Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 29 aprilie 2024

Urmăriți dezbaterea de la Maastricht de luni, 29 aprilie

Candidații principalelor partide politice europene se reunesc luni, 29 aprilie, la ora 19.00, la Maastricht, pentru o dezbatere politică înaintea alegerilor europene. Dezbaterea, organizată de Studio Europa Maastricht și POLITICO, se va concentra pe trei teme cheie, selectate de tinerii europeni printr-un sondaj realizat de Universitatea din Maastricht: schimbările climatice, politica externă și de securitate și democrația UE. Toate partidele politice europene înregistrate au fost invitate să trimită un candidat. Următorii candidați și-au confirmat participarea: Ursula von der Leyen (Partidul Popular European), Nicolas Schmit (Partidul Socialiștilor Europeni), Marie-Agnes Strack-Zimmermann (Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa), Bas Eickhout (Partidul Verde European), Maylis Roßberg (Alianța Liberă Europeană), Anders Vistisen (Partidul Identitate și Democrație), Walter Baier (Partidul Stângii Europene) și Valeriu Ghilețchi (Mișcarea Politică Creștină Europeană). Înregistrați-vă aici pentru a viziona online dezbaterea de la Maastricht. O altă dezbatere politică între candidații principali, organizată de Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (EBU), va avea loc la 23 mai după-amiaza, în camera plenară a Parlamentului de la Bruxelles.

Statele membre ale UE se coordonează în cadrul discuțiilor privind impozitarea la nivelul ONU

Înainte de prima sesiune a comitetului ad-hoc însărcinat cu elaborarea termenilor de referință pentru o convenție cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională în perioada 26 aprilie-8 mai, statele membre ale UE, conform relatărilor, au aprobat marți, 23 aprilie, o poziție comună a UE pentru a-și coordona opiniile. În proiectul de poziție comună al UE se afirmă, conform relatărilor, că viitoarea convenție a ONU ar trebui să evite sectoarele inconsecvente și concurente și să fie o completare valoroasă pentru mediul fiscal internațional. Discuțiile și potențialele protocoale timpurii ar trebui să se concentreze asupra celor mai puțin controversate subiecte, au declarat statele membre, fără a sugera vreun potențial domeniu de lucru în cadrul ONU. Într-o notă adresată ambasadorilor UE care însoțește declarația comună, președinția belgiană a Consiliului UE a declarat că unele delegații au fost îngrijorate cu privire la deținerea unei poziții comune în cadrul întâlnirii ONU, argumentând faptul că impozitarea este o competență națională. Malta, în special, a publicat o declarație anexată, subliniind competența sa națională în materie fiscală și recunoscând în același timp necesitatea unei poziții comune a UE.

Miniștrii din Germania, Spania și Africa de Sud susțin un impozit global pentru miliardari

După ministrul francez Bruno le Maire de săptămâna trecută, a venit rândul ministrului german pentru cooperare și dezvoltare economică, Svenja Schulze, ministrului de finanțe al Africii de Sud, Enoch Godongwana, ministrului spaniol de finanțe, María Jesús Montero și ministrului spaniol al economiei, comerțului și afacerilor, Carlos Cuerpo, să susțină propunerea braziliană a G20 privind un impozit global pentru miliardari. Într-un articol publicat joi, 25 aprilie, în colaborare cu ministrul de finanțe al Braziliei, Fernando Haddad, aceștia au declarat că un impozit minim global coordonat aplicat miliardarilor ar consolida justiția socială și ar spori încrederea în eficacitatea redistribuirii fiscale. Miniștrii au susținut că acesta ar genera venituri atât de necesare pentru ca guvernele să investească în bunuri publice, precum sănătate, educație, mediu și infrastructură. Ei au subliniat, de asemenea, că estimările sugerează că o astfel de taxă ar putea debloca venituri fiscale anuale la nivel global în valoare de 250 de miliarde de dolari.

