Principalele modificari ale Codului Fiscal pentru anul 2014 prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 102/2013, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 703 din 15.11.2013

Prin prezentul act normativ se aduc modificări la mai multe titluri din codul fiscal. În ceea ce priveşte impozitul pe profit, se fac unele precizări suplimentare privind veniturile neimpozabile. Astfel vor fi neimpozabile la calculul impozitului pe profit veniturile din dividende primite de la persoane juridice din state terţe cu care România are încheiată o convenţie de evitare a dublei impuneri, câştigurile de capital realizate de contribuabili din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare şi veniturilor obţinute de o persoană juridică română din lichidarea unei alte persoane juridice, toate în condiţiile în care contribuabilul deţine pe o perioadă neîntreruptă de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare.

De asemenea, noul act normativ prevede condiţiile de schimbare a anului fiscal pentru contribuabilii care solicită modificarea exerciţiului financiar, potrivit art. 27 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare;

În ceea ce priveşte regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, reportarea sumelor care rămân nededuse în anul fiscal, se face în limita minimă care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit), în următorii 7 ani consecutivi;

Veniturile impozitate în străinătate, incluse în profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice din alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat din Spaţiul Economic European, vor beneficia de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice române, indiferent dacă convenţia de evitare a dublei impuneri aplicabilă încheiată între România şi statul sursă a veniturilor prevede sau nu în mod explicit acest avantaj fiscal în favoarea sediului permanent.

O altă precizare importantă face referire la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel nu mai aplică sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor contribuabilii care realizează venituri din consultanţă şi management dacă ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management în total venituri este peste 20% şi se elimină din baza de impunere veniturile reprezentând diferenţele de curs valutar şi a reducerilor comerciale acordate ulterior facturării.

Şi la capitolul impozitul pe venit apar câteva modificări. Vom aminti doar câteva dintre acestea, restul putând fi consultate în textul complet al ordonanţei:

  • acordarea deductibilităţii cheltuielilor cu dobânzile aferente împrumuturilor în valută de la persoane fizice şi juridice, altele decât instituţiile care desfăşoară activitatea de creditare cu titlu profesional, în cazul contribuabililor care realizează venituri din activităţi independente la care venitul net anual se determină pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, la nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile în valută;
  • crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii a contribuţiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul dacă acestea sunt plătite în Romania sau într-un alt stat membru UE sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, a legislaţiei SEE sau a convenţiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate socială în care Romania este parte.
  • posibilitatea de actualizare a preţului mediu pentru determinarea venitului impozabil în cazul veniturilor obţinute de persoanele fizice sub formă de arendă primită în natură.
  • simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obţinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea prevederilor referitoare la opţiunea contribuabililor de a determina venitului net din arendă în sistem real.
  • neimpozitarea veniturilor obţinute din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee şi leguminoase pentru producţia de masă verde destinate furajării animalelor deţinute de contribuabilii pentru care venitul se determină pe baza normelor de venit sau care obţin venituri neimpozabile din activităţi agricole.

În domeniul taxei pe valoarea adăugată, conform textului ordonanţei se modifică prevederile referitoare la ajustarea TVA, în sensul că nu se impune ajustarea în cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate, în condiţiile în care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor sunt demonstrate corespunzător. Totodată, rambursările de TVA către persoanele impozabile nestabilite în România se vor acorda chiar dacă TVA solicitată la rambursare nu este achitată, sub rezerva îndeplinirii celorlalte condiţii prevăzute de lege. 

Ordonanţa introduce pentru prima dată impozitul pe construcţiile speciale. Cu alte cuvnte construcţiile pentru care se va plăti acest impozit sunt cele prevăzute în grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.2139/2004. Astfel, impozitul va fi aplicat pentru construcţii precum centrale hidroelectrice, staţii si posturi de transformare, piste şi platforme, sonde de ţiţei, gaze şi sare, rampe de încarcare – descarcare, coşuri de fum si turnuri de răcire, baraje, jgheaburi pentru piscicultură, infrastructura din transportul feroviar, alei, străzi, autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje), etc.

Contribuabili care datorează impozitul pe construcţii speciale sunt:

  • persoanele juridice române;
  • persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;
  • persoanele juridice cu sediu social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene;

Fac excepţie:

  • institutele naţionale de cercetare-dezvoltare;
  • instituţiile publice;
  • asociaţiile, fundaţiile şi celelalte persoane juridice fără scop patrimonial.

Potrivit noului act normativ, impozitul pe construcţii se calculează prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii construcţiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidenţiată contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate.

Impozitul asupra valorii construcţiilor se datorează începând cu 1 ianuarie 2014 iar calculul şi declararea acestuia se efectuează de către contribuabili anual, până la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datorează impozitul. Plata se efectuează în două rate egale, până la data de 25 mai şi 25 septembrie, inclusiv.