Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 18 iulie 2022

Nou raport de progres emis de OCDE privind măsura „Amount A” a Pilonului I

Luni 11 iulie, OCDE a publicat un raport de progres privind măsura „Amount A” a Pilonului I, prezentând un proiect cuprinzător al normelor tehnice standard pentru implementarea noilor drepturi de impozitare. Cadrul Incluziv a convenit asupra unui nou calendar pentru finalizarea Convenției multilaterale pentru implementarea măsurii „Amount A”. Acesta fixează mijlocul anului 2023 drept termenul limită final pentru semnarea Convenției multilaterale și 2024 pentru intrarea sa în vigoare. Conform OECD, acest calendar mai realist va optimiza posibilitatea ratificării Convenției multilaterale de către o masă critică suficientă de țări, inclusiv cele mai mari economii unde au sediul majoritatea companiilor din domeniul de aplicare. Părțile interesate pot transmite comentarii la OCDE până la 19 august.

Președinția cehă dorește un acord cu privire la Pilonul II în octombrie

Comisia ECON a Parlamentului European a găzduit miercuri, 13 iulie, un schimb de opinii cu Zbyněk Stanjura, Ministrul Finanțelor din Republica Cehă, în calitatea sa de Președinte al Consiliului ECOFIN pe durata exercitării președinției Consiliului UE de către Cehia. Cu acest prilej, dl Stanjura a declarat că se va concentra pe implementarea Pilonului II și „va face eforturi personal pentru a găsi o soluție împreună cu partenerii ungari în decursul verii”, astfel încât să se poată ajunge la un acord la următoarea ședință Ecofin din octombrie. Acesta a adăugat că fără un acord privind Pilonul II, nu va exista un acord privind Pilonul I la nivelul OCDE. Întrebat de unii europutați despre utilizarea mecanismului de „cooperare consolidată” sau tranziția de la unanimitate la vot cu majoritate calificată în ceea ce privește aspectele fiscale, ministrul a respins aceste strategii. „Sunt mai încrezător în negocierile diligente decât în presiunea publică deschisă”, a concluzionat acesta.

Statele Unite vor desființa tratatul fiscal cu Ungaria

Potrivit raportărilor, Statele Unite vor desființa tratatul fiscal din 1979 cu Ungaria, a comunicat Departamentul de Trezorerie vineri, 8 iulie. Momentul ales pentru desființarea tratatului sugerează că acest demers este utilizat de Trezoreria SUA pentru a pune presiune pe prim-ministrul ungar Viktor Orbán pentru ca acesta să fie de acord cu implementarea impozitului minim global de 15% (Pilonul II). „Ungaria a înrăutățit vechile îngrijorări ale SUA legate de tratatul fiscal din 1979 prin blocarea Directivei UE pentru implementarea impozitului minim global”, a declarat un purtător de cuvânt al Trezoreriei. „Dacă Ungaria ar implementa un impozit minim global, acest tratat ar fi mai puțin unilateral. Refuzul de a face acest lucru ar putea exacerba statutul Ungariei de jurisdicție care utilizează tactica de „treaty-shopping” (căutarea celui mai convenabil tratat), punând si mai mult SUA în dezavantaj”, a adăugat acesta. Se preconizează că desființarea tratatului se va finaliza în termen de șase luni de la momentul în care Trezoreria SUA a trimis notificarea oficială către autoritățile din Ungaria.

Eurodeputații și experții dezbat rolul stimulentelor fiscale

Luni, 11 iulie, subcomisia FISC a Parlamentului European a organizat o audiere publică privind „rolul stimulentelor și a derogărilor în cadrul general al reformei sistemului de impozitare a întreprinderilor și în promovarea competitivității dintre economiile europene. Scopul audierii a fost colectarea de informații și opinii de la experți cu privire la eficacitatea și relevanța economică a stimulentelor fiscale pentru investițiile în UE, în special zonele cu zero impozite, precum și la influența acestora asupra competitivității statelor membre și a pieței unice per ansamblu.În timpul audierii, Benjamin Angel, Director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică în cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisia Europeană, a declarat că stimulentele fiscale sunt instrumente utile, dar care trebuie utilizate cu atenție.  Acesta a explicat că, teoretic, stimulentele fiscale pot ajuta la sprijinirea politicilor publice prin încurajarea comportamentului corect. Cu toate acestea, el a subliniat că multe dintre acestea sunt costisitoare, ineficiente și uneori regresive din punct de vedere social. Dl Angel a avertizat și cu privire la complexitatea generată de o acumulare a stimulentelor fiscale.

Numeroase proceduri privind încălcarea dreptului comunitar în materie de legislație fiscală

Vineri, 15 iulie, Comisia Europeană a decis să întreprindă numeroase acțiuni împotriva statelor membre care nu respectă legislația fiscală a UE. Comisia a transmis un aviz motivat Greciei pentru că nu a aplicat în mod adecvat normele TVA pentru serviciile poștale și Ciprului pentru că nu a notificat măsurile pentru transpunerea în legislația națională a Directivei Consiliului care stabilește derogări temporare de la plata TVA pentru importuri și anumite mărfuri ca răspuns la pandemia de COVID-19. De asemenea, Greciei, Letoniei și Portugaliei li s-a solicitat să transpună noile norme privind accizele cât mai repede întrucât acestea se vor aplica de la începutul lui 2023. În final, Comisia a făcut apel la Grecia și Spania să comunice măsurile naționale prevăzute pentru implementarea Articolului 9a din Directiva împotriva evitării obligațiilor fiscale, în ceea ce privește tratamentul neuniform al elementelor hibride. Aceste norme împiedică contribuabilii să exploateze diferențele dintre sistemele fiscale pentru a plăti mai puține impozite sau deloc și previn erodarea bazei de impozitare pentru statele membre. Toate aceste țări au la dispoziție două luni pentru a furniza un răspuns satisfăcător, altfel Comisia poate decide trimiterea cazului la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF

Written by