Buletinul de știri ETAF din 28 ianuarie
Grupul Verzilor/ALE a prezentat Raportul privind discrepanța de încasare a impozitelor
În data de 22 ianuarie 2019, Grupul Verzilor/ALE din Parlamentul European a prezentat un studiu referitor la diferența dintre cotele nominale de impozitare și cotele efective de impozitare ale multinaționalelor în majoritatea țărilor UE. Conform acestui studiu, multinaționalele sunt impozitate cu o medie a cotelor efective de impozitare de numai 15%, față de cotele nominale de impozitare de 23%. Principalele motive de îngrijorare prezentate în raport sunt legate de diferențele dintre statele membre. În timp ce în Italia, cota efectivă de impozitare a multinaționalelor este de 30,4%, cu o medie a cotelor nominale de 31%, în Grecia aceasta este 28,4%, cu o cotă nominală de 24%, iar în Luxemburg cota efectivă de impozitare este de numai 2,2%, în ciuda unei cote nominale de 29%. Mai mult, potrivit raportului, impozitarea multinaționalelor este legată în mod negativ de mărimea acestora: cu cât companiile sunt mai mari, cu atât cotele efective de impozitare sunt mai reduse. Ca răspuns la studiu, Grupul Verzilor/ALE a cerut statelor membre să înceteze blocarea celor două reforme fiscale discutate în cadrul Consiliului UE: Directiva privind raportarea pentru fiecare țară în parte a situațiilor financiare ale întreprinderilor și Propunerea pentru o bază fiscală consolidată comună a întreprinderilor.
CESE privind sistemul definitiv de TVA
La 21 ianuarie 2019, Comitetul Economic și Social European (CESE) și-a publicat avizul privind punerea în aplicare a sistemului definitiv de TVA propus de Comisie. CESE a salutat propunerea Comisiei, considerând că aceasta este un pas important în vederea depășirii regimului de tranziție și pentru a trece la un sistem TVA la nivelul UE bazat pe principiul destinației pentru impozitarea bunurilor B2B. De asemenea, Comitetul a subliniat că sistemul propus va beneficia de dispoziții clare care stabilesc normele privind gestionarea datoriilor nerecuperabile și rambursările în cadrul Ghișeului Unic(OSS). Cu toate acestea, CESE a cerut Comisiei să analizeze modul în care un sistem comun atât pentru servicii, cât și pentru bunuri poate fi lansat cât mai curând posibil și a subliniat importanța continuării lucrărilor pentru a doua etapă, și anume tratarea în același mod a bunurilor și serviciilor în scopuri de TVA. Printre alte recomandări, CESE a solicitat să se pună în aplicare criterii clare și proporționale privind conceptul de „persoană impozabilă atestată” (CTP) în toate statele membre, pentru a facilita accesul cât mai larg la acest statut.
Consiliul se află încă în blocaj cu privire la raportarea pentru fiecare țară
În data de 24 ianuarie 2019, reuniunea experților naționali ai Consiliului UE nu a reușit să facă progrese în ceea ce privește propunerea de raportare pentru fiecare țară în parte, ceea ce ar impune societăților să facă publice anumite date contabile, cum ar fi cifra lor de afaceri, profiturile sau impozitele plătite. Mai multe țări și-au exprimat rezervele cu privire la baza juridică a propunerii de Directivă a Comisiei, care a optat pentru dreptul societăților comerciale, oferind Parlamentului European o implicare egală cu cea a Consiliului în calitate de co-legiuitor. Cu toate acestea, aceste țări consideră că textul ar trebui negociat ca o propunere legislativă în materie fiscală, prin vot în unanimitate la nivelul Consiliului și doar prin consultarea Parlamentului European. De asemenea, orice schimbare a bazei legale a acestei propuneri de directivă trebuie să fie aprobată în unanimitate de către statele membre.
Comisia trimite Germania, Italia și Regatul Unit în fața Curții de Justiție
Prin pachetul său lunar de decizii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor, Comisia Europeană urmărește acționarea în justiție a statelor membre care nu și-au îndeplinit obligațiile ce le revin în temeiul legislației UE. Aceste decizii, care vizează diverse sectoare și domenii de politică ale UE, au scopul de a asigura aplicarea corespunzătoare a legislației UE, în beneficiul cetățenilor și al întreprinderilor.
Potrivit Comisiei, Germania nu a respectat normele UE privind restituirea TVA, în timp ce Italia nu a modificat o lege care prevede o cotă de impozitare redusă pentru italienii care locuiesc în străinătate și cumpără prima lor locuință în Italia, iar Regatul Unit nu a respectat normele privind TVA pentru anumite piețe de mărfuri.
Audierea în Comisia TAX3 a situației Slovaciei cu privire la metodologia referitoare la discrepanța de încasare a impozitelor
La 24 ianuarie 2019, comisia TAX3 a Parlamentului European a organizat două audieri publice. În prima audiere, referitoare la infracțiunea financiară, evaziunea fiscală și evitarea obligațiilor fiscale în Slovacia, s-a discutat despre uciderea jurnalistului de investigație Jan Kuciak și a partenerei sale, Martina Kusnirova. Ladislav Hannike, directorul general al Secției de Luptă împotriva Fraudelor și Analiză de risc din cadrul Direcției Financiare din Slovacia a oferit o prezentare generală a modului în care introducerea măsurilor speciale de către autoritatea fiscală din Slovacia în 2012 a sporit lupta împotriva fraudei în materie de TVA. Reprezentanții Parchetului din Slovacia au subliniat activitatea intensă a procuraturii, 77 de persoane fiind urmărite penal pentru infracțiuni financiare împotriva UE, în special pentru frauda în materie de fonduri europene în anul 2018.
În cadrul celei de-a doua audieri a fost discutată Evaluarea discrepanței de încasare, document care analizează metodologiile folosite pentru a evalua nivelul evaziunii fiscale în interiorul UE. Gaetan Nicodeme, directorul Departamentului de Analiză economică, evaluare și sprijin pentru evaluarea impactului din cadrul DG TAXUD și reprezentant al proiectului Fiscalis a subliniat că cea mai comună metodă utilizată pentru evaluarea diferenței fiscale a impozitului pe profit este abordarea „de sus în jos”, adică, aceea care colectează date macroeconomice pentru a estima activitatea economică a unei anumite societăți și a impozitului pe care o întreprindere trebuie să îl plătească. Acesta a subliniat limitarea datelor disponibile și consensul redus între autoritățile fiscale ale statelor membre cu privire la metodologia aplicabilă. Annette Alstadsæter, Profesor în cadrul Facultății de Economie și Business de la Universitatea Norvegiană de Științe Umane a explicat situația evaziunii fiscale în țările scandinave, subliniind legătura cu activele ascunse în străinătate, în special în Elveția. La rândul său, Petr Janský, Pofesor asistent în economie la Universitatea din Praga a prezentat numeroase estimări cu privire la evaziunea fiscală a corporațiilor la nivel mondial, pe baza diverselor metodologii, explicând că datele actuale cuprind valori de aproximativ 150 miliarde de dolari până la 600 miliarde dolari, aceasta subliniind că aceste estimări nu iau în considerare evaziunea fiscală în țările în curs de dezvoltare din cauza lipsei de date de la autoritățile fiscale din aceste țări.
Amânarea deciziei cu privire la recuperarea taxelor neplătite de Apple către Irlanda
În anul 2016, Comisia Europeană a inițiat o investigație cu privire la ajutorul de stat oferit de către Irlanda companiei Apple, impunând statului membru să recupereze taxele neplătite de către companie în valoare de 14 miliarde de euro. Producătorul iPhone și oficialii de la Dublin au contestat această decizie sperând că acest caz să se finalizeze înaintea celorlalte cazuri similare referitoare la ajutoarele de stat care implică afaceri fiscale precum cazul Fiat în Luxemburg și Starbucks în Olanda. Irlanda și Apple se tem că aceste cazuri ar putea complica procesul în care sunt implicate creând un precedent în defavoarea lor.
