PROCEDURA* privind întocmirea, actualizarea şi comunicarea către Ministerul Justiţiei – Serviciul Profesii Juridice Conexe, a „Listelor experţilor contabili judiciari pe specializări”
Pentru îmbunătăţirea modului de întocmire, actualizare şi comunicare a listelor cuprinzând experţii contabili judiciari pe specializări, care fac parte din Grupul experților judiciari (GEJ) și care și-au exprimat disponibilitatea de a efectua expertize financiar – contabile judiciare, inclusiv expertize financiar – contabile judiciare cu componentă fiscală, în vederea înregistrării acestora în aplicaţia informatică utilizată de Ministerul Justiţiei – Serviciul Profesii Juridice Conexe, în scopul sprijinirii organelor îndreptăţite să dispună efectuarea expertizei judiciare în aplicarea regulilor procedurale de numire a experţilor contabili judiciari şi respectiv, de efectuare a expertizelor contabile judiciare în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activității de expertiză tehnică judiciară și extrajudiciară, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 6 lit. d) ale Ordonanței Guvernului nr. 65/1994 din 19 august 1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, cu modificările ulterioare, ale Normelor nr. 1044/2010 privind îmbunătățirea activității de expertiză contabilă judiciară, aprobate prin Hotărârea Consiliului Superior al CECCAR nr. 10/200 din 21.07.2010, cu modificările ulterioare, ale Standardul profesional nr.35 Expertizele contabile și Codului etic național al profesioniștilor contabili, emise de către Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, se stabileşte următoarea Procedură:- Filialele Corpului, prin grija directorilor executivi/persoanelor desemnate cu atribuții în coordonarea filialei, vor întocmi anual „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” (Model nr. 1), Acestea se transmit la direcţia de specialitate din cadrul Aparatului central al Corpului (DUANPAC), până la data de 5 aprilie a fiecărui an, în format electronic, iar după verificarea de către direcția de specialitate a corectitudinii modului de întocmire a lor, vor fi transmise pe suport de hârtie, în două exemplare, semnate de președintele filialei și directorul executiv/persoana desemnată cu atribuții în coordonarea filialei. „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” se editează cu font Arial Narrow, dimensiune 12 pct.
- Pentru întocmirea „Listei experţilor contabili judiciari pe specializări”, se va solicita, tuturor experţilor contabili înscrişi în Tabloul Corpului din raza filialei de domiciliu, care au dreptul şi disponibilitatea de a efectua expertize contabile judiciare, completarea şi depunerea „Fişei de opţiuni” potrivit Modelului nr. 2 anexat, până la data de 28 februarie a fiecărui an.
Transmiterea „Fișei de opțiuni” se va efectua on-line, potrivit instrucțiunilor comunicate de Corp, tuturor membrilor Corpului, prin care li se va aduce la cunoștintă următoarele aspecte:
- Nerespectarea termenului de transmitere a „Fișei de opțiuni” exclude posibilitatea înscrierii expertului contabil respectiv în „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” destinată organelor beneficiare pentru anul respectiv.
- Până la aceiași dată, experții contabili înscriși în Liste au posibilitatea de a înștiința în scris filiala de care aparțin asupra faptului că nu mai au disponibilitatea de a efectua expertize contabile judiciare, însă numai după finalizarea tuturor rapoartelor de expertiză contabilă judiciară cu care au fost investiți.
- Înscrierea în „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” se va putea efectua numai în condiţiile în care s-a acordat viza anuală pentru exercitarea profesiei în conformitate cu Normele privind evidenţa şi gestionarea membrilor, emise de Corp.
- La exprimarea opţiunii pe specializări este necesar să fie avute în vedere pregătirea profesională şi experienţa expertului contabil în specializările pentru care optează să efectueze expertize contabile judiciare, în concordanţă cu principiul privind competenţa profesională şi prudenţa prevăzut de Codul etic naţional al profesioniştilor contabili.
- Directorul executiv/persoana desemnată cu atribuții în coordonarea filialei are obligaţia de a asigura verificarea „Fişelor de opţiuni” prezentate de către experţii contabili în ceea ce priveşte pregătirea profesională şi experienţa acestora în specializările pentru care au optat şi va lua sau propune măsuri în consecinţă, după caz. În „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” prevăzută la pct.1 din prezenta procedură, vor fi înscrişi numai experţii contabili care şi-au exprimat disponibilitatea şi îndeplinesc condiţiile de exercitare a profesiei, în concordanţă cu principiul privind competenţa profesională şi prudenţa prevăzut de Codul etic naţional al profesioniştilor contabili. Directorul executiv/persoana desemnată cu atribuții în coordonarea filialei poartă răspunderea asupra datelor privind dreptul de exercitare a profesiei al experţilor contabili înscrişi în „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări”.
- „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” va fi actualizată în cursul anului doar în situațiile excepționale: în caz de suspendare sau interdicţie a dreptului de exercitare a profesiei, deces, plecare din ţară, mutarea domiciliului în alt judeţ, obţinerea calităţii de expert contabil şi înscrierea în Tabloul Corpului de noi membri, retragerea expertului contabil la solicitarea acestuia în cazuri temeinic justificate, modificarea datelor de identificarea ale experţilor contabili, şi altele, după caz, prin motivarea situației excepționale în care se află. În acest sens, cererile de modificare a listei vor fi înaintate de experții contabili în cauză, în scris, filialei de care aparțin. Modificările ce intervin în „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” se transmit direcţiei de specialitate din cadrul Aparatului central al Corpului, în două exemplare, în termen de 5 zile de la constatarea cazurilor menţionate la alineatul precedent, conform Modelului nr. 3 anexat la prezenta procedură.
- Direcţia de specialitate din cadrul Aparatului central al Corpului (DUANPAC) primeşte „Listele experţilor contabili judiciari pe specializări” de la filialele Corpului, le analizează şi ia sau propune măsuri de rectificare, după caz, pe care le prezintă conducerii Corpului în vederea comunicării acestora la Ministerul Justiţiei – Serviciul Profesii Juridice Conexe, până la data de 15 aprilie a fiecărui an. Listele întocmite și semnate de conducerile filialelor se înaintează Ministerului Justiției prin adresă scrisă semnată de Președintele Consiliului superior al Corpului, precum și pe suport electronic, prin e-mail. Modificările ce intervin în „Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” primite de la filialele Corpului se comunică, după aceeaşi procedură la Ministerul Justiţiei – Serviciul Profesii Juridice Conexe, în termen de 5 zile de la primirea modificărilor transmise de filiale. Modelul nr. 3 „Modificări privind Lista experţilor contabili judiciari pe specializări” se întocmeşte de către filială pe baza documentelor care atestă evenimentele menţionate la pct. 4.
* Aprobată prin Decizia nr.06/148 a Biroului Permanent al Consiliului Superior al Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România din 19 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare.