ANAF propune modificări la reglementările privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de ordin pentru modificarea OPANAF nr. 2778/2020 privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că pentru verificarea situației fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal central efectuează următoarele activități preliminare: ♦ analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor instituții ori autorități publice. Riscul de neconformare la declararea veniturilor impozabile aferent unei persoane fizice reprezintă diferența semnificativă între veniturile estimate în cadrul analizei de risc și veniturile declarate de persoana fizică și/sau de plătitori pentru aceeași perioadă impozabilă. Diferența este semnificativă dacă între veniturile estimate în cadrul analizei de risc și veniturile declarate de persoana fizică și/sau de plătitori este o diferență mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai puțin de 50.000 lei; ♦ selectarea pe baza analizei de risc a persoanelor fizice care vor fi supuse verificării situației fiscale personale. 

În cadrul activității de analiză de risc, au fost identificate cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile peste 561.000 persoane care exced capacității actuale a ANAF de efectuare a verificărilor. În prezent, conform art. 2 din OPANAF nr. 2778/2020, competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia sunt competente să exercite verificarea situației fiscale personale doar Direcția generală control venituri persoane fizice și serviciile de verificări fiscale din cadrul aparatului propriu al direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice.

Citește mai mult în CECCAR Business Magazine.

Written by