Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 25 noiembrie 2024

Grupurile politice au ajuns la un acord cu privire la Comisia von der Leyen II

Miercuri, 20 noiembrie, grupurile PPE, S&D și Renew Europe din Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la următoarea Comisie Europeană. La mai mult de o săptămână de la audierile ultimilor comisari desemnați, cele trei grupuri politice s-au aflat într-un impas în ceea ce privește aprobarea celor șase vicepreședinți executivi și a comisarului desemnat maghiar, Olivér Várhelyi. În așa-numita Declarație de cooperare a platformei, cele trei grupuri politice sunt de acord să coopereze pentru cea de-a zecea legislatură a Parlamentului European în jurul următoarelor linii principale: – conducerea Europei pe baza valorilor comune; – o agendă îndrăzneață pentru o creștere durabilă, competitivitate, pregătire și tranziție digitală; – o politică eficientă în domeniul migrației și asigurării în Europa; – consolidarea societăților și susținerea modelului social al UE; – asigurarea securității alimentare, a apei și a unui mediu durabil într-o manieră incluzivă; – susținerea valorilor și consolidarea statului de drept; – valorificarea puterii UE ca lider mondial; – investiții într-un buget modern, aliniat ambițiilor UE; – reformarea capacității UE de a acționa. În urma acestui acord, comisiile parlamentare relevante ale Parlamentului European ar fi validat în seara zilei de miercuri, 20 noiembrie, nominalizările celor șase vicepreședinți executivi desemnați și a comisarului european desemnat, maghiarul Olivér Várhelyi. Însă, acestea solicită reducerea considerabilă a portofoliului lui Olivér Várhelyi. Votul asupra noii Comisii în ansamblu ar trebui să continue așa cum a fost planificat miercuri, 27 noiembrie, la prânz. Pentru a fi confirmat, Colegiul comisarilor are nevoie de aprobarea majorității voturilor exprimate [regula 129 punctul (7) din Regulamentul de procedură al PE]. Înainte de vot, plenul va organiza o dezbatere cu președintele ales al Comisiei Europene, von der Leyen, cu privire la echipa sa și programul acesteia. Orice grup politic sau cel puțin 5% dintre eurodeputați pot depune o propunere de rezoluție. Odată aleasă de Parlament și după numirea oficială de către Consiliul European prin majoritate calificată, noua Comisie Europeană își va prelua atribuțiile la 1 decembrie 2024.

Liderii G20 se angajează să coopereze în impozitarea persoanelor cu un nivel ridicat de avere

Luni, 18 noiembrie, liderii G20 au adoptat, în cadrul reuniunii lor de la Rio de Janeiro, o declarație, care include și un angajament de a coopera în ceea ce privește impozitarea persoanelor cu un nivel ridicat de avere. „Respectând pe deplin suveranitatea fiscală, vom încerca să cooperăm pentru a ne asigura că persoanele cu un nivel foarte ridicat de avere sunt impozitate în mod eficient. Cooperarea ar putea implica schimbul de bune practici, încurajarea dezbaterilor în jurul principiilor fiscale și elaborarea unor mecanisme de combatere a evitării obligațiilor fiscale, inclusiv tratarea practicilor fiscale potențial dăunătoare”, se arată în declarație. Liderii UE intenționează să continue discutarea acestor probleme în G20 și OCDE. Într-un comunicat de presă, Gabriel Zucman, directorul Observatorului fiscal al UE, care a consiliat președinția braziliană a G20 cu privire la posibilele reforme globale ale impozitării superbogaților, a salutat o „decizie istorică”. „Acum este momentul să transformăm cuvintele în acțiune și să lansăm o negociere internațională incluzivă, care se extinde dincolo de țările G20, cu privire la reforma impozitării superbogaților”, a spus el. Liderii G20 și-au reiterat, de asemenea, angajamentul față de implementarea rapidă a soluției bazate pe doi piloni de către toate jurisdicțiile interesate, inclusiv negocieri rapide privind pachetul final al Pilonului unu. Aceștia au declarat: „Cooperarea noastră fiscală internațională trebuie să fie incluzivă și eficientă și să vizeze atingerea unui consens larg, maximizând sinergiile dintre forurile internaționale existente, încercând în același timp să evite duplicarea inutilă a eforturilor.”

