Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 23 septembrie 2024

Ursula von der Leyen dezvăluie noul Colegiu de Comisari propus

Marți, 17 septembrie, Ursula von der Leyen a prezentat structura noului Colegiu al Comisarilor propus pentru perioada 2024-2029. În cadrul unei conferințe de presă, ea a explicat că această structură este rezultatul unor negocieri intense cu statele membre pentru a obține un echilibru în ceea ce privește agenda, originea geografică și genul. Prioritățile de bază sunt prosperitatea, securitatea, democrația și competitivitatea. Aceasta a spus că noul colegiu este „mai transversal”, în urma recomandării Raportului Draghi. Vor fi șase vicepreședinți executivi, care își vor coordona activitatea cu alți comisari și nu vor mai fi vicepreședinți „simpli”. Colegiul propus include 11 femei, adică o proporție de 40%. Wopke Hoekstra (Țările de Jos) este propus pentru rolul de nou comisar european pentru impozitare. El va fi, de asemenea, responsabil de climă, emisii zero de carbon și creștere curată. Hoekstra va lucra în strânsă cooperare cu vicepreședintele executiv propus pentru o tranziție curată, echitabilă și competitivă, Teresa Ribera Rodríguez (Spania), care va îndruma activitatea pentru a se asigura că măsurile fiscale sprijină o tranziție echitabilă și decarbonizarea. Portofoliul vamal va fi transferat lui Maroš Šefčovič (Slovacia), care va fi, de asemenea, responsabil cu comerțul și securitatea economică, precum și cu relațiile interinstituționale și transparența. Portofoliul pieței unice ar urma să îi revină lui Stéphane Séjourné (Franța), care este propus în calitate de vicepreședinte executiv pentru prosperitate și strategie industrială. În cadrul acestui portofoliu, el ar trebui să fie responsabil pentru industrie, IMM-uri și piața unică, inclusiv pentru analizarea necesității unei legi privind prevenirea barierelor de pe piața unică și explorarea fezabilității unui pașaport dedicat IMM-urilor pentru a reduce sarcina și costurile administrative. Valdis Dombrovskis (Letonia) ar avea un rol dublu în calitate de comisar pentru economie și productivitate și de comisar pentru implementare și simplificare. Deși fiecărui comisar i se solicită să contribuie la obiectivul de reducere cu 25% a obligațiilor de raportare din portofoliul său, Dombrovskis ar fi atunci principalul responsabil pentru simplificare, făcând propuneri concrete și ar raporta direct către Ursula von der Leyen cu privire la acest aspect. Aceste nominalizări nu sunt confirmate încă și vor trebui aprobate de Parlamentul European, după audieri în comisiile parlamentare relevante.

ETAF a fost numit membru al Platformei Comisiei Europene pentru buna guvernanță fiscală

Directorul general al Direcției Generale pentru Impozitare și Uniune Vamală (TAXUD) a Comisiei Europene a numit European Tax Adviser Federation (ETAF) membru al Platformei sale pentru o bună guvernanță fiscală. Reprezentantul principal al ETAF pe platformă este Andreas Mitterlehner, consilier fiscal austriac și membru activ și dedicat al Comitetului profesional de experți în drept fiscal și social al membrului nostru austriac (KSW). El va fi secondat de Csaba Magyar din partea organizației membre maghiare MOKLASZ și Christian Rech din partea organizației membre germane DStV. Bucurându-se de această veste, președintele ETAF, Philippe Arraou, a comentat: „ETAF a fost deja membru al Platformei din 2016 până în 2019 și este absolut încântat să contribuie din nou la acest forum important. Pe lângă experiența noastră în domeniul fiscal, credem că accentul puternic pe care federația noastră îl pune pe dreptul profesional și pe reglementarea consilierilor fiscali va oferi perspective valoroase și diferite pentru activitatea Platformei. Ne bazăm cu încredere pe experiența și cunoștințele locale și internaționale ale dlui Mitterlehner, dlui Magyar și dlui Rech pentru a reprezenta poziția membrilor ETAF”. Platforma pentru buna guvernanță fiscală reunește părțile interesate din afara administrației publice și din guvern pentru a face schimb de opinii cu privire la aspecte tratate legate de transparența fiscală, schimbul de informații în scopuri fiscale, impozitarea echitabilă și eficientă, impozitarea transfrontalieră, combaterea planificării fiscale agresive, dubla impozitare și dubla neimpozitare. Platforma are sarcina importantă de a oferi consiliere Comisiei Europene cu privire la prioritățile de acțiune, precum și la mijloacele și instrumentele adecvate pentru realizarea de progrese în aceste domenii. Mandatul platformei va dura până în iunie 2029. Prima sa ședință a avut loc vineri, 13 septembrie 2024.

