Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 21 octombrie 2019
Rolul TVA în Acordul Brexit
La data de 17 octombrie a.c., negociatorii Uniunii Europene (UE) și ai Regatului Unit au ajuns la un nou acord privind retragerea Regatului Unit din UE, care a fost aprobat de cele 27 de state membre în seara aceleiași zile. Discuțiile din ultimele săptămâni s-au axat pe relația dintre Irlanda și Irlanda de Nord, iar una dintre ultimele chestiuni nesoluționate a fost aplicarea TVA în Irlanda de Nord în urma Brexitului. Proiectul aprobat al Protocolului privind Irlanda și Irlanda de Nord prevede faptul că normele UE în materie de