Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 29 iulie 2024
Miniștrii de finanțe din G20 adoptă o declarație privind cooperarea fiscală internațională
Reuniți la Rio, joi, 25 iulie, și vineri, 26 iulie, miniștrii de finanțe din G20 au adoptat pentru prima dată o declarație specifică privind aspectele fiscale (Declarația ministerială de la Rio de Janeiro din G20 privind cooperarea fiscală internațională) în care au recunoscut că: „Este important pentru toți contribuabilii, inclusiv pentru persoanele cu o avere foarte mare, să contribuie cu partea lor echitabilă din impozite. Evitarea agresivă a obligațiilor fiscale sau evaziunea fiscală în cazul persoanelor cu o avere foarte mare pot submina echitatea sistemelor fiscale, care vine împreună cu o eficiență redusă a impozitării progresive. […]. Promovarea unor politici fiscale eficiente, echitabile și progresive rămâne o provocare semnificativă la a cărei tratare ar putea ajuta cooperarea fiscală internațională și reformele interne specifice. […] Vom încerca să ne implicăm în mod cooperativ pentru a ne asigura că persoanele cu o avere foarte mare sunt impozitate eficient”. Înainte de reuniune, Președinția braziliană a G20 a solicitat mai multe rapoarte din partea OCDE: un raport de diagnosticare, ce examinează interacțiunile dintre impozitare și inegalitate în ceea ce privește progresivitatea și impozitarea persoanelor fizice cu avere mare, un raport privind transparența fiscală și beneficiarii reali, un raport privind transparența fiscală a proprietăților imobiliare și un raport privind realizarea transparenței fiscale în domeniul criptoactivelor. În raportul său fiscal adresat miniștrilor de finanțe din G20, secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, a raportat, de asemenea, „progrese excelente” în ceea ce privește pachetul fiscal internațional cu doi piloni. În ceea ce privește pilonul unu, membrii cadrului general incluziv OCDE/G20 privind BEPS (cadrul general incluziv) au obținut „un consens aproape complet” cu privire la Convenția multilaterală pentru implementarea sumei A (MLC) și depun eforturi pentru a rezolva lacunele rămase într-un cadru general pentru suma B. În comunicatul lor, miniștrii de finanțe din G20 au încurajat cadrul general incluziv să finalizeze rapid negocierile.
Noul președinte al FISC se angajează să trateze echitatea fiscală și evaziunea fiscală
Într-un buletin de știri special publicat vineri, 26 iulie, președintele nou ales al subcomisiei FISC a Parlamentului European, Pasquale Tridico, a declarat că una dintre prioritățile sale cheie va fi crearea unui sistem de impozitare mai echitabil și mai echilibrat, în tratarea evaziunii fiscale. Acesta a mai adăugat că: „Este esențial să ne asigurăm că toate întreprinderile, indiferent de mărimea acestora, contribuie cu o parte echitabilă, promovând în același timp concurența sănătoasă și stabilitatea economică în toate statele membre”. Pasquale Tridico dorește, de asemenea, să trateze povara fiscală nedreaptă, pledând pentru un sistem fiscal mai echitabil și mai progresiv. El a recunoscut, de asemenea, despre combaterea fraudei fiscale organizate, cum ar fi frauda din caruselul TVA, că implică o legătură strânsă între evaziunea fiscală, crima organizată și spălarea banilor. În cele din urmă, Pasquale Tridico a recunoscut puterea inteligenței artificiale de a transforma sistemele fiscale. Acesta a concluzionat: „Găsirea unui echilibru corect între impozitarea muncii și a altor surse de venit, chirii financiare, tehnologie, capital și active este cea mai mare provocare a noastră în viitorul apropiat”. Prima reuniune a subcomisiei FISC va avea loc la 26 septembrie 2024.
Comisia Europeană se consultă cu privire la noul său certificat electronic pentru scutirea de TVA
Comisia Europeană a deschis vineri, 19 iulie, o consultare publică referitoare la propunerea sa recentă de directivă privind introducerea unui certificat electronic pentru scutirea de TVA ce vizează anumite operațiuni tratate ca exporturi în temeiul Directivei TVA. Propunerea ar modifica Directiva Consiliului 2006/112/CE (Directiva TVA) și Regulamentul de implementare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului (Regulamentul de implementare TVA). Acesta include măsuri de implementare pentru stabilirea detaliilor și specificațiilor tehnice privind formatul electronic aplicabil al certificatului și modul în care acesta urmează să fie prelucrat pe cale electronică. Această soluție va include un formular electronic în format PDF și procedura electronică pentru certificatul de scutire de TVA, care va permite, de asemenea, utilizarea semnăturilor electronice avansate. Statelor membre li se va permite să utilizeze în continuare versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2030. Consultarea publică ia forma unui feedback deschis și se desfășoară până la 13 septembrie 2024.
