Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 martie 2025

Statele membre au ajuns la un acord politic în ceea ce privește DAC9
În cadrul reuniunii ECOFIN de marți, 11 martie 2025, statele membre au ajuns la un acord politic cu privire la cea de-a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), cu scopul de a simplifica obligațiile de conformitate pentru grupurile de întreprinderi multinaționale în temeiul Directivei privind pilonul doi. Propunerea va permite ca întreprinderile multinaționale care intră sub incidența pilonului doi să își îndeplinească obligațiile de depunere a declarațiilor o singură dată în statul membru al societății-mamă sau al entității desemnate pentru depunerea declarațiilor, în loc să solicite depunerea unei declarații cu informații privind impozitul suplimentar în fiecare stat membru în care se află entitățile constitutive. Ultimul aspect controversat este o prevedere care ar acorda Comisiei Europene competența de a face rapid actualizări viitoare, prin intermediul actelor delegate, la formularul standard al UE pentru declarația ce vizează informațiile privind impozitul suplimentar, pentru a-l alinia la toate actualizările viitoare ale declarației standardizate GloBE Information Return (GIR) de la OCDE. Acordul final prevede că formularul standard va fi modificat printr-o directivă a Consiliului în temeiul procedurii legislative speciale și al regulii unanimității. Într-o declarație anexată, Comisia Europeană s-a angajat să prezinte rapid toate propunerile legislative necesare pentru a asigura alinierea cu evoluțiile internaționale relevante. Directiva va fi adoptată oficial de Consiliu în următoarele săptămâni, odată ce activitatea ce ține de formularea textului juridic va fi finalizată. Statele membre vor trebui să pună în aplicare DAC9 până la 31 decembrie 2025.
Miniștrii de finanțe din UE solicită un plan de acțiune privind simplificarea fiscală până în toamna anului 2025
Marți, 11 martie, miniștrii de finanțe ai UE au adoptat, fără discuții, concluzii privind agenda de simplificare fiscală. Printre altele, concluziile impun o revizuire a cadrului legislativ existent al UE în domeniul impozitării, care trebuie să se bazeze pe patru principii, care să fie aplicate și inițiativelor fiscale actuale și viitoare: – reducerea sarcinilor de raportare, administrative și de conformare pentru administrațiile și contribuabilii statelor membre; eliminarea normelor fiscale depășite și care se suprapun; – după caz, creșterea clarității legislației fiscale; și – eficientizarea și îmbunătățirea aplicării normelor, procedurilor și dispozițiilor de raportare fiscală. Acest proces ar putea include o revizuire a directivei existente privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC), în special în ceea ce privește acordurile transfrontaliere care fac obiectul raportării, și a Directivei de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale (ATAD) care afectează în mod direct funcționarea pieței interne, spun miniștrii. Consiliul invită Comisia să consulte părțile interesate relevante și să introducă un „plan de acțiune operațional, pragmatic și ambițios, care să includă un calendar fezabil și o foaie de parcurs a activității preconizate” înainte de sfârșitul toamnei 2025.
Miniștrii de finanțe din UE salută primele pachete de măsuri generale
Marți, 11 martie, comisarul UE pentru simplificare, Valdis Dombrovskis, a prezentat miniștrilor de finanțe din UE cele două așa-numite pachete de măsuri generale (Pachetul de măsuri generale I și Pachetul de măsuri generale II) privind măsurile de simplificare lansate la 26 februarie și care includ modificări ale Directivei în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi (CSRD), ale Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor (CSDDD), a Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM) și ale Regulamentului InvestEU. Deși statele membre sunt încă în proces de analiză aprofundată a ultimelor pachete legislative, miniștrii de finanțe au salutat, în general, măsurile de simplificare ca fiind „echilibrate” și „utile”. Aceștia au sprijinit accelerarea negocierilor privind așa-numita propunere „stop the clock” de amânare a aplicării CSRD pentru companiile care nu au început încă să raporteze și transpunerea și aplicarea CSDDD și au sperat că Parlamentul European va fi pregătit să urmeze această abordare. Simplificarea nu trebuie privită ca o dereglementare, au subliniat în general. O discuție similară va avea loc, de asemenea, în cadrul Consiliului Concurenței, miercuri, 12 martie. Vizionați dezbaterea.
