COVID-19: Cinci pași esențiali pentru contabili care să îi ajute la îndrumarea IMM-urilor pe perioada crizei

Acest articol reprezintă o traducere a unui document publicat inițial de Accountancy Europe. Versiunea originală a articolului este disponibilă aici.

Contabilii – mulți organizați ei înșiși ca practici de mici dimensiuni – sunt consultanții de încredere ai IMM-urilor. Criza generată de coronavirus reprezintă o perioadă critică, în care IMM-urile au nevoie de toată îndrumările posibile pentru o traversa.

Facem apel la contabilii IMM-urilor și la practicile mici de contabilitate să sprijine IMM-urile aflate în dificultate pe parcursul acestei perioade grele. Consultați, de asemenea, și articolul nostru, 15 măsuri pentru guverne având ca scop protejarea IMM-urilor europene, și înscrieți-vă  aici pentru a fi la curent cu actualizările periodice privind politicile pentru IMM-uri.

Le recomandăm contabililor IMM-urilor următoarele acțiuni pentru a-și sprijini clienții aflați în dificultate. Multe dintre acestea vor fi relevante și în cazul practicilor de contabilitate de mici dimensiuni și al practicienilor înșiși:

1. Informați-vă cu privire la toate opțiunile de ajutor

Contabilii trebuie să cunoască toate formele de ajutor financiar și nu numai, furnizate de guvernele naționale sau la nivelul UE. Ar putea fi util ca organismul național de contabilitate să cunoască formele de ajutor pe care le furnizează alte state, astfel încât să poată atrage atenția responsabililor de politici asupra oricăror bune practici identificate.

2. Aplicați formele de ajutor disponibile adecvate pentru situația în care se află clientul dumneavoastră

Identificați clienții din sectoarele cu risc ridicat și pe cei care ar beneficia cel mai mult de măsurile publice de sprijin. Oferiți-le ajutor prin:

  • Consultanță și îndrumare cu privire la toate variantele de ajutor disponibile pentru ei;
  • Identificarea opțiunilor de diversificare a activității lor;
  • Accesarea finanțării de urgență furnizată de guverne;
  • Dacă este posibil, luați în considerare renegocierea onorariilor și a planificării plăților împreună cu clienții.
3. Oferiți sprijin în ceea ce privește supraviețuirea pe termen scurt a afacerii

Informați-vă clienții IMM-uri cu privire la măsurile imediate care ar putea face diferența între supraviețuire și faliment. Și oferiți-le sprijin în implementarea acestor măsuri, de exemplu:

  • Accesarea mijloacelor de ajutorare puse la dispoziție cât mai curând posibil pentru a maximiza efectele acestora.
  • Revizuirea și ajustarea previziunilor privind fluxurile de trezorerie ale acestora pentru a determina ce efecte va avea scăderea vânzărilor asupra capacității lor de a-și plăti furnizorii și datoriile. Întreprinderile trebuie să continue să-și plătească furnizorii atunci când pot pentru a contribui la evitarea unui colaps generalizat al sistemului financiar.
  • Analizarea modelului de afaceri pentru a stabili dacă IMM-urile pot livra bunuri sau servicii într-o manieră alternativă – cum ar fi online sau prin livrare la domiciliu – precum și dacă ar putea fi reduse sau stopate anumite activități, de exemplu călătoriile, vânzările și marketingul.
  • Înțelegerea lanțului de aprovizionare și distribuție și planificarea pentru scenariul în care livrarea de produse și servicii ar putea fi întreruptă. Acest lucru poate implica reducerea producției pentru anumite elemente și stocarea, precum și reconsiderarea furnizorilor și a clienților din țările grav afectate de virus.
  • Verificarea polițelor de asigurare ale acestora și a măsurii în care sunt eligibili pentru o despăgubire pentru orice pierderi financiare.
  • Comunicarea cu personalul acestora pentru a discuta posibilitatea unor tăieri de salarii pe termen scurt.
  • Asigurarea faptului că datele lor financiare sunt actualizate astfel încât să își poată monitoriza profitabilitatea, stocurile și soldurile de tip debitor-creditor. Multe guverne propun amânarea declarațiilor fiscale și a depunerii informațiilor financiare. Cu toate acestea, efectele pe termen lung ale amânărilor de acest fel nu sunt clare. Acestea ar putea avea ca rezultat un blocaj ulterior al procesului de depunere a acestor declarații și o posibilă pierdere a datelor de ordin financiar și fiscal.
  • Renegocierea termenelor de plată ale acestora cu furnizorii și sprijinirea lor în comunicarea cu banca în cazul în care se află în imposibilitatea de a-și onora angajamentele de creditare.
  • Negocierea cu debitorii acestora, de exemplu, pentru a oferi reduceri în schimbul unor plăți anticipate.
  • Monitorizarea continuă a situației și informarea clienților dumneavoastră cu privire la noi inițiative astfel încât atunci când ridicarea restricțiilor devine iminentă, aceștia să fie pregătiți să reînceapă activitatea comercială.
  • Dacă toate celelalte variante eșuează, luați în considerare opțiunile de insolvență, întrucât salvarea unor afaceri viabile ar putea fi posibilă mai degrabă prin intermediul reorganizării datoriilor, decât prin forțarea unei lichidări depline.
4. Ajutați IMM-urile, însă, și în planificarea pe termen mediu

Este probabil ca multe IMM-uri să se afle într-o stare de criză. Contabilii IMM-urilor trebuie să le ajute să evite măsurile de urgență care ar putea pune în pericol viabilitatea pe termen mediu a întreprinderii. Aceștia pot, de exemplu, să le ajute să:

  • Reconsidere măsura în care concedierea angajaților este inevitabilă. Pe lângă efectele sociale negative, reducerea forței de muncă constituie, de asemenea, o pierdere a unor aptitudini esențiale pentru afacere. Această opțiune ar trebuie să fie exclusiv una de ultimă instanță, așadar, mai întâi de toate, informați-vă clienții cu privire la toate opțiunile, formele de ajutor și sursele finanțare alternative și ajutați-i să le acceseze. Este posibil ca personalul să prefere o tăiere temporară a salariului în detrimentul disponibilizării. Această măsură ar putea spori loialitatea personalului și va permite afacerii să-și reia operațiunile odată ce restricțiile sunt ridicate.
  • Începeți să consolidați rezervele financiare cât mai curând posibil, pentru a fi pregătiți pentru un nou vârf al numărului de cazuri de infectare cu coronavirus chiar și după ce restricțiile actuale sunt ridicate.
5. Ajutați-vă clienții să beneficieze de expertiza întregului ecosistem al IMM-urilor

Poate fi nevoie să apelați la alți experți relevanți pentru a vă sprijini clienții în punerea în practică a acestor pași. Unele țări impun, de exemplu, implicarea unui profesionist calificat pentru restructurarea afacerilor și insolvență. De asemenea, ar putea fi indicat să se obțină consiliere juridică pentru a examina clauzele de forță majoră din contractele de afaceri și asigurări. Clienții dumneavoastră IMM-uri se vor baza pe conexiunile dumneavoastră, în calitate de contabil al lor.

Acest articol a fost realizat de Experții în domeniul IMM-urilor ai Accountancy Europe, pe baza experienței practice de la nivelul întregii Europe. Aflați mai multe despre activitatea noastră privind IMM-urile

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)


Facebook LinkedIN CECCAR Business Magazine CECCAR FM YouTube - CECCAR

Written by