Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta
Controale vamale în cazul unui Brexit fără acord
La 3 aprilie a.c., Comisarul Pierre Moscovici, a reamintit consecințele vamale ale unui Brexit fără acord: dacă Marea Britanie ar părăsi UE fără un acord, aceasta ar deveni imediat o țară terță, suportând consecințele aplicării imediate a Codului Vamal al Uniunii, cu referire la traficul de mărfuri din Regatul Unit. Având în vedere traficul comercial semnificativ dintre Regatul Unit și UE, pregătirea unui Brexit fără acord a determinat statele membre să angajeze noi funcționari vamali, în special în Belgia, Germania, Franța, Irlanda și Țările de Jos. De asemenea, s-a constatat o creștere importantă a formalităților vamale (între 40% și 50%). Taxele vamale, TVA și accizele la mărfurile importate din Regatul Unit ar trebui, de asemenea, să fie plătite la vamă de către importatori, ceea ce ar determina un impact al fluxurilor de trezorerie asupra companiilor. În ceea ce privește exportatorii, aceștia trebuie să respecte obligația de a furniza documente vamale pentru a justifica scutirea de TVA la export.
Comisia constată că Regatul Unit a acordat avantaje selective anumitor companii multinaționale
La 2 aprilie a.c., Comisia Europeană a constatat că sistemul fiscal din Regatul Unit a prevăzut, în mod nejustificat, scutirea anumitor grupuri multinaționale de la aplicarea legii care vizează evaziunea fiscală. În special, exceptarea de la impozitare pentru grupuri (Group Financing Exemption) prevede o derogare de la legislația referitoare la controlul companiilor străine (CFC). Scopul legislației CFC este de a împiedica companiile din Regatul Unit să utilizeze filiale din străinătate pentru a evita impozitarea în Regatul Unit. Între 2013 și 2018, legislația privind CFC a inclus exceptarea de la impozitare pentru grupuri, garantând o scutire de la legislația CFC pentru veniturile financiare primite de către filialele offshore de la o altă companie din străinătate, chiar dacă aceste venituri erau legate de Marea Britanie sau proveneau din activități conexe. Prin urmare, o companie multinațională care desfășoară operațiuni în Regat a reușit să finanțeze o filială din străinătate plătind un impozit redus sau zero din veniturile obținute dintr-o astfel de tranzacție. Ca urmare a anchetei inițiate în octombrie 2017, Comisia a concluzionat că exceptarea de la impozitare pentru grupuri din Regatul Unit este ilegală în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Prin urmare, Marea Britanie trebuie să reevalueze acum răspunderea fiscală a societăților care au beneficiat de aplicarea acestei reguli.
Investigarea privind ajutorul de stat din Slovacia referitor la regimul fiscal privind sectorul comerțului cu amănuntul
În data de 2 aprilie a.c., Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată a regimului fiscal privind sectorul comerțului cu amănuntul al produselor alimentare din Slovacia. Îngrijorările Executivului de la Bruxelles sunt legate de un posibil avantaj selectiv oferit anumitor concurenți în ceea ce privește scutirile de la plata impozitelor. Regimul fiscal a intrat în vigoare în ianuarie 2019, iar Comisia a solicitat Slovaciei să suspende aplicarea acestuia până la finalizarea investigației referitoare la normele UE privind ajutoarele de stat. Aceste măsuri prevăd ca vânzătorii de produse alimentare cu amănuntul să plătească o taxă trimestrială egală cu 2,5% din cifra de afaceri, cu o scutire de la plata impozitelor oferită în baza anumitor condiții referitoare la mărimea afacerii, domeniul geografic de aplicare din Slovacia/tipul de activitate al comerciantului. În baza acestor scutiri de taxe, numai șapte comercianți plătesc taxele, șase din aceștia fiind deținuți de companii străine. Comisia își va continua investigațiile pentru a evalua dacă taxa privind sectorul comerțului cu amănuntul al produselor alimentare și exceptarea de la impozitare oferă un avantaj selectiv companiilor scutite.
Forumul comun al UE pentru prețuri de transfer a emis noi orientări privind aplicarea Metodei de repartizare a profitului în UE
În luna martie a acestui an, Forumul comun al UE pentru prețuri de transfer a publicat un raport privind aplicarea metodei de repartizare a profitului. Metoda de repartizare a profitului (PSM) este una dintre cele cinci metode de stabilire a prețurilor utilizată în Ghidul OCDE privind prețurile de transfer, cu scopul de a stabili măsura în care condițiile impuse relațiilor comerciale sau financiare dintre întreprinderile asociate sunt consecvente cu principiul deplinei concurențe. Raportul (care ar trebui să fie considerat complementar și susținut de Ghidul revizuit al OCDE) vizează clarificarea anumitor concepte de aplicare PSM: (i) momentul utilizării PSM și (ii) metoda de repartizare a profitului în funcție de conceptele descrise în Ghidurile revizuite OECD în aceeași măsură ca, prin asigurarea unui inventar al factorilor recurenți de repartizare.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.
