CECCAR , un partener de nădejde al IMM-urilor 15 – 21 octombrie 2012 – Săptămâna europeană a IMM-urilor

Campania SME WEEK este coordonată de Comisia Europeană şi promovează întreprenoriatul, aliniindu-se pachetului de măsuri “Un Small Business Act pentru Europa”. Campania este derulată în 37 de ţări, astfel încât la activităţile care se desfăşoară la nivel local, naţional sau regional să poată participa cât mai mulţi întreprinzători, actuali şi viitori.

Şi anul acesta România s-a alăturat ţărilor ce au celebrat această importantă Săptămână Europeană a IMM-urilor, prin lansarea Cartei Albe a IMM-urilor din România, în engleză, franceză şi italiană, la care Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) este Partener, urmând buna tradiţie a ediţiilor precedente şi a fructuasei colaborări cu Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) .

Lucrarea a fost realizată de un colectiv de specialişti coordonaţi ştiinţific de către preşedintele CNIPMMR, dl. prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu şi reprezintă cea mai cuprinzătoare şi aprofundată analiză a situaţiei IMM-urilor din România, a fenomenului întreprenorial, a performanţelor şi problematicii IMM-urilor, fiind un titlu de referinţă în literatura de specialitate, atât în România cât şi la nivelul Uniunii Europene. 

Editia a X-a a Cartei Albe a IMM-urilor din România, se constituie atât ca o radiografie a stării evolutive a IMM-urilor din România, cât şi a contextului socio-economic în care acestea îşi desfăşoară activitatea, surprinzând totodată şi efectele crizei economice asupra acestui sector, la nivelul anului 2012.

Principalele categorii de analize încorporate în editia 2012 a Cartei Albe a IMM-urilor din România sunt urmatoarele:

a. analiza aprofundată a situaţiei IMM-urilor din România pentru anul 2012 la nivel naţional, regional, sectorial şi judeţean;

– analiza situaţiei IMM-urilor în viziunea contextuală a tuturor întreprinderilor, a economiei româneşti în ansamblul său, a economiei în conditiile integrarii României în Uniunea Europeană;

– analiza fenomenului întreprenorial în dinamică, pornind din 1990 şi până în prezent, cu accent asupra evoluţiilor din 2009 2012; analiza IMM-urilor şi a celorlalte întreprinderi cu accent asupra performanţelor: de ansamblu, comerciale, financiare, inovaţionale, sociale

b. analiza esenţializată a problematicii IMM-urilor, fiecare capitol finalizându-se cu o selecţie de aspecte semnificative.

De asemenea, în cadrul lucrării sunt abordate două categorii de probleme majore deosebit de actuale:

  1. perceperea ultimelor evoluţii economico-sociale de către întreprinzătorii din România;
  2. caracterizarea întreprinzătorilor din România.  

Carta Albă a IMM-urilor se constituie într-o statistică şi analiză a situaţiei IMM-urilor din România, pentru a veni în întâmpinarea investitorilor străini şi nu numai: având în vedere modalităţile de finanţare a activităţilor economice la care au apelat întreprinzătorii pe parcursul ultimului an se constată că 75% dintre firme s-au autofinanţat, 30% dintre companii au obţinut credite bancare, 16% dintre IMM-uri au recurs la credit furnizor, 7% dintre întreprinderi au utilizat leasingul, 2% nu au plătit facturile către furnizori sau obligaţiile către bugetul statului şi 2% din unităţile economice au utilizat fondurile nerambursabile ca sursă de finanţare.

Tot statisticile şi analizele au inaugurat SME şi la nivel european, cu ocazia primei zile a Săptămânii Europene a IMM-urilor 2012, Comisia Europeană a publicat rezultatele raportului pentru 2012 privind analiza performanţelor întreprinderilor mici şi mijlocii, împreună cu fişele informative care prezintă progresele înregistrate de acestea în toate statele membre ale UE.

În pofida mediului dificil în care îşi desfăşoară activitatea, IMM-urile şi-au păstrat rolul de coloană vertebrală a economiei europene. Sunt 20,7 milioane, reprezintă peste 98% din totalul întreprinderilor europene şi angajează peste 87 de milioane de persoane. Cea mai mare parte (92,2 %) este reprezentată de microîntreprinderi, care numără mai puţin de zece angajaţi. De asemenea, se estimează că IMM-urile asigură 67 % din totalul locurilor de muncă.

Prin politicile incluse în cadrul iniţiativei Small Business Act  (SBA), Comisia Europeană doreşte să sporească atractivitatea mediului de afaceri din Europa şi să încurajeze cât mai mulţi oameni să devină antreprenori. Economia Europei depinde în mare parte de capacitatea întreprinderilor mici de a-şi valorifica potenţialul.