Statele membre ale UE discută opțiunile pentru un nou forum UE privind stabilirea prețurilor de transfer

Statele membre ale UE ar fi discutat trei opțiuni propuse de Președinția maghiară a Consiliului UE pentru crearea unui nou forum privind stabilirea prețurilor de transfer, care ar putea înlocui adoptarea proiectului de directivă privind stabilirea prețurilor de transfer propus de Comisia Europeană în decembrie 2023. Se pare că statele membre nu sprijină propunerea în forma sa actuală, având unele preocupări legate de riscul de a crea un dublu standard privind prețurile de transfer și pierderea flexibilității pe care statele membre o au în negocierea și aplicarea orientărilor OCDE privind prețurile de transfer. Cu toate acestea, se pare că mai multe state membre susțin ideea unui forum similar cu Forumul comun privind prețurile de transfer (JTPF), care a încetat să mai existe în 2019. Prima opțiune discutată ar fi o platformă înființată printr-o decizie a Comisiei Europene care ar semăna cu Platforma pentru buna guvernanță fiscală sau cu alte grupuri de experți ale Comisiei. A doua opțiune ar fi, de asemenea, înființată printr-o decizie a Comisiei Europene și ar include discuții cu părțile interesate, dar și discuții în format de consiliu. A treia opțiune ar fi modelată pe baza Codului de conduită interguvernamental privind impozitarea întreprinderilor și ar fi stabilită printr-o decizie a Consiliului. Statele membre trebuie, de asemenea, să decidă cu privire la mandatul exact al unei astfel de platforme, la procedurile sale decizionale și la modul în care să asigure respectarea deciziilor sale.

CEJ anulează decizia Comisiei Europene de a considera regimul fiscal al companiilor străine controlate din Regatul Unit drept ajutor de stat ilegal

Joi, 19 septembrie, Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a decis să anuleze decizia Comisiei prin care anumite norme din Regatul Unit privind impozitarea companiilor străine controlate (CSC) sunt considerate ajutoare de stat incompatibile cu piața internă. În 2019, Comisia Europeană a decis că, între 2013 și 2018, Regatul Unit a acordat ajutoare de stat ilegale și incompatibile cu piața internă anumitor grupuri multinaționale prin acordarea de avantaje fiscale selective sub forma unor scutiri de la „impozitul datorat de CSC-uri”, și anume impozitul datorat de companiile stabilite în Regatul Unit pe profiturile companiilor lor străine controlate (CSC). Aceasta a constatat, în special, că acel cadru general de referință relevant pentru examinarea existenței unui avantaj selectiv consta în normele aplicabile CSC-urilor și că scutirile de la impozitul CSC reprezintă o derogare de la acest cadru general. Prin această nouă hotărâre, Curtea a anulat hotărârea Tribunalului de confirmare a deciziei Comisiei prin care anumite norme din Regatul Unit privind impozitarea profitului CSC-urilor erau considerate ajutoare de stat incompatibile și a anulat decizia respectivă. Curtea a reamintit că, atunci când stabilește cadrul general de referință, care constituie prima etapă a examinării condițiilor de alegere, Comisia este obligată, în principiu, să accepte interpretarea dată de statul membru prevederilor relevante din dreptul său național, cu excepția cazului în care poate stabili că o altă interpretare prevalează în jurisprudența sau în practica administrativă a statului membru respectiv. În acest context, a precizat că, atunci când, în lumina informațiilor furnizate de statul membru în cauză, Comisia nu dispune, în legătură cu o schemă de ajutor, de jurisprudență sau de o practică administrativă a statului membru în cauză care să justifice propria interpretare a dreptului național, această interpretare poate prevala asupra celei susținute de statul membru în cauză numai dacă Comisia este în măsură să demonstreze că interpretarea statului membru este incompatibilă cu textul prevederilor relevante. Curtea a considerat că Tribunalul a săvârșit o eroare de drept prin confirmarea faptului că respectivul cadru de referință pentru examinarea selectivității derogărilor în cauză consta exclusiv în normele aplicabile CSC-urilor.

OCDE găzduiește prima ceremonie de semnare a pilonului doi, care face obiectul Convenției multilaterale privind regimul fiscal

OCDE a găzduit joi, 19 septembrie, o ceremonie de semnare a Convenției multilaterale pentru a facilita implementarea regimului fiscal (STTR MLI). Barbados, Belize, Benin, Republica Capului Verde, Republica Democrată Congo, Indonezia, San Marino și Turcia au semnat noul tratat multilateral. Belgia, Bulgaria, Costa Rica, Mongolia, Portugalia, Senegal, Seychelles, Thailanda, Ucraina și Uzbekistan și-au exprimat intenția de a semna Convenția. Acceptarea regimului fiscal este o componentă-cheie a acordului privind soluția pe doi piloni din 21 octombrie, deosebit de importantă pentru țările în curs de dezvoltare. Membrii cadrului general incluziv care aplică cote nominale ale impozitului pe profit sub 9% pentru veniturile acoperite de STTR s-au angajat să includă STTR în acordurile fiscale bilaterale cu membrii cadrului general incluziv care sunt țări în curs de dezvoltare atunci când li se solicită acest lucru. STTR permite jurisdicțiilor să „impoziteze retroactiv” în cazul în care categoriile definite de venituri sunt supuse unor rate nominale de impozitare sub rata minimă STTR de 9%, iar drepturile de impozitare interne asupra acestui venit au fost cedate în temeiul unui tratat. STTR completează și are prioritate față de alte norme convenite în pachetul cu doi piloni și este conceput pentru a ajuta statele membre în curs de dezvoltare să își protejeze baza de impozitare. Peste 70 de țări în curs de dezvoltare membre ale cadrului general incluziv sunt eligibile să solicite includerea STTR în acordurile lor cu alți membri ai cadrului general incluziv. OCDE a declarat într-un comunicat de presă că prima ceremonie de semnare a marcat un reper important în activitatea cadrului general incluziv OCDE/G20 privind BEPS, deoarece își îndeplinește obiectivul de a reforma normele fiscale internaționale pentru a asigura un sistem fiscal mai puternic, mai echitabil și global. Ceremonia de semnare a reunit miniștri, înalți oficiali guvernamentali și delegați ai cadrului general incluziv privind BEPS.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Written by