La 3 aprilie a.c., Comisarul Pierre Moscovici, a reamintit consecințele vamale ale unui Brexit fără acord: dacă Marea Britanie ar părăsi UE fără un acord, aceasta ar deveni imediat o țară terță, suportând consecințele aplicării imediate a Codului Vamal al Uniunii, cu referire la traficul de mărfuri din Regatul Unit. Având în vedere traficul comercial semnificativ dintre Regatul Unit și UE, pregătirea unui Brexit fără acord a determinat statele membre să angajeze noi funcționari vamali, în special în Belgia, Germania, Franța, Irlanda și Țările de Jos. De asemenea, s-a constatat o creștere importantă a formalităților vamale (între 40% și 50%). Taxele vamale, TVA și accizele la mărfurile importate din Regatul Unit ar trebui, de asemenea, să fie plătite la vamă de către importatori, ceea ce ar determina un impact al fluxurilor de trezorerie asupra companiilor. În ceea ce privește exportatorii, aceștia trebuie să respecte obligația de a furniza documente vamale pentru a justifica scutirea de TVA la export.
Comisia constată că Regatul Unit a acordat avantaje selective anumitor companii multinaționale
La 2 aprilie a.c., Comisia Europeană a constatat că sistemul fiscal din Regatul Unit a prevăzut, în mod nejustificat, scutirea anumitor grupuri multinaționale de la aplicarea legii care vizează evaziunea fiscală. În special, exceptarea de la impozitare pentru grupuri (Group Financing Exemption) prevede o derogare de la legislația referitoare la controlul companiilor străine (CFC). Scopul legislației CFC este de a împiedica companiile din Regatul Unit să utilizeze filiale din străinătate pentru a evita impozitarea în Regatul Unit. Între 2013 și 2018, legislația privind CFC a inclus exceptarea de la impozitare pentru grupuri, garantând o scutire de la legislația CFC pentru veniturile financiare primite de către filialele offshore de la o altă companie din străinătate, chiar dacă aceste venituri erau legate de Marea Britanie sau proveneau din activități conexe. Prin urmare, o companie multinațională care desfășoară operațiuni în Regat a reușit să finanțeze o filială din străinătate plătind un impozit redus sau zero din veniturile obținute dintr-o astfel de tranzacție. Ca urmare a anchetei inițiate în octombrie 2017, Comisia a concluzionat că exceptarea de la impozitare pentru grupuri din Regatul Unit este ilegală în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Prin urmare, Marea Britanie trebuie să reevalueze acum răspunderea fiscală a societăților care au beneficiat de aplicarea acestei reguli.
Investigarea privind ajutorul de stat din Slovacia referitor la regimul fiscal privind sectorul comerțului cu amănuntul
În data de 2 aprilie a.c., Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată a regimului fiscal privind sectorul comerțului cu amănuntul al produselor alimentare din Slovacia. Îngrijorările Executivului de la Bruxelles sunt legate de un posibil avantaj selectiv oferit anumitor concurenți în ceea ce privește scutirile de la plata impozitelor. Regimul fiscal a intrat în vigoare în ianuarie 2019, iar Comisia a solicitat Slovaciei să suspende aplicarea acestuia până la finalizarea investigației referitoare la normele UE privind ajutoarele de stat. Aceste măsuri prevăd ca vânzătorii de produse alimentare cu amănuntul să plătească o taxă trimestrială egală cu 2,5% din cifra de afaceri, cu o scutire de la plata impozitelor oferită în baza anumitor condiții referitoare la mărimea afacerii, domeniul geografic de aplicare din Slovacia/tipul de activitate al comerciantului. În baza acestor scutiri de taxe, numai șapte comercianți plătesc taxele, șase din aceștia fiind deținuți de companii străine. Comisia își va continua investigațiile pentru a evalua dacă taxa privind sectorul comerțului cu amănuntul al produselor alimentare și exceptarea de la impozitare oferă un avantaj selectiv companiilor scutite.
Forumul comun al UE pentru prețuri de transfer a emis noi orientări privind aplicarea Metodei de repartizare a profitului în UE
În luna martie a acestui an, Forumul comun al UE pentru prețuri de transfer a publicat un raport privind aplicarea metodei de repartizare a profitului. Metoda de repartizare a profitului (PSM) este una dintre cele cinci metode de stabilire a prețurilor utilizată în Ghidul OCDE privind prețurile de transfer, cu scopul de a stabili măsura în care condițiile impuse relațiilor comerciale sau financiare dintre întreprinderile asociate sunt consecvente cu principiul deplinei concurențe. Raportul (care ar trebui să fie considerat complementar și susținut de Ghidul revizuit al OCDE) vizează clarificarea anumitor concepte de aplicare PSM: (i) momentul utilizării PSM și (ii) metoda de repartizare a profitului în funcție de conceptele descrise în Ghidurile revizuite OECD în aceeași măsură ca, prin asigurarea unui inventar al factorilor recurenți de repartizare.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.