Comisia Europeană evaluează aplicarea normelor TVA privind voucherele
Comisia Europeană a publicat luni, 22 iulie, un raport de evaluare a aplicării normelor privind TVA-ul în cazul voucherelor de către statele membre în cei 4 ani de la implementarea normelor (între 2019 și 2022). Normele vizează simplificarea, modernizarea și armonizarea normelor în materie de TVA aplicabile cupoanelor valorice, în special pentru a evita inconsecvențele, denaturarea concurenței, dubla impozitare sau neimpozitarea și pentru a reduce riscul de evitare a obligațiilor fiscale. Rezultatele unui sondaj efectuat în perioada 27 martie-9 iunie 2023 arată că, având în vedere perioada scurtă în care s-au aplicat normele privind TVA-ul pentru vouchere, statele membre nu au avut suficient timp pentru a colecta probe, a efectua audituri și a formula o hotărâre definitivă privind executarea generală a normelor TVA pentru vouchere. Cu toate acestea, Comisia a spus că nu au fost surprinse probleme grave în urma controalelor de conformitate în ceea ce privește transpunerea formală și nu au fost lansate proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor. În măsura în care informațiile au fost disponibile, statele membre confirmă că normele comune ale UE privind voucherele au tratat în linii mari fragmentarea și complexitatea aplicării TVA la diferite modele de afaceri, ceea ce a dus la norme mai simple și la o aplicare mai uniformă în întreaga UE. În consecință, Comisia a concluzionat că, având în vedere perioada scurtă în care s-au aplicat normele în materie de TVA privind voucherele și datele disponibile limitate pentru evaluare, orice propunere de modificare a normelor actuale ar fi prematură.
Comisia Europeană trimite Belgia în fața Curții pentru scutirea sa fiscală privind remunerația primită din depozitele de economii
Comisia Europeană a decis joi, 25 iulie, să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) cu privire la Belgia (INFR(2015)4212) pentru întreținerea unor condiții discriminatorii de aplicare a scutirii fiscale a remunerațiilor primite din depozitele de economii. Comisia consideră că sistemul belgian de scutire fiscală aplicabil veniturilor din depozite de economii impune condiții discriminatorii de acces la piața bancară belgiană prestatorilor de servicii stabiliți în alte state membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European și este, prin urmare, contrar libertății de a presta servicii. CJUE a confirmat încălcarea libertății sus-menționate de către legea belgiană la 8 iunie 2017 și 27 martie 2023 în urma procedurilor preliminare. În iulie 2023, Comisia a trimis Belgiei un aviz motivat. Cu toate acestea, considerând insuficiente eforturile depuse de autoritățile belgiene, aceasta a decis să sesizeze Curtea cu privire la Belgia.
Ungaria a solicitat transpunerea corectă a Directivei privind combaterea spălării banilor
Comisia Europeană a decis joi, 25 iulie, să trimită Ungariei o a doua scrisoare de punere în întârziere [INFR(2023)2098] pentru transpunerea incorectă a Directivei privind combaterea spălării banilor. Prima scrisoare de punere în întârziere trimisă Ungariei în septembrie 2023 a fost legată de acordarea de licențe prestatorilor de servicii legate de active virtuale. În plus, Comisia consideră în prezent despre cadrul juridic maghiar că nu asigură nici integralitatea Registrului național al beneficiarilor reali prin faptul că nu include fondurile de capital privat în domeniul său de aplicare. Ungaria are acum la dispoziție două luni pentru a răspunde la și pentru a trata preocupările exprimate de Comisie. În absența unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să emită un aviz motivat.
Noul document al Observatorului fiscal al UE privind efectele schimbului automat de informații bancare
Marți, 23 iulie, Observatorul fiscal al UE a publicat un nou studiu privind efectele schimbului automat de informații bancare cu autoritățile fiscale străine asupra comportamentului și conformității contribuabililor în funcție de dimensiunile sale cheie: repatrierea activelor deținute anterior în străinătate; creșterea autoraportării; îmbunătățirea capacității de audit a autorităților fiscale. Autorii, printre care directorul Observatorului fiscal al UE, Gabriel Zucman, au analizat rapoartele de informații trimise de băncile străine autorităților daneze, corelate cu microdatele la nivelul întregii populații privind veniturile, averea și transferurile bancare transfrontaliere. În general, au găsit probe ale unor efecte mari asupra fiecăreia dintre aceste marje, cu efecte deosebit de mari asupra repatrierii patrimoniului. Ei estimează că o cotă de aproximativ 70% din patrimoniul care ar fi fost ascuns în afara țării de către persoanele daneze în absența acestei politici a fost adusă în conformitate cu sau a devenit observabilă pentru autoritatea fiscală. Potrivit acestora, rezultatele evidențiază puterea cooperării internaționale de a îmbunătăți conformitatea fiscală. Cu toate acestea, realizarea întregului potențial al acestei politici poate necesita acțiuni suplimentare, cum ar fi trimiterea de scrisori sau audituri specifice și îmbunătățirea tehnologiei.
ETAF vă urează o vacanță de vară plăcută! Următorul buletin de știri va fi publicat luni, 2 septembrie 2024.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.