Recent, Polonia a intervenit, prezentând o opinie care susține argumentele Comisiei și întârziind astfel finalizarea cazului cu încă câteva luni. Curtea de Justiție permite statelor membre să își prezinte opiniile fără ca implicarea lor directă să fie necesară. Astfel, Polonia va primi acces la documente confidențiale, ceea ce oferă posibilitatea Guvernului să afle dacă poate revendica o parte din taxele neplătite de către Apple.
Prioritățile Grupului S&D pentru perioada următoare de alegeri
Miercuri, 23 ianuarie a.c, grupul S&D din Parlamentul European a publicat cinci recomandări pentru Uniunea Europeană în domeniul combaterii fraudelor fiscale și strategiilor de evitare a impozitării. De asemenea, recomandările vor fi incluse în programul electoral al grupului, printre acestea regăsindu-se: stabilirea ratei minime efective de impozitare pentru corporații la 18%, în locul nivelului actual de 15%; analizarea cu exactitate a diferențelor dintre impozitele datorate și veniturile efectiv încasate (discrepanța de încasare); propunerea de norme menite să pună capăt practicilor fiscale dăunătoare; continuarea propunerii recente de eliminare treptată a votului în unanimitate în cadrul Consiliului; îmbunătățirea criteriilor cu privire la lista europeană a paradisurilor fiscale, inclusiv a acelora cu cote de impozitare zero. Mai mult, grupul S&D a prezentat un studiu realizat de profesorul Murphy de la City University din Londra, cu privire la așa-numitul decalaj fiscal. Conform raportului, Italia, Franța și Germania sunt cele mai afectate de acest fenomen în cifre absolute.
Pentru a consulta Buletinul de știri complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.
În data de 22 ianuarie 2019, Grupul Verzilor/ALE din Parlamentul European a prezentat un studiu referitor la diferența dintre cotele nominale de impozitare și cotele efective de impozitare ale multinaționalelor în majoritatea țărilor UE. Conform acestui studiu, multinaționalele sunt impozitate cu o medie a cotelor efective de impozitare de numai 15%, față de cotele nominale de impozitare de 23%. Principalele motive de îngrijorare prezentate în raport sunt legate de diferențele dintre statele membre. În timp ce în Italia, cota efectivă de impozitare a multinaționalelor este de 30,4%, cu o medie a cotelor nominale de 31%, în Grecia aceasta este 28,4%, cu o cotă nominală de 24%, iar în Luxemburg cota efectivă de impozitare este de numai 2,2%, în ciuda unei cote nominale de 29%. Mai mult, potrivit raportului, impozitarea multinaționalelor este legată în mod negativ de mărimea acestora: cu cât companiile sunt mai mari, cu atât cotele efective de impozitare sunt mai reduse. Ca răspuns la studiu, Grupul Verzilor/ALE a cerut statelor membre să înceteze blocarea celor două reforme fiscale discutate în cadrul Consiliului UE: Directiva privind raportarea pentru fiecare țară în parte a situațiilor financiare ale întreprinderilor și Propunerea pentru o bază fiscală consolidată comună a întreprinderilor.
