Noutăți europene din domeniul economic, disponibile în Buletinul de știri ETAF din 4 martie
Proiect de raport final, adoptat în Comitetul TAX3
Miercuri, 27 februarie a.c., Comisia specială pentru nereguli financiare, evaziune fiscală și evitarea sarcinilor fiscale (TAX 3) a Parlamentului European a aprobat proiectul de raport final. În document se subliniază importanța aplicării eficiente a normelor, inclusiv prin impunerea unor sancțiuni disuasive, precum și printr-o cooperare sporită a statelor membre în vederea combaterii eficiente a spălării banilor, a evaziunii și a fraudei fiscale. Coraportorul Luděk Niedermayer (PPE, Republica Cehă) a recunoscut că, în privința anumitor principii, nu s-au făcut compromisuri, cum este cazul principiului concurenței libere și nedenaturate, stabilirii ratelor minime, declanșării unei cooperări consolidate în domeniul fiscal, sarcinii administrative a contribuabililor cinstiți. Jeppe Kofod (S&D, Danemarca) a declarat că grupul politic european din care face parte a solicitat o cotă minimă de impozitare efectivă pentru a opri tendința de scădere a încasării impozitelor corporative. La rândul său, Philippe Lamberts (copreședinte, Grupul Verzilor/ALE) a susținut că este regretabilă împiedicarea, de către conservatori și liberali, adoptării unei cote minime de impozitare pentru companiile mari din UE.
Comisia aprobă modificarea regimului fiscal danez, însă deschide o nouă anchetă
Vineri, 22 februarie a.c., Comisia Europeană a aprobat extinderea la două noi tipuri de nave a schemei de ajutor pentru sectorul transportului maritim din Danemarca. Prin acest regim modificat, companiile maritime care folosesc anumite tipuri de nave pot beneficia de o scutire de la plata impozitului pe venit pentru navigatori. Comisia Europeană a considerat că această măsură este în conformitate cu Orientările comunitare privind ajutoarele de stat pentru transportul maritim.
Pe de altă parte, în data de 28 februarie a.c., Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă ajutorul de stat oferit de Danemarca și Suedia pentru legătura feroviară-rutieră Øresund este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Îndeosebi, ancheta se referă la garanțiile privind împrumuturile acordate consorțiului de către Danemarca și Suedia și măsurile fiscale aplicate de către Danemarca.
Negocierile continuă cu privire la Directiva privind protecția denunțătorilor de nereguli
Marți, 26 februarie a.c., negociatori din partea Consiliului UE și Parlamentului European s-au întâlnit pentru a discuta Directiva privind protecția denunțătorilor de nereguli. Cu toate acestea, nu s-au înregistrat progrese semnificative referitoare la cele două puncte principale ale actului legislativ, și anume temeiul juridic și prioritizarea rapoartelor. În ceea ce privește mecanismul de raportare, Consiliul este divizat în două grupuri principale: primul, din care fac parte Franța și Germania, dorește o abordare de raportare în trei etape, în timp ce cel de-al doilea grup solicită o abordare în două etape de raportare (conform poziției Parlamentului) și care include state precum Regatul Unit, Irlanda, Portugalia, Luxemburg, Bulgaria și Belgia. Astfel, Spania ar putea avea un rol decisiv în aceste negocieri. Următoarea întâlnire trilaterală va avea loc luni, 4 martie a.c., și ar putea fi decisivă, cu toate că o reuniune ulterioară este deja planificată pentru 11 martie a.c.
Progrese privind impozitarea economiei digitale
Vineri, 22 februarie a.c., ministrul francez al Finanțelor, Bruno Le Maire, s-a aflat în vizită oficială la Varșovia pentru a se întâlni cu omologul său polonez, Teresa Czerwińska. În aceeași zi, cei doi miniștri au semnat o declarație comună conform căreia propunerea franco-germană de impunere a unui impozit european privind serviciile digitale se va aplica numai sectorului publicității online. Declarația reamintește că ambele țări doresc să ajungă la un acord la nivelul OCDE până la finalul anului 2020 cu privire la propunerile de abordare a provocărilor legate de digitalizarea economiei. În același timp, oficialul francez recunoaște că UE trebuie să ofere „o soluție eficientă și armonizată în cazul în care încheierea unui acord internațional durează mai mult decât este preconizat”. La 28 februarie a.c., într-un interviu acordat presei centrale franceze, Le Maire părea optimist cu privire la posibilitatea ca un acord internațional la nivel OCDE să fie atins până la sfârșitul anului 2019.
Regimul fiscal aplicat cluburilor de fotbal din Spania a fost legal
Joi, 26 februarie a.c., Tribunalul Uniunii Europene a anulat o decizie a Comisiei Europene de a clasifica regimul fiscal aplicat, din 1990 până în 2015, celor patru cluburi de fotbal spaniole: Fútbol Club Barcelona, Clubul Atlético Osasuna (Pamplona), Athletic Club (Bilbao) și Real Madrid Club de Fútbol. Motivația Curții este dată de imposibilitatea Comisiei de a demonstra că o schemă de ajutor, care a dus la o scutire fiscală pentru cele patru cluburi, le-a conferit un avantaj față de cea aplicată altor echipe profesioniste spaniole.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.