Ultima sesiune plenară a PE din cadrul mandatului dă undă verde noilor norme privind combaterea spălării banilor

În ultima sa sesiune plenară din cadrul mandatului, Parlamentul European a adoptat, de luni, 22 aprilie până joi, 25 aprilie, numeroase acorduri informale încheiate între negociatori cu privire la dosarele referitoare la aspecte legate de serviciile economice sau financiare, inclusiv pachetul de legi care consolidează setul de instrumente al UE pentru combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Pachetul este alcătuit din cea de-a șasea directivă privind combaterea spălării banilor (AML) (adoptată cu 513 de voturi pentru, 25 împotrivă și 33 abțineri), regulamentul UE privind „cadrul unic de reglementare” (adoptat cu 479 de voturi pentru, 61 împotrivă și 32 abțineri), și regulamentul Autorității de combatere a spălării banilor (AMLA) (adoptat cu 482 de voturi pentru, 47 împotrivă și 38 abțineri). Legile încă trebuie adoptate în mod oficial și de Consiliu, înainte de publicarea lor în Jurnalul Oficial al UE.

Eurodeputații se opun eliminării EAU de pe lista neagră privind combaterea spălării banilor

În sesiunea plenară de marți, 23 aprilie, Parlamentul European conform relatărilor a respins, cu 490 de voturi pentru față de 64 voturi împotrivă și 56 abțineri, propunerea Comisiei Europene de a elimina Emiratele Arabe Unite (EAU) de pe lista jurisdicțiilor țărilor terțe cu risc ridicat, din cauza deficiențelor strategice în regimurile lor de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului. Recunoscând îmbunătățirile incontestabile ale cadrului general privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului în Emiratele Arabe Unite, Parlamentul European a considerat că eliminarea țării de pe listă ar putea totuși să pună în pericol integritatea sistemului financiar al UE, luând în considerare expunerea puternică a pieței interne europene la Emiratele Arabe Unite, ca centru financiar și comercial. Prin urmare, consideră că este necesară o evaluare mai aprofundată a riscurilor și a reformelor eficiente realizate de jurisdicție, înainte de delistarea țării. În martie, Comisia a propus un regulament delegat care ar fi eliminat Emiratele Arabe Unite, împreună cu Barbados, Gibraltar, Panama și Uganda, din lista AML, și ar fi adăugat Kenya și Namibia. Deoarece regulamentul delegat poate fi respins doar în ansamblu, toate modificările propuse de Comisie sunt, prin urmare, respinse. Comisia va trebui acum să prezinte un nou regulament delegat.

Comisia Europeană îndeamnă Franța, Irlanda și Letonia să transpună în mod corect directiva AML5

Comisia Europeană a decis miercuri, 24 aprilie, să inițieze o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva Irlandei (INFR(2023)2188) și a Franței (INFR(2024)2037), precum și să trimită Letoniei o a doua scrisoare oficială de notificare (INFR(2023)2028) pentru transpunerea incorectă a celei de-a cincea directive privind combaterea spălării banilor. Aceste state membre au notificat o transpunere completă a directivei modificate. Cu toate acestea, Comisia a identificat mai multe cazuri de transpunere incorectă a directivei în legislația națională. În cazul Franței, această nerespectare se referă la faptul că nu se asigură integralitatea registrului național al beneficiarilor reali prin neincluderea în acesta a anumitor entități juridice. În cazul Irlandei, eșecul se referă la sistemul actual care nu garantează caracterul adecvat și exhaustiv al informațiilor deținute în registrul beneficiarilor reali ai fiduciilor, precum și în ceea ce privește accesibilitatea informațiilor sale. În cazul Letoniei, transpunerea incorectă afectează în special funcționarea Unității de Informații Financiare (FIU) prin limitarea obligației sale de a face schimb de informații cu alte Unități de Informații Financiare. Irlanda, Franța și Letonia au la dispoziție, de acum, două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de Comisie. În absența unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să treacă la următoarea etapă a procedurii de constatare a neîndeplinirii obligațiilor și să emită un aviz motivat.

