Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta

Comisia Europeană propune scutiri de TVA pentru livrarea de bunuri și servicii destinate utilizării de către forțele armate

Miercuri, 24 aprilie a.c., Comisia Europeană a adoptat o propunere de Directivă a Consiliului privind scutirea de la accize și TVA pentru livrările către forțele armate care își desfășoară activitatea în afara statului membru de origine și participă la un efort european comun de apărare. Scutirile includ furnizarea de bunuri (produse alimentare, combustibili, produse farmaceutice, apă și gaz) și servicii (comunicare, reparații și transport). Prin alinierea tratamentului fiscal în materie de TVA și de accize, inițiativa recunoaște importanța crescută a politicilor de securitate și de apărare comune și a mobilității militare. Comisia estimează că această propunere va duce la o pierdere de venituri din TVA de aproximativ 80 de milioane de euro pentru toate statele membre (presupunând o rată medie a TVA de 18%). În ceea ce privește accizele, Comisia consideră că produsele energetice (de exemplu combustibilii) și energia electrică ar trebui să fie principala categorie de produse care beneficiază de scutire și estimează că aproximativ 10% din costurile acestor produse ar putea fi scutite de accize în viitor. Ca și în cazul TVA, se poate presupune că aproximativ 10 % din aceste costuri ar fi scutite de la plata accizelor.

Ghid fiscal privind impozitarea automobilelor în Europa

Miercuri, 24 aprilie a.c., Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a publicat  Ghidul fiscal  ACEA 2019, cu scopul de a oferi o imagine de ansamblu  asupra taxelor specifice impuse autovehiculelor în Uniunea Europeană. Potrivit raportului, TVA la achiziția unui autoturism variază semnificativ  între statele membre ale UE, de la 17% în Luxemburg până la 27% în Ungaria. De asemenea, accizele diferă considerabil, de la 363 EUR / 1000 litri (Bulgaria) la 778 EUR / 1000 litri (Țările de Jos). În final, taxa pe dreptul de proprietate asupra autoturismelor variază: unele state membre iau ca bază emisiile de CO2 și capacitatea cilindrică pentru calcularea taxei, cum este cazul Belgiei, Germaniei, Franței și României, în timp ce altele iau în considerare și tipul de combustibil (de exemplu Italia), iar în alte state (Estonia, Lituania, Polonia și Slovenia) nu se plătesc taxe.

Propunerea CCCTB a Comisiei Europene

În cursul următorului mandat, Comisiei Europeană preconizează lansarea propunerii privind o bază fiscală consolidată comună a societăților (CCCTB). CCCTB face parte din Planul de acțiune pentru impozitarea echitabilă și eficientă a societăților din UE adoptat de Comisie în anul 2015. Astfel, CCCTB este un set unic de norme pentru calcularea profiturilor impozabile ale societăților în UE. CCCTB urmează să fie implementată în două etape: în prima etapă, va fi stabilită o Bază fiscală comună a societăților (CCTB) urmând ca Bază fiscală consolidată comună a societăților (CCCTB) să fie pusă în aplicare imediat după aceea. Prin adoptarea CCCTB, companiile transfrontaliere se vor conforma unui singur sistem de calculare a venitului impozabil la nivel european, în detrimentul diferitelor reglementări naționale. Propunerea CCCTB include un stimulent fiscal în materie de cercetare și dezvoltare și o măsură de remediere a tendinței de îndatorare. Companiile pot depune o declarație fiscală pentru toate activitățile desfășurate în  întreaga Uniunea Europeană și pot compensa pierderile suferite într-un stat membru din profiturile realizate în alt stat membru. Ratele impozitului pe profit nu sunt incluse în CCCTB, acestea rămânând în aria suveranității naționale. Profiturile impozabile consolidate ar urma să fie împărțite între statele membre în care grupul este activ, utilizând o formulă de repartizare. Baza fiscală consolidată ar urma să fie repartizată pe baza unei formule fixe cuprinzând trei factori cu valoare egală: vânzările (după destinație), forța de muncă și activele. Conform CCCTB, fiecare stat membru va aplica propria cota de impozitare la partea din baza de impozitare repartizată prin formulă, numai calcularea și repartizarea bazei fiscale fiind armonizate, statele membre păstrându-și astfel capacitatea de a-și stabili propriile rate de impozitare. În prezent, statele membre discută propunerea Comisiei în cadrul Consiliului.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

Written by