CESE privind sistemul definitiv de TVA
La 21 ianuarie 2019, Comitetul Economic și Social European (CESE) și-a publicat avizul privind punerea în aplicare a sistemului definitiv de TVA propus de Comisie. CESE a salutat propunerea Comisiei, considerând că aceasta este un pas important în vederea depășirii regimului de tranziție și pentru a trece la un sistem TVA la nivelul UE bazat pe principiul destinației pentru impozitarea bunurilor B2B. De asemenea, Comitetul a subliniat că sistemul propus va beneficia de dispoziții clare care stabilesc normele privind gestionarea datoriilor nerecuperabile și rambursările în cadrul Ghișeului Unic(OSS). Cu toate acestea, CESE a cerut Comisiei să analizeze modul în care un sistem comun atât pentru servicii, cât și pentru bunuri poate fi lansat cât mai curând posibil și a subliniat importanța continuării lucrărilor pentru a doua etapă, și anume tratarea în același mod a bunurilor și serviciilor în scopuri de TVA. Printre alte recomandări, CESE a solicitat să se pună în aplicare criterii clare și proporționale privind conceptul de „persoană impozabilă atestată” (CTP) în toate statele membre, pentru a facilita accesul cât mai larg la acest statut.
Consiliul se află încă în blocaj cu privire la raportarea pentru fiecare țară
În data de 24 ianuarie 2019, reuniunea experților naționali ai Consiliului UE nu a reușit să facă progrese în ceea ce privește propunerea de raportare pentru fiecare țară în parte, ceea ce ar impune societăților să facă publice anumite date contabile, cum ar fi cifra lor de afaceri, profiturile sau impozitele plătite. Mai multe țări și-au exprimat rezervele cu privire la baza juridică a propunerii de Directivă a Comisiei, care a optat pentru dreptul societăților comerciale, oferind Parlamentului European o implicare egală cu cea a Consiliului în calitate de co-legiuitor. Cu toate acestea, aceste țări consideră că textul ar trebui negociat ca o propunere legislativă în materie fiscală, prin vot în unanimitate la nivelul Consiliului și doar prin consultarea Parlamentului European. De asemenea, orice schimbare a bazei legale a acestei propuneri de directivă trebuie să fie aprobată în unanimitate de către statele membre.
Comisia trimite Germania, Italia și Regatul Unit în fața Curții de Justiție
Prin pachetul său lunar de decizii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor, Comisia Europeană urmărește acționarea în justiție a statelor membre care nu și-au îndeplinit obligațiile ce le revin în temeiul legislației UE. Aceste decizii, care vizează diverse sectoare și domenii de politică ale UE, au scopul de a asigura aplicarea corespunzătoare a legislației UE, în beneficiul cetățenilor și al întreprinderilor.
Potrivit Comisiei, Germania nu a respectat normele UE privind restituirea TVA, în timp ce Italia nu a modificat o lege care prevede o cotă de impozitare redusă pentru italienii care locuiesc în străinătate și cumpără prima lor locuință în Italia, iar Regatul Unit nu a respectat normele privind TVA pentru anumite piețe de mărfuri.
Audierea în Comisia TAX3 a situației Slovaciei cu privire la metodologia referitoare la discrepanța de încasare a impozitelor
La 24 ianuarie 2019, comisia TAX3 a Parlamentului European a organizat două audieri publice. În prima audiere, referitoare la infracțiunea financiară, evaziunea fiscală și evitarea obligațiilor fiscale în Slovacia, s-a discutat despre uciderea jurnalistului de investigație Jan Kuciak și a partenerei sale, Martina Kusnirova. Ladislav Hannike, directorul general al Secției de Luptă împotriva Fraudelor și Analiză de risc din cadrul Direcției Financiare din Slovacia a oferit o prezentare generală a modului în care introducerea măsurilor speciale de către autoritatea fiscală din Slovacia în 2012 a sporit lupta împotriva fraudei în materie de TVA. Reprezentanții Parchetului din Slovacia au subliniat activitatea intensă a procuraturii, 77 de persoane fiind urmărite penal pentru infracțiuni financiare împotriva UE, în special pentru frauda în materie de fonduri europene în anul 2018.