OCDE publică un comentariu consolidat privind îndrumările legate de Pilonul doi 

OCDE a publicat joi, 25 aprilie, un comentariu actualizat privind normele modelului de combatere a erodării bazei globale (GLOB) și mai multe exemple ilustrative în cadrul pilonului doi. Documentul consolidează comentariul privind norma GLOBE din martie 2022 cu îndrumări succesive publicate în februarie 2023, iulie 2023 și decembrie 2023. OCDE a publicat, de asemenea, un document actualizat care conține mai multe exemple ilustrative ale modului în care funcționează normele, atunci când sunt aplicate în diferite situații. Conform relatărilor, OCDE lucrează la o a patra rundă de îndrumări administrative, care urmează să fie publicate înainte de a doua jumătate a anului 2024. Este probabil să includă consiliere cu privire la mai multe aspecte, inclusiv alocarea transfrontalieră a impozitelor curente și amânate.

OCDE publică Raportul privind impozitarea salariilor pentru 2024

Veniturile ulterioare impozitării au scăzut în termeni reali, în peste jumătate din țările OCDE, potrivit raportului privind Impozitarea salarială din 2024 publicat de OCDE joi, 25 aprilie. Raportul arată că, între 2022 și 2023, salariile medii au crescut în 37 de țări membre ale OCDE în termeni nominali, dar au scăzut în termeni reali în 18 țări membre. Scăderea salariului real a fost mai mare de 2% în șapte țări, inclusiv în patru țări ale UE: Estonia, Republica Cehă, Ungaria și Suedia. În majoritatea țărilor, creșterea impozitării muncii a fost determinată, în primul rând, de majorarea impozitului pe venitul personal. În ciuda scăderii salariilor reale, salariile nominale au crescut în 37 din cele 38 de țări, în timp ce inflația a rămas peste nivelurile istorice. În absența indexării automate a sistemelor fiscale în multe țări OCDE, inflația ridicată tinde să crească obligațiile fiscale ale angajaților prin împingerea acestora în categorii de impozitare mai mari, a precizat OCDE. Ediția din acest an a Impozitării salariilor include o caracteristică specială care examinează modul în care sarcina fiscală diferă între primul membru care contribuie la venitul familiei și cel de-al doilea. Mai exact, raportul analizează ratele de impozitare pentru al doilea membru care contribuie la venitul familiei într-un cuplu căsătorit. S-a constatat că, în cadrul cuplurilor căsătorite, cel de-al doilea membru care contribuie la venitul familiei, dintre care 75% sunt femei în aproape toate țările OCDE, se confruntă cu rate efective de impozitare mai mari decât angajații singuri atunci când ocupă un loc de muncă cu același nivel de salarizare în majoritatea țărilor OCDE, deși decalajul s-a redus în ultimii ani.

IESBA va organiza webinarii interactive cu privire la standardele sale globale recent lansate de etică privind planificarea fiscală

Consiliul internațional de etică pentru profesioniștii contabili (IESBA) a anunțat joi, 25 aprilie, că va organiza două webinarii globale interactive în următoarele săptămâni pentru a prezenta primele standarde globale de etică privind planificarea fiscală, lansate la începutul acestei luni. Standardele stabilesc un cadru etic cuprinzător pentru a ghida profesioniștii contabili, atunci când furnizează servicii de planificare fiscală și servicii conexe. Cadrul general stipulează mentalitatea și comportamentele preconizate ale profesioniștilor contabili atunci când recomandă sau oferă alte sfaturi cu privire la aranjamentele de planificare fiscală organizațiilor angajatoare sau clienților. Standardele au fost elaborate ca răspuns la preocupările de interes public referitoare la evitarea obligațiilor fiscale și rolul consultanților în contextul dezvăluirilor din ultimii ani precum Paradise și Pandora Papers. Webinarul de o oră și jumătate, în limba engleză, va conține o prezentare generală a standardelor și va oferi părților interesate posibilitatea de a participa la o sesiune de întrebări și răspunsuri cu prezentatorii. Pentru a urmări webinarul pe 13 mai 2024 vă puteți înregistra aici, iar pentru webinarul de pe 15 mai vă înregistrați aici.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Written by