Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 februarie 2025

Recomandările ETAF pentru viitoarea strategie UE privind facturarea electronică

ETAF a prezentat Comisiei Europene vineri, 7 februarie, recomandările sale  cu privire la viitoarea strategie a UE privind facturarea electronică, a cărei lansare este preconizată în prima jumătate a anului 2025. Strategia va avea ca scop creșterea adoptării în masă a facturării electronice prin integrarea potențială a modulelor de facturare electronică în sistemele ERP, asigurarea unei transmiteri eficiente a facturii electronice prin intermediul infrastructurilor interoperabile și valorificarea unor noi utilizări pentru facturarea electronică, cum ar fi utilizarea facturii electronice pentru conformitatea automatizată în raportarea în materie de TVA sau raportarea ESG. ETAF a subliniat că o preocupare esențială este reglementarea punctelor de acces Peppol, deoarece multe țări nu au în prezent supraveghere, crescând riscul de fraudă și de încălcare a confidențialității. ETAF pledează pentru reglementări obligatorii în toate statele membre ale UE. O altă cerere esențială din partea ETAF este crearea de mandate automate pentru consilierii fiscali reglementați și profesioniștii contabili, permițându-le să verifice identitatea reprezentanților legali și să valideze mandatele. Dezvoltarea rapidă a noilor actori în domeniul facturării electronice ridică semne de întrebare cu privire la deținerea de date financiare și utilizarea necorespunzătoare a acestora. Mulți intermediari comerciali, cum ar fi băncile și furnizorii de software, nu au obligații de etică și ar putea exploata datele companiei pentru profit. Organismele profesionale naționale au luat măsuri proactive prin dezvoltarea propriilor platforme sau prin colaborarea cu furnizorii siguri pentru a aplica norme stricte de protecție a datelor. Comisia Europeană trebuie să stabilească principii de reglementare de bază pentru acești prestatori de servicii, consilierii fiscali și contabilii jucând un rol esențial în asigurarea respectării legislației, a declarat ETAF.

Începutul dificil al negocierilor fiscale ale ONU pe fondul retragerii SUA

Prima sesiune organizatorică a unei convenții fiscale a ONU a avut loc la New York în perioada 3-6 februarie pentru a aborda și a încheia chestiuni organizaționale, inclusiv normele privind luarea deciziilor. Luni, 3 februarie, sesiunea a început cu anunțul Statelor Unite că intenționează să se retragă din întregul proces al ONU privind negocierea unei convenții-cadru referitoare la cooperarea fiscală internațională și a încurajat alte țări să facă la fel. Anunțul a fost făcut după un anunț similar, săptămâna trecută, referitor la retragerea SUA din Acordul fiscal global. În ceea ce privește aspectele organizatorice, mai multe țări nordice și-au reiterat preferința de a lua decizii privind o convenție-cadru fiscală a ONU prin consens, în ciuda faptului că majoritatea țărilor sudice favorizează votul majoritar. Metoda prin care comitetul de negociere interguvernamental al convenției va ajunge la decizii a devenit un punct central de controversă, evidențiind o diviziune între națiunile mai bogate și economiile în curs de dezvoltare sau emergente. În cadrul reuniunii, Polonia, reprezentând statele membre ale UE, a subliniat angajamentul UE de a lua decizii bazate pe consens pentru a se asigura că sunt luate în considerare perspectivele și prioritățile tuturor țărilor. În cele din urmă, după trei zile de deliberare, țările ar fi căzut de acord să ia decizii cu majoritate simplă referitoare la o convenție fiscală a ONU, cu o majoritate de două treimi necesară pentru a aproba orice protocol la convenție. Țările au convenit, de asemenea, să negocieze un al doilea protocol din timp la convenție, axat pe prevenirea și soluționarea litigiilor.