În cadrul celei de-a doua audieri a fost discutată Evaluarea discrepanței de încasare, document care analizează metodologiile folosite pentru a evalua nivelul evaziunii fiscale în interiorul UE. Gaetan Nicodeme, directorul Departamentului de Analiză economică, evaluare și sprijin pentru evaluarea impactului din cadrul DG TAXUD și reprezentant al proiectului Fiscalis a subliniat că cea mai comună metodă utilizată pentru evaluarea diferenței fiscale a impozitului pe profit este abordarea „de sus în jos”, adică, aceea care colectează date macroeconomice pentru a estima activitatea economică a unei anumite societăți și a impozitului pe care o întreprindere trebuie să îl plătească. Acesta a subliniat limitarea datelor disponibile și consensul redus între autoritățile fiscale ale statelor membre cu privire la metodologia aplicabilă. Annette Alstadsæter, Profesor în cadrul Facultății de Economie și Business de la Universitatea Norvegiană de Științe Umane a explicat situația evaziunii fiscale în țările scandinave, subliniind legătura cu activele ascunse în străinătate, în special în Elveția. La rândul său, Petr Janský, Pofesor asistent în economie la Universitatea din Praga a prezentat numeroase estimări cu privire la evaziunea fiscală a corporațiilor la nivel mondial, pe baza diverselor metodologii, explicând că datele actuale cuprind valori de aproximativ 150 miliarde de dolari până la 600 miliarde dolari, aceasta subliniind că aceste estimări nu iau în considerare evaziunea fiscală în țările în curs de dezvoltare din cauza lipsei de date de la autoritățile fiscale din aceste țări.
Amânarea deciziei cu privire la recuperarea taxelor neplătite de Apple către Irlanda
În anul 2016, Comisia Europeană a inițiat o investigație cu privire la ajutorul de stat oferit de către Irlanda companiei Apple, impunând statului membru să recupereze taxele neplătite de către companie în valoare de 14 miliarde de euro. Producătorul iPhone și oficialii de la Dublin au contestat această decizie sperând că acest caz să se finalizeze înaintea celorlalte cazuri similare referitoare la ajutoarele de stat care implică afaceri fiscale precum cazul Fiat în Luxemburg și Starbucks în Olanda. Irlanda și Apple se tem că aceste cazuri ar putea complica procesul în care sunt implicate creând un precedent în defavoarea lor.
Recent, Polonia a intervenit, prezentând o opinie care susține argumentele Comisiei și întârziind astfel finalizarea cazului cu încă câteva luni. Curtea de Justiție permite statelor membre să își prezinte opiniile fără ca implicarea lor directă să fie necesară. Astfel, Polonia va primi acces la documente confidențiale, ceea ce oferă posibilitatea Guvernului să afle dacă poate revendica o parte din taxele neplătite de către Apple.
Prioritățile Grupului S&D pentru perioada următoare de alegeri
Miercuri, 23 ianuarie a.c, grupul S&D din Parlamentul European a publicat cinci recomandări pentru Uniunea Europeană în domeniul combaterii fraudelor fiscale și strategiilor de evitare a impozitării. De asemenea, recomandările vor fi incluse în programul electoral al grupului, printre acestea regăsindu-se: stabilirea ratei minime efective de impozitare pentru corporații la 18%, în locul nivelului actual de 15%; analizarea cu exactitate a diferențelor dintre impozitele datorate și veniturile efectiv încasate (discrepanța de încasare); propunerea de norme menite să pună capăt practicilor fiscale dăunătoare; continuarea propunerii recente de eliminare treptată a votului în unanimitate în cadrul Consiliului; îmbunătățirea criteriilor cu privire la lista europeană a paradisurilor fiscale, inclusiv a acelora cu cote de impozitare zero. Mai mult, grupul S&D a prezentat un studiu realizat de profesorul Murphy de la City University din Londra, cu privire la așa-numitul decalaj fiscal. Conform raportului, Italia, Franța și Germania sunt cele mai afectate de acest fenomen în cifre absolute.
Pentru a consulta Buletinul de știri complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.