Small Business Act a contribuit la simplificarea reglementărilor şi a furnizat finanţare pentru mai mult de 110 000 de întreprinderi. Se aşteaptă ca în 2012 numărul beneficiarilor să ajungă la 200 000. În plus, guvernele naţionale au redus costurile şi durata procedurilor de înfiinţare a unei întreprinderi, au facilitat accesul întreprinderilor mici la credite şi au lansat programe prin care ajută întreprinderile să-şi desfăşoare activitatea în alte ţări.

Comisarul european  Antonio Tajani, vicepreşedinte al Comisiei Europene pe sectorul Industrie si Antreprenoriat a declarat, cu ocazia săptămânii europene a IMM-urilor, faptul că întreprinderile mici şi mijlocii administrate de antreprenori dinamici generează locuri de muncă în Europa, subliniind că avem nevoie de întreprinderi mai inovatoare şi mai creative – dacă dorim să stimulăm creşterea, cel mai bun punct de plecare sunt IMM-urile. Potenţialul antreprenorial al UE nu este exploatat pe deplin: dacă ar avea de ales, 45% din cetăţenii europeni ar dori să devină propriii lor patroni însă, în prezent, numai circa 10% dintre aceştia au statut de lucrători independenţi. Dacă am obţine un procentaj mai ridicat, am avea milioane de întreprinderi inovatoare, care ar aşeza economia Europei pe noi baze. Aceasta ar deveni mai robustă, ar crea mai multe locuri de muncă şi ar face faţă mai bine perturbărilor economice.

Dintre iniţiativele  în curs ale CE, cele mai relevante sunt:

Un reprezentant pentru IMM-uri în fiecare ţară a UEReprezentanţii desemnaţi vor apăra interesele IMM-urilor din ţările lor. Ei se vor asigura că legislaţia europeană este corect aplicată şi că politicile naţionale, regionale şi locale sunt favorabile mediului antreprenorial.

Îmbunătăţirea accesului la finanţareUn element important al Small Business Act este îmbunătăţirea accesului IMM-urilor la credite.

În baza programului-cadru pentru competitivitate şi inovare, UE a alocat 1,1 miliarde de euro intermediarilor financiari cu scopul de a facilita accesul IMM-urilor la împrumuturi şi la garanţii de participare la capital. Până acum, au beneficiat de această măsură peste 110 000 de întreprinderi. Se preconizează că numărul lor va fi de peste 300 000 până la sfârşitul programului. În medie, fiecare IMM care primeşte un împrumut garantat creează 1,2 locuri de muncă.

A fost creat un forum permanent privind finanţarea IMM-urilor  care monitorizează piaţa şi încurajează noi abordări menite să amelioreze accesul IMM-urilor la finanţare.

Până la sfârşitul anului 2012, Comisia va prezenta un nou plan de acţiune pentru îmbunătăţirea accesului la finanţare, precum şi măsuri specifice pentru a le atrage atenţia investitorilor asupra oportunităţilor oferite de întreprinderile mici.

Principalele obiective ale acestui plan de acţiune sunt următoarele:

  • ameliorarea colaborării dintre băncile europene şi IMM-uri pentru consolidarea încrederii reciproce
  • evaluarea modalităţilor de utilizare pe scară cât mai largă a sistemelor de garantare a împrumuturilor
  • recomandarea unor măsuri care să ducă la crearea unei veritabile pieţe unice a capitalului de risc, care să îi încurajeze pe investitorii instituţionali şi să extindă avantajele unui regim de tip „paşaport” pentru capitalul de risc
  • revizuirea cerinţelor adresate IMM-urile în vederea cotării la bursă pentruîmbunătăţirea situaţiei lichidităţilor

Combaterea întârzierii plăţilor

Întârzierile de plată a facturilor au efect negativ asupra întreprinderilor europene. Anul trecut, întreprinderile europene au înregistrat pierderi de 300 de miliarde de euro ca rezultat al întârzierii plăţilor. Noua Directivă privind întârzierea efectuării plăţilor fixează termene-limită pentru efectuarea plăţilor şi stabileşte nivelul compensaţiilor care trebuie plătite în caz de întârziere.