Pachetul ViDA a fost adoptat oficial
Miniștrii de finanțe ai UE au adoptat oficial marți, 11 martie, pachetul privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost convenit în noiembrie 2024. Pachetul va digitaliza pe deplin obligațiile de raportare TVA pentru tranzacțiile transfrontaliere până în 2030, întreprinderile emițând facturi electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere de la întreprindere la întreprindere și raportând automat datele către administrația fiscală corespunzătoare. Această adoptare formală are loc după reconsultarea Parlamentului European în februarie, din cauza diferențelor substanțiale dintre propunerea inițială a Comisiei și textul convenit de statele membre. Pachetul va intra în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al UE. Dacă Regulamentul și Regulamentul de implementare a pachetului sunt direct aplicabile, directiva Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele privind TVA în era digitală va trebui transpusă în legislația națională.
Spania a făcut referire la CJUE pentru tratamentul fiscal discriminatoriu aplicat contribuabililor nerezidenți
Comisia Europeană a decis miercuri, 12 martie, să trimită Spania în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) pentru că nu a remediat o încălcare legată de libera circulație a capitalurilor din cauza unui tratament fiscal discriminatoriu aplicat contribuabililor nerezidenți. Atunci când o plată pentru transferul de creanțe este amânată cu mai mult de un an sau este plătită în rate pe o perioadă mai mare de un an, contribuabilii rezidenți pot plăti impozitul fie atunci când câștigul de capital se acumulează, fie amânat proporțional pe baza fluxului de numerar. Cu toate acestea, în Spania, contribuabililor nerezidenți nu li se oferă această posibilitate de amânare și trebuie să plătească impozitul atunci când câștigurile de capital se acumulează la momentul transferului activelor. La 2 decembrie 2021, Comisia a trimis Spaniei o scrisoare de punere în întârziere, urmată de o opinie motivată la 23 mai 2024. În răspunsurile sale oficiale și în schimburile tehnice ulterioare cu autoritățile naționale, Spania a susținut că legislația sa fiscală este în conformitate cu legislația UE. Comisia consideră că eforturile autorităților au fost, până în prezent, insuficiente și, prin urmare, trimite Spania în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene. În aceeași zi, Comisia a îndemnat Spania să își alinieze normele privind reținerea la sursă a impozitelor percepute pentru redevențele încasate de contribuabilii nerezidenți cu libertatea UE de a presta servicii.
Consiliul COMPET oferă orientări pentru viitoarea strategie orizontală privind piața unică
Consiliul Competitivitate (COMPET) a organizat miercuri, 12 martie, o dezbatere a politicilor referitoare la viitoarea strategie orizontală privind piața unică, prevăzută pentru perioada mai-iunie 2025. Dezbaterea a avut loc pe baza unei note de fond întocmite de Președinția poloneză a Consiliului UE, care solicită Comisiei Europene să prezinte un plan de acțiune pentru servicii, cu termene și etape clare pentru acțiuni urgente și concrete, în contextul pregătirii strategiei orizontale privind piața unică. Comisarul pentru piața unică, Stéphane Séjourné, a confirmat că Comisia va prezenta o astfel de foaie de parcurs în cadrul Consiliului COMPET, la 22 mai 2025. În cursul schimbului de opinii, multe state membre au solicitat o abordare sectorială și o monitorizare cu indicatori pentru a estima eficacitatea măsurilor. Ei au spus în principal că declarațiile electronice sunt importante și că ar trebui să se utilizeze mai bine instrumentele digitale. În ceea ce privește domeniile prioritare, multe state membre au declarat explicit că doresc să înregistreze progrese în ceea ce privește recunoașterea calificărilor profesionale – inclusiv pentru profesiile reglementate – detașarea lucrătorilor, autorizarea și implementarea Directivei privind serviciile. Ca punct AOB, Finlanda a prezentat un document neoficial comun referitor la noua strategie orizontală privind piața unică, semnat de încă 15 state membre (Croația, Cehia, Estonia, Germania, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta, Țările de Jos, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia).
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.