Eurodeputații și experții fiscali discută despre viitoarele politici fiscale internaționale și ale UE

Joi, 21 noiembrie, eurodeputații din Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European au discutat cu Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare în cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, Sanya Gbonjubola și Liselott Kana, copreședinți ai Comitetului de experți al ONU pentru cooperare internațională în chestiuni fiscale, ce rol va juca ONU în domeniul impozitării, cum va coopera cu OECD și ce rol va juca UE cu privire la ambele foruri. Experții invitați au conturat o imagine de ansamblu asupra situației fiscale la nivelul OCDE și al ONU și au stabilit care sunt prioritățile lor, în viitor. În ceea ce privește procesul ONU, Benjamin Angel a spus că rămâne de văzut ce va fi în Convenție și în protocoale. Primul protocol trebuie să trateze serviciile transfrontaliere, inclusiv sectorul digital. „Este un subiect sensibil, deoarece se suprapune cu ceea ce Pilonul 1 trebuie să realizeze”, a spus el. De asemenea, a reamintit că „UE a subliniat necesitatea unui consens, nu pentru că dorește să torpileze procesul, ci deoarece consensul este singura modalitate de a crea o convenție care poate fi ratificată de cel mai mare număr de țări posibil”, a spus el. Cei doi experți ONU au subliniat necesitatea ca acordurile să recunoască diversitatea intereselor și a capacităților de implementare, subliniind, de asemenea, avantajul tratării unor chestiuni fiscale de fond la nivel regional prin acorduri multilaterale, și nu la nivel global. Eurodeputații și-au exprimat îngrijorarea cu privire la efectele pe care schimbarea administrației din SUA le-ar putea avea asupra aplicării acordului privind soluția pe doi piloni al OCDE și asupra demersurilor viitoare privind acordul asupra Pilonului 1 al OCDE. Aceștia au subliniat, de asemenea, că peisajul fiscal în schimbare creează poveri administrative considerabile, iar acest lucru trebuie rezolvat, în special prin crearea unei oaze de siguranță în cadrul Pilonului doi al OCDE. Eurodeputații au cerut, de asemenea, experților opiniile lor cu privire la modul de impozitare a superbogaților. Benjamin Angel a răspuns că acesta este un aspect la care cu siguranță trebuie lucrat având în vedere impozitarea de facto a superbogaților și necesitatea ca toată lumea să-și plătească partea lor echitabilă din impozite. Cu toate acestea, trebuie luate unele măsuri prealabile, cum ar fi intensificarea schimbului de informații la nivel mondial privind registrele beneficiarilor reali și schimbul de informații la nivel mondial cu privire la proprietățile imobiliare.

Forumul OCDE privind administrarea fiscală convine asupra unor noi inițiative pentru a sprijini transformarea digitală și pentru a spori certitudinea fiscală

Forumul OCDE privind administrarea fiscală (FTA) a organizat cea de-a 17-a reuniune plenară anuală la Atena, în perioada 13-15 noiembrie, reunind  comisari și delegați în materie de fiscalitate din 53 jurisdicții, inclusiv reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ai organismelor regionale de administrare fiscală, ai mediului de afaceri și ai mediului academic. Comisarii s-au concentrat pe oportunitățile de îmbunătățire a eficienței și eficacității administrării fiscale la nivel global și au convenit să dezvolte proiecte pilot de implementare pentru a sprijini schimbul automat de informații între administrațiile fiscale și terți, precum și să aprofundeze schimbul de cunoștințe atât cu privire la utilizarea de încredere a inteligenței artificiale, cât și la baza globală de date pentru a sprijini investițiile în transformarea digitală. De asemenea, s-au angajat să sprijine implementarea impozitului minim global și consolidarea cadrului general de securitate fiscală pentru a contribui la obținerea certitudinii fiscale din timp, la minimizarea litigiilor și la extinderea eforturilor colective privind consolidarea capacităților fiscale, în cooperare cu organizațiile fiscale regionale, pentru a sprijini transformarea administrației fiscale la nivel global, inclusiv prin implicarea de la egal la egal în ceea ce privește conducerea și promovarea echilibrului de gen și a diversității. 

