Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 27 ianuarie 2020
Franța și SUA vor continua discuțiile privind reforma impozitării internaționale
La 23 ianuarie a.c., la Davos, Franța și Statele Unite au anunțat un acord stabilit pe baza activităților desfășurate în cadrul OECD referitoare la impozitarea digitală. Ministrul de Finanțe francez, Bruno Le Maire, a confirmat faptul că propunerea Statelor Unite de a oferi companiilor opțiunea de a aplica noul sistem stabilit de OECD a ieșit din discuție. Mai mult, Franța și Statele Unite au convenit asupra faptului că își vor concentra eforturile asupra impozitării minime în cazul în care va exista și un acord privind impozitarea digitală care să trateze cei doi piloni OECD ca un întreg. Cu o zi în urmă, Parisul făcuse un pas important către Washington prin propunerea amânării pentru decembrie 2020 a plății tranșelor aferente impozitului digital impus de Franța (inițial scadente în luna aprilie). În schimb, Washingtonul a fost de acord să nu impună sancțiuni comerciale împotriva Franței pe durata aceluiași interval de timp.
Eurodeputații solicită congresului SUA un sistem internațional de impozitare mai echitabil
La data de 22 ianuarie a.c., 135 de eurodeputați au semnat o scrisoare redactată de eurodeputatul Paul Tang (Grupul Social-Democrat, Olanda) adresată membrilor Congresului SUA, solicitându-le acestora să încurajeze Guvernul SUA să adopte o atitudine productivă referitoare la negocierile OECD de reorganizare a sistemului internațional de impozitare. Scrisoarea subliniază faptul că, între 1995 și 2017, veniturile federale ale SUA provenite din impozitul pe profit au scăzut cu 30%, iar cota de impozitare nominală medie a UE s-a diminuat cu 32 de procente din anul 2000. Eurodeputații au remarcat necesitatea ca UE și SUA să colaboreze în vederea modernizării sistemului internațional de impozitare în cadrul negocierilor de la nivelul OECD. Aceștia au atras atenția asupra nevoii imperioase de a lua în considerare concepte precum nivelul minim de impozitare, armonizarea bazei de impozitare și consolidarea transfrontalieră a profitului impozitabil. Eurodeputații au anexat acestei scrisori și rezoluția aprobată de Parlamentul European care face apel la o reformă ambițioasă a impozitării internaționale.
Croația este dedicată stimulării discuțiilor privind CCCTB
Ministrul de Finanțe croat, Zdravko Marić, a discutat timp de 90 de minute cu eurodeputații ECON, în data de 22 ianuarie a.c., pentru a sublinia prioritățile Președinției croate. În ceea ce privește impozitarea, Marić a comunicat intenția Croației de a oferi un nou imbold discuțiilor tehnice privind armonizarea propusă a bazei comune consolidate de impozitare a companiilor (CCCTB) și regimul definitiv de TVA. Făcând referire la elementele de impozitare a Pactului ecologic european, acesta i-a avertizat pe eurodeputați că progresul va depinde de rapiditatea elaborării unor noi propuneri de către Comisia Europeană. În decursul ședinței ECOFIN din 21 ianuarie, Președinția croată a afirmat că va organiza discuții tehnice privind impozitarea digitală în cadrul Consiliului pentru a pregăti negocierile care au loc la nivelul OECD.
Austria respinge propunerea FTT în cadrul cooperării consolidate
Ministrul de Finanțe austriac, Gernot Blümel, a declarat, la 21 ianuarie a.c., că Austria nu este dornică să sprijine propunerea franco-germană din decembrie 2019 pentru o taxă pe tranzacțiile financiare (Financial Transaction Tax – FTT). Blümel și-a avertizat omologul german cu privire la faptul că propunerea se îndepărtează prea mult de la planul inițial propus de Comisia Europeană. În mod specific, Austria este încă dispusă să discute o nouă propunere mai amplă care să nu penalizeze micii investitori. Este important de menționat că, în cazul în care toate celelalte părți membre ale cooperării consolidate (Franța, Belgia, Portugalia, Slovenia, Grecia, Spania, Italia și Slovacia) validează textul, Austria va bloca discuțiile, atât timp cât rămâne în acest grup.
Norma de raportare a pierderilor de către companiile aflate în dificultate din Germania nu constituie un ajutor de stat
La data de 22 ianuarie a.c., Comisia Europeană a concluzionat că norma fiscală din Germania privind restructurarea companiilor (numită „Sanierungsklausel”) nu constituie un ajutor de stat. Norma permite unei companii aflate în dificultate să compenseze pierderile dintr-un an cu profitul dintr-un an viitor, în ciuda modificărilor din structura sa de acționariat. Decizia vine ca urmare a unor hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene care a anulat în 2018 o decizie a Comisiei privind ajutorul de stat din 2011. Comisia a evaluat această măsură în raport cu un cadru de referință mai amplu, incluzând regulile din legislația germană care, în general, permit companiilor să raporteze pierderile în scopuri fiscale. Prin această evaluare s-a constatat că „Sanierungsklausel” nu derogă de la aceste reguli generale și nu oferă, așadar, un avantaj selectiv companiilor aflate în dificultate în detrimentul altor companii.