Eurodeputații FISC pun întrebări comisarului european pentru impozitare

Eurodeputații din Subcomisia FISC a Parlamentului European au organizat joi, 6 februarie, un schimb de opinii cu comisarul UE pentru impozitare, Wopke Hoekstra. Hoekstra își prezintă prioritățile, printre care se numără consolidarea competitivității, sprijinirea tranziției ecologice și asigurarea echității și transparenței în domeniul fiscal. Acesta a declarat că simplificarea și combaterea fraudei legislației fiscale a UE, continuarea reformei normelor privind TVA, favorizarea energiei din surse regenerabile prin politica fiscală și o mai bună abordare a deficitului fiscal ar fi câteva dintre prioritățile sale. Mai mulți eurodeputați au cerut detalii despre modul în care UE ar trebui să abordeze SUA în ceea ce privește poziția sa cu privire la diverse chestiuni fiscale. Hoekstra a reiterat faptul că UE trebuie să își mențină pozițiile care sunt întemeiate pe argumente solide, să interacționeze într-un dialog constructiv cu administrația Trump și, în același timp, să fie pregătită să răspundă pentru a apăra companiile europene. Eurodeputații au cerut, de asemenea, mai multe detalii cu privire la „cel de-al 28-lea regim” propus în ianuarie de președintele Comisiei, von der Leyen, în special cu privire la companiile care ar putea intra sub incidența acestuia. De asemenea, aceștia i-au solicitat lui Hoekstra să își reitereze angajamentul față de o taxă pe serviciile digitale și revizuirea directivei privind evitarea obligațiilor fiscale. În cele din urmă, lui Hoekstra i s-au pus întrebări cu privire la termenele de revizuire a directivei privind impozitarea energiei și a directivei privind tutunul, precum și cu privire la provocările legate de instituirea unui impozit pentru miliardari și de instituirea unui cadru general fiscal pentru sectorul financiar.

Seminarul S&D privind impozitarea capitalului și a averii în UE

Marți, 4 februarie, Foundation for European Progressive Studies (FEPS) și Fundația Kalevi Sorsa, în colaborare cu Grupul S&D din Parlamentul European, au organizat un seminar privind necesitatea reformării impozitării averii și a veniturilor din capital. Cu această ocazie, a fost prezentat și dezbătut un studiu realizat de FEPS. Studiul analizează situația actuală a evitării obligațiilor fiscale a veniturilor din capital în UE și prezintă propuneri de politici pentru rezolvarea problemelor actuale. Prezintă cinci recomandări de politică fiscală care, potrivit autorilor, abordează erodarea bazei fiscale a veniturilor din capital și evitarea obligațiilor fiscale tratate în studiu: – adoptarea unei directive privind stabilirea unei cote minime de impozitare a venitului din capital; – adoptarea unei directive privind evitarea obligațiilor fiscale (ATAD) pentru veniturile din capital, inclusiv o normă privind taxa de ieșire pentru persoane fizice; – adoptarea unei directive privind impozitarea câștigurilor de capital nerealizate; – completarea ratei minime de impozitare a venitului din capital cu impozite nete pe avere pentru superbogați; extinderea domeniului de aplicare al Codului de conduită al UE privind impozitarea întreprinderilor astfel încât să includă impozitarea veniturilor din capital.

Comisia Europeană publică proiectul de regulament privind implementarea DAC7 pentru consultare publică

Comisia Europeană a publicat marți, 4 februarie, pentru consultare publică, un proiect de regulament privind implementarea referitor la lista datelor statistice care trebuie furnizate de statele membre în legătură cu Directiva (UE) 2021/514 a Consiliului (așa-numita „DAC7”). Textul precizează că, înainte de 1 aprilie în fiecare an, statele membre trebuie să comunice Comisiei, prin mijloace electronice, datele statistice privind schimbul automat obligatoriu de informații raportate de operatorii platformelor digitale în conformitate cu DAC7. De asemenea, stabilește o listă de statistici care trebuie furnizate în legătură cu auditurile comune. Părțile interesate pot trimite comentarii până la 4 martie 2025. Feedbackurile primite vor fi luate în considerare pentru definitivarea acestui act tehnic.

Comisia Europeană înființează un nou grup de lucru pentru competitivitate

Comisia Europeană a anunțat luni, 3 februarie, înființarea unui nou grup de lucru pentru „Competitivitatea viitoare a UE”, care va coordona activitatea de operaționalizare a cadrului general stabilit în Busola competitivității. Grupul de lucru și-a început activitatea la 1 februarie 2025 și este atașat în mod oficial secretarului general adjunct însărcinat cu coordonarea politicilor. Scopul său principal este de a sprijini activitățile din cadrul Comisiei privind reducerea decalajului în materie de inovare, combinând decarbonizarea industrială și competitivitatea, precum și reducerea dependențelor excesive și creșterea securității. Acesta va promova coerența și consecvența politicilor în pregătirea acțiunilor emblematice, inclusiv în ceea ce privește simplificarea și o mai bună punere în aplicare a cadrelor de reglementare, și va dezvolta instrumentul de coordonare a competitivității. Grupul de lucru va interacționa cu autoritățile naționale, cu industria și cu întreprinderile pentru a face bilanțul evoluțiilor de pe teren și pentru a monitoriza progresele înregistrate în ceea ce privește eliminarea barierelor structurale din calea creșterii productivității și a competitivității UE, a mai declarat Comisia.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Written by