Apel de urgență pentru profesorii din domeniul contabilității: Dezvoltarea profesiei și a practicienilor pentru o lume mai bună
În articolul Redefinirea contabilității pentru viitor, publicat la secțiunea IFAC Knowledge Gateway, semnat de personalități importante din domeniul academic al profesiei contabile, a fost propusă o nouă definiție a contabilității care să surprindă mai bine esența acestei practici în contextul economic și social actual.
Conform definiției propuse, contabilitatea este „o practică tehnică, socială și morală care vizează utilizarea sustenabilă a resurselor și o răspundere adecvată față de părțile interesate, având ca scop facilitarea prosperității organizațiilor, a indivizilor și a naturii”. Definiția a fost acceptată pe scară largă la nivel academic, ceea ce i-a determinat pe autori să continue dezbaterea, concentrându-se de această dată pe implicațiile acestei noi viziuni asupra educației în domeniul contabilității.
Reprezentanții mediului academic din domeniul contabil au un rol esențial în a-i determina pe viitorii profesioniști contabili să aprecieze corect obligațiile care le revin. Este de o importanță majoră ca profesia contabilă să evolueze în așa fel încât să contribuie la identificarea unor răspunsuri la problemele fundamentale ale societății actuale, printre care se numără pandemiile, criza climatică, sustenabilitatea, drepturile omului și crizele umanitare.
Educația contabilă trebuie să se concentreze mai puțin pe abilitatea practicianului de a oferi răspunsurile corecte și mai mult pe capacitatea acestuia de a dezbate și analiza punctele de vedere, de a utiliza raționamentul profesional și de a evalua impactul real al activității contabile. Resursele puse la dispoziția viitorilor profesioniști contabili trebuie să stimuleze dimensiunea de învățare continuă pe tot parcursul vieții, precum și gândirea critică a acestora.
Contabilitatea nu și-a atins încă potențialul maxim, iar schimbarea modului în care aceasta și profesioniștii contabili vor evolua depinde într-o mare măsură de acțiunile profesorilor, care exercită o influență semnificativă asupra studenților și pot schimba imaginea contabilității dintr-un simplu proces de implementare a conformității cu legislația și reglementările într-o practică tehnică, socială și morală.
Articolul integral poate fi accesat pe site-ul IFAC, fiind disponibil atât în limba engleză, cât și în limba română cu ajutorul integrării instrumentului Google Translate de către IFAC. Varianta în limba română poate fi accesată din bara de sus a site-ului, de la butonul dedicat.
Vă rugăm să aveți în vedere că informațiile de pe site-ul IFAC sunt traduse automat prin intermediul Google Translate. CECCAR nu își asumă responsabilitatea pentru acuratețea traducerii informațiilor de pe site-ul IFAC, neavând nicio contribuție în acest sens. Textul original este cel disponibil în limba engleză.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)