicate de mai multe guverne naționale, și anume îngrijorarea de a pierde drepturile în materie de suveranitate fiscală, nu trebuie ignorate. În același timp, politica fiscală este întotdeauna și politică bugetară și, cu siguranță, ne vom confrunta cu discuții intense cu privire la modul în care ar trebui să fie reprezentate interesele generale ale UE în raport cu suveranitatea națională.
La nivel profesional, în anul legislativ 2018, participarea ETAF la Pachetul privind serviciile a avut rezultate bune. În primul rând, am putut cataloga eșecul Propunerii privind un card electronic pentru servicii drept succes profesional, deoarece a prevenit introducerea unei prevederi ascunse referitoare la principiul țării de origine. Ulterior, statele membre au obținut o minoritate de blocare împotriva Procedurii de notificare în octombrie 2018, având ca rezultat posibila înlăturare a riscului de inversare a sarcinii probei, cel puțin în viitorul apropiat.
Aștept cu nerăbdare să lucrez cu toți partenerii noștri în 2019 și sper că lectura newsletterului nostru vă va face plăcere!
Cu stimă,
Philippe Arraou”
Newsletterul ETAF, în integralitate, în limba engleză, poate fi consultat aici.
„Dragi membri ETAF, dragi prieteni,
În ceea ce privește politica fiscală europeană, anul 2019 a început cu o propunere majoră a Comisiei Europene, și anume trecerea de la principiul votului în unanimitate la votul cu majoritate calificată în materie fiscală. Conform acestei propuneri prezentate de comisarul european pentru afaceri economice şi financiare, Pierre Moscovici, la 15 ianuarie a.c., se permite ca o inițiativă fiscală să devină lege în cazul în care 16 din cele 28 de state membre sunt de acord cu propunerea, ceea ce ar reprezenta 65% din populația UE.
Această propunere poate avea consecințe importante asupra elaborării politicilor fiscale ale UE. În prezent, după cum se cunoaște, tratatele prevăd ca orice propunere în materie fiscală să fie aprobată în unanimitate. În opoziție cu majoritatea celorlalte domenii de politică în care procedura legislativă ordinară este utilizată, politica fiscală a rămas un domeniu în care unanimitatea este obligatorie.
Argumentele Comisiei nu pot fi respinse în totalitate: principiul unanimității își are originile în perioada în care Uniunea Europeană era formată din mai puține state și, prin urmare, unanimitatea era mai ușor de atins. Astfel, în Uniunea Europeană actuală, progresele în materie de politică fiscală sunt împiedicate de cerința de unanimitate care îngreunează procesul prin care Uniunea poate ține pasul cu dezvoltările economice, sociale și tehnologice. Exemple în acest sens sunt propunerile privind CCCTB (Baza comună de impozitare corporativă) și ISD (impozitarea serviciilor digitale).
Cu toate acestea, obiecțiile ridicate de mai multe guverne naționale, și anume îngrijorarea de a pierde drepturile în materie de suveranitate fiscală, nu trebuie ignorate. În același timp, politica fiscală este întotdeauna și politică bugetară și, cu siguranță, ne vom confrunta cu discuții intense cu privire la modul în care ar trebui să fie reprezentate interesele generale ale UE în raport cu suveranitatea națională.
La nivel profesional, în anul legislativ 2018, participarea ETAF la Pachetul privind serviciile a avut rezultate bune. În primul rând, am putut cataloga eșecul Propunerii privind un card electronic pentru servicii drept succes profesional, deoarece a prevenit introducerea unei prevederi ascunse referitoare la principiul țării de origine. Ulterior, statele membre au obținut o minoritate de blocare împotriva Procedurii de notificare în octombrie 2018, având ca rezultat posibila înlăturare a riscului de inversare a sarcinii probei, cel puțin în viitorul apropiat.
Aștept cu nerăbdare să lucrez cu toți partenerii noștri în 2019 și sper că lectura newsletterului nostru vă va face plăcere!
Cu stimă,
Philippe Arraou”
Newsletterul ETAF, în integralitate, în limba engleză, poate fi consultat aici.