La 23 ianuarie a.c., la Davos, Franța și Statele Unite au anunțat un acord stabilit pe baza activităților desfășurate în cadrul OECD referitoare la impozitarea digitală. Ministrul de Finanțe francez, Bruno Le Maire, a confirmat faptul că propunerea Statelor Unite de a oferi companiilor opțiunea de a aplica noul sistem stabilit de OECD a ieșit din discuție. Mai mult, Franța și Statele Unite au convenit asupra faptului că își vor concentra eforturile asupra impozitării minime în cazul în care va exista și un acord privind impozitarea digitală care să trateze cei doi piloni OECD ca un întreg. Cu o zi în urmă, Parisul făcuse un pas important către Washington prin propunerea amânării pentru decembrie 2020 a plății tranșelor aferente impozitului digital impus de Franța (inițial scadente în luna aprilie). În schimb, Washingtonul a fost de acord să nu impună sancțiuni comerciale împotriva Franței pe durata aceluiași interval de timp.
Eurodeputații solicită congresului SUA un sistem internațional de impozitare mai echitabil
La data de 22 ianuarie a.c., 135 de eurodeputați au semnat o scrisoare redactată de eurodeputatul Paul Tang (Grupul Social-Democrat, Olanda) adresată membrilor Congresului SUA, solicitându-le acestora să încurajeze Guvernul SUA să adopte o atitudine productivă referitoare la negocierile OECD de reorganizare a sistemului internațional de impozitare. Scrisoarea subliniază faptul că, între 1995 și 2017, veniturile federale ale SUA provenite din impozitul pe profit au scăzut cu 30%, iar cota de impozitare nominală medie a UE s-a diminuat cu 32 de procente din anul 2000. Eurodeputații au remarcat necesitatea ca UE și SUA să colaboreze în vederea modernizării sistemului internațional de impozitare în cadrul negocierilor de la nivelul OECD. Aceștia au atras atenția asupra nevoii imperioase de a lua în considerare concepte precum nivelul minim de impozitare, armonizarea bazei de impozitare și consolidarea transfrontalieră a profitului impozitabil. Eurodeputații au anexat acestei scrisori și rezoluția aprobată de Parlamentul European care face apel la o reformă ambițioasă a impozitării internaționale.
Croația este dedicată stimulării discuțiilor privind CCCTB
Ministrul de Finanțe croat, Zdravko Marić, a discutat timp de 90 de minute cu eurodeputații ECON, în data de 22 ianuarie a.c., pentru a sublinia prioritățile Președinției croate. În ceea ce privește impozitarea, Marić a comunicat intenția Croației de a oferi un nou imbold discuțiilor tehnice privind armonizarea propusă a bazei comune consolidate de impozitare a companiilor (CCCTB) și regimul definitiv de TVA. Făcând referire la elementele de impozitare a Pactului ecologic european, acesta i-a avertizat pe eurodeputați că progresul va depinde de rapiditatea elaborării unor noi propuneri de către Comisia Europeană. În decursul ședinței ECOFIN din 21 ianuarie, Președinția croată a afirmat că va organiza discuții tehnice privind impozitarea digitală în cadrul Consiliului pentru a pregăti negocierile care au loc la nivelul OECD.
Austria respinge propunerea FTT în cadrul cooperării consolidate
Ministrul de Finanțe austriac, Gernot Blümel, a declarat, la 21 ianuarie a.c., că Austria nu este dornică să sprijine propunerea franco-germană din decembrie 2019 pentru o taxă pe tranzacțiile financiare (Financial Transaction Tax – FTT). Blümel și-a avertizat omologul german cu privire la faptul că propunerea se îndepărtează prea mult de la planul inițial propus de Comisia Europeană. În mod specific, Austria este încă dispusă să discute o nouă propunere mai amplă care să nu penalizeze micii investitori. Este important de menționat că, în cazul în care toate celelalte părți membre ale cooperării consolidate (Franța, Belgia, Portugalia, Slovenia, Grecia, Spania, Italia și Slovacia) validează textul, Austria va bloca discuțiile, atât timp cât rămâne în acest grup.
Norma de raportare a pierderilor de către companiile aflate în dificultate din Germania nu constituie un ajutor de stat
La data de 22 ianuarie a.c., Comisia Europeană a concluzionat că norma fiscală din Germania privind restructurarea companiilor (numită „Sanierungsklausel”) nu constituie un ajutor de stat. Norma permite unei companii aflate în dificultate să compenseze pierderile dintr-un an cu profitul dintr-un an viitor, în ciuda modificărilor din structura sa de acționariat. Decizia vine ca urmare a unor hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene care a anulat în 2018 o decizie a Comisiei privind ajutorul de stat din 2011. Comisia a evaluat această măsură în raport cu un cadru de referință mai amplu, incluzând regulile din legislația germană care, în general, permit companiilor să raporteze pierderile în scopuri fiscale. Prin această evaluare s-a constatat că „Sanierungsklausel” nu derogă de la aceste reguli generale și nu oferă, așadar, un avantaj selectiv companiilor aflate în dificultate în detrimentul altor companii.