Miercuri, 27 februarie a.c., Comisia specială pentru nereguli financiare, evaziune fiscală și evitarea sarcinilor fiscale (TAX 3) a Parlamentului European a aprobat proiectul de raport final. În document se subliniază importanța aplicării eficiente a normelor, inclusiv prin impunerea unor sancțiuni disuasive, precum și printr-o cooperare sporită a statelor membre în vederea combaterii eficiente a spălării banilor, a evaziunii și a fraudei fiscale. Coraportorul Luděk Niedermayer (PPE, Republica Cehă) a recunoscut că, în privința anumitor principii, nu s-au făcut compromisuri, cum este cazul principiului concurenței libere și nedenaturate, stabilirii ratelor minime, declanșării unei cooperări consolidate în domeniul fiscal, sarcinii administrative a contribuabililor cinstiți. Jeppe Kofod (S&D, Danemarca) a declarat că grupul politic european din care face parte a solicitat o cotă minimă de impozitare efectivă pentru a opri tendința de scădere a încasării impozitelor corporative. La rândul său, Philippe Lamberts (copreședinte, Grupul Verzilor/ALE) a susținut că este regretabilă împiedicarea, de către conservatori și liberali, adoptării unei cote minime de impozitare pentru companiile mari din UE.
Comisia aprobă modificarea regimului fiscal danez, însă deschide o nouă anchetă
Vineri, 22 februarie a.c., Comisia Europeană a aprobat extinderea la două noi tipuri de nave a schemei de ajutor pentru sectorul transportului maritim din Danemarca. Prin acest regim modificat, companiile maritime care folosesc anumite tipuri de nave pot beneficia de o scutire de la plata impozitului pe venit pentru navigatori. Comisia Europeană a considerat că această măsură este în conformitate cu Orientările comunitare privind ajutoarele de stat pentru transportul maritim.
Pe de altă parte, în data de 28 februarie a.c., Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă ajutorul de stat oferit de Danemarca și Suedia pentru legătura feroviară-rutieră Øresund este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Îndeosebi, ancheta se referă la garanțiile privind împrumuturile acordate consorțiului de către Danemarca și Suedia și măsurile fiscale aplicate de către Danemarca.
Negocierile continuă cu privire la Directiva privind protecția denunțătorilor de nereguli
Marți, 26 februarie a.c., negociatori din partea Consiliului UE și Parlamentului European s-au întâlnit pentru a discuta Directiva privind protecția denunțătorilor de nereguli. Cu toate acestea, nu s-au înregistrat progrese semnificative referitoare la cele două puncte principale ale actului legislativ, și anume temeiul juridic și prioritizarea rapoartelor. În ceea ce privește mecanismul de raportare, Consiliul este divizat în două grupuri principale: primul, din care fac parte Franța și Germania, dorește o abordare de raportare în trei etape, în timp ce cel de-al doilea grup solicită o abordare în două etape de raportare (conform poziției Parlamentului) și care include state precum Regatul Unit, Irlanda, Portugalia, Luxemburg, Bulgaria și Belgia. Astfel, Spania ar putea avea un rol decisiv în aceste negocieri. Următoarea întâlnire trilaterală va avea loc luni, 4 martie a.c., și ar putea fi decisivă, cu toate că o reuniune ulterioară este deja planificată pentru 11 martie a.c.
Progrese privind impozitarea economiei digitale
Vineri, 22 februarie a.c., ministrul francez al Finanțelor, Bruno Le Maire, s-a aflat în vizită oficială la Varșovia pentru a se întâlni cu omologul său polonez, Teresa Czerwińska. În aceeași zi, cei doi miniștri au semnat o declarație comună conform căreia propunerea franco-germană de impunere a unui impozit european privind serviciile digitale se va aplica numai sectorului publicității online. Declarația reamintește că ambele țări doresc să ajungă la un acord la nivelul OCDE până la finalul anului 2020 cu privire la propunerile de abordare a provocărilor legate de digitalizarea economiei. În același timp, oficialul francez recunoaște că UE trebuie să ofere „o soluție eficientă și armonizată în cazul în care încheierea unui acord internațional durează mai mult decât este preconizat”. La 28 februarie a.c., într-un interviu acordat presei centrale franceze, Le Maire părea optimist cu privire la posibilitatea ca un acord internațional la nivel OCDE să fie atins până la sfârșitul anului 2019.
Regimul fiscal aplicat cluburilor de fotbal din Spania a fost legal
Joi, 26 februarie a.c., Tribunalul Uniunii Europene a anulat o decizie a Comisiei Europene de a clasifica regimul fiscal aplicat, din 1990 până în 2015, celor patru cluburi de fotbal spaniole: Fútbol Club Barcelona, Clubul Atlético Osasuna (Pamplona), Athletic Club (Bilbao) și Real Madrid Club de Fútbol. Motivația Curții este dată de imposibilitatea Comisiei de a demonstra că o schemă de ajutor, care a dus la o scutire fiscală pentru cele patru cluburi, le-a conferit un avantaj față de cea aplicată altor echipe profesioniste spaniole.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.