Veniturile fiscale medii din OCDE rămân stabile în 2023

Potrivit unui nou raport publicat joi, 21 noiembrie, de OCDE, nivelul mediu al veniturilor fiscale în țările din OCDE a rămas în mare parte neschimbat în 2023, guvernele încercând să atenueze presiunile legate de costul vieții pe fondul creșterii cheltuielilor legate de schimbările climatice și îmbătrânirea populației. Raportul arată că raportul mediu între impozite și PIB pentru țările din OCDE a fost de 33,9% în 2023, cu 0,1 puncte procentuale (p.p.) sub nivelul său din 2021 și 2022, dar peste nivelul său pre-pandemic de 33,4% din 2019. În 2023, raportul între impozite și PIB a crescut în 18 dintre cele 36 de țări din OCDE pentru care sunt disponibile date preliminare, a scăzut în 17 și a rămas neschimbat într-una singură. Cele mai mari creșteri (de cel puțin 2,5 p.p.) au avut loc în Luxemburg, Columbia și Turcia, iar cele mai mari scăderi (de cel puțin 3,0 p.p.) au fost observate în Israel, Coreea și Chile. Raportul include un capitol special privind impozitele pe sănătate, care sunt din ce în ce mai frecvente în țările OCDE datorită capacității lor de a genera venituri și de a îmbunătăți rezultatele în materie de sănătate prin reducerea consumului de produse dăunătoare. În medie, în țările OCDE, veniturile din accizele pe alcool, tutun și băuturi îndulcite cu zahăr s-au ridicat la 0,7% din PIB și au generat 2,2% din totalul veniturilor fiscale în 2022. Însă, aceste venituri au scăzut ca proporție din PIB între 2000 și 2022 în aproape toate țările OCDE, cea mai mare scădere înregistrată în veniturile din accizele pe alcool. În aceeași zi, OCDE a publicat și raportul său privind Tendințele impozitului pe consum 2024, care evidențiază eforturile continue ale guvernelor de a îmbunătăți performanța sistemelor lor de TVA și de a combate frauda și neconformitatea.

Gabriela Figueiredo Dias a fost realeasă în funcția de președinte al IESBA

International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) a anunțat miercuri, 20 noiembrie, realegerea Gabrielei Figueiredo Dias în funcția de președinte, începând cu 1 ianuarie 2025 până la 31 decembrie 2026. Figueiredo Dias se află la conducerea consiliului global de etică din ianuarie 2022. În timpul primului său mandat, ea a extins impactul Codului etic internațional al IESBA  privind aspectele inovatoare. Printre altele, ea a condus activitatea IESBA privind elaborarea de noi standarde, inclusiv standardele legate de sustenabilitate, care urmează să fie lansate în curând, precum și standardele care tratează dimensiunile etice ale planificării fiscale și serviciilor conexe,  efectele transformatoare ale tehnologiei asupra funcțiilor contabile, de asigurare și financiare și independența auditorilor pentru auditurile de grup. Înainte de a se alătura IESBA, Figueiredo Dias a fost președintele Comisiei portugheze pentru piața valorilor mobiliare (CMVM) și a fost membru al consiliului de administrație al Organizației Internaționale a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO) și al Autorității Europene pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA). De asemenea, a fost vicepreședinte a Comitetului de guvernanță corporativă al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Written by