Recompensarea spiritului antreprenorial

Vicepreşedintele Tajani pledează pentru crearea unui mediu care să recompenseze spiritul antreprenorial – Milităm în favoarea introducerii antreprenoriatului ca obiect de studiu  în programele de învăţământ pentru toate nivelurile, în conformitate cu revizuirea iniţiativei. Am lansat programul Erasmus pentru tinerii antreprenori  pentru a stimula schimbul de experienţă şi pentru a ajuta IMM-urile să se internaţionalizeze şi să profite de oportunităţile oferite de piaţa unică europeană. Pentru a promova spiritul antreprenorial în rândul femeilor, în octombrie 2009 a fost creată reţeaua de ambasadoare ale femeilor antreprenor . În toată Uniunea Europeană, eşecul rămâne în continuare stigmatizat, iar societatea subestimează potenţialul economic al celor care sunt pregătiţi să o ia de la capăt. Voi milita în continuare pentru politica celei de-a doua şanse  şi voi invita statele membre să promoveze o atitudine pozitivă menită să le ofere antreprenorilor posibilitatea de a o lua de la capăt şi de a finaliza toate formalităţile juridice necesare lichidării unei întreprinderi în decurs de un an.

Aşadar, Săptămâna Europeană a IMM-urilor (15 – 21 octombrie 2012) îşi propune: 

  • să prezinte măsurile de sprijin pe care le oferă UE şi autorităţile locale, regionale şi naţionale IMM-urilor şi microîntreprinderilor
  • să promoveze întreprenoriatul şi astfel să determine o creştere a numărului de persoane, în special tinere, care se gândesc serios la o cariera de întreprinzător
  • să le recunoască întreprinzătorilor contribuţia pe care şi-o aduc la creşterea gradului de bunăstare, la crearea de locuri de muncă, la ameliorarea competitivităţii şi dezvoltarea inovării.

Ţinând cont de directivele UE, de ultimele tendinţe recomandate de către CE pentru sectorul economic, financiar şi contabil, CECCAR a tratat cu interes şi profesionalism majoritatea aspectelor legate de IMM. Iar unele dintre problemele acestor întreprinderi private au constituit recent subiecte importante pentru mesele rotunde desfăşurate cu ocazia Forumului  PMM aflat la a treia ediţie, anul acesta cu tema Cum întâmpină PMM provocările şi cum foloseşte oportunităţile de mâine şi Evoluţia PMM pentru a servi mai bine IMM, a celui de-al XIX-lea Congres al Profesiei Contabile din România, cât şi cu prilejul recentei sărbători a Contabilului Român din 21 septembrie. Interesat îndeaproape de soarta economiei româneşti, implicit de sectorul IMM, CECCAR consideră că este necesar, mai ales în această perioadă de criză, ca toţi actorii economici din ţara noastră să ia în seamă problemele dificile cu care se confruntă întreprinderile private. CECCAR susţine ideea că este nevoie de o nouă cultură şi în domeniul IMM, cu precădere în susţinerea întreprenoriatului feminin care constituie şi tema de la nivel european pentru acest an a SME şi este conştient de rolul major pe care aceste întreprinderi îl au în reclădirea economiei româneşti fiind preocupat de soarta economiei româneşti. Corpul veghează pentru ca profesioniştii contabili români, prin serviciile de calitate oferite întreprinderilor, să satisfacă întotdeauna exigenţele pieţei, ale mediului de afaceri şi ale interesului public. Expertul contabil, membru al CECCAR, trebuie să dea dovadă de profesionalism, mai ales acum, în contextul actualei crizei care afectează întreaga economie naţională. Iar principiile de bază după care trebuie să se ghideze toţi profesioniştii contabili trebuie să fie competenţa profesională, oferirea de servicii în baza standardelor profesionale şi, nu în ultimul rând, respectarea normelor de etică şi conduită profesională. 

Aceleaşi comandamente de bază sunt urmate şi aplicate unitar la nivelul celor 42 de filiale CECCAR din ţară, care cu precădere acum, în contextul Săptămânii Europene a IMM, organizează întruniri de lucru şi mese rotunde pentru a găsi împreună cu reprezentanţii IMM-urilor de la nivel local cele mai bune soluţii pentru dezvoltarea durabilă, de succes a mrdului de afaceri local.

Un exemplu grăitor în acest context este constituit de către Filiala CECCAR Brăila care a organizeat o amplă conferinţă în cadrul Săptămânii Europene a IMM în care dezbate teme importante şi de mare actualitate, dintre care amintim: IMM-urile şi provocările actuale ale antreprenorilor; Provocări şi oportunităţi – implicaţiile fiscale actuale la nivelul IMM-urilor; IMM-urile – evoluţie şi perspective; Implementarea proiectelor cu finanţare europeană destinate IMM-urilor din domeniul agriculturii; Surse de finanţare pentru IMM-uri.

Sursă: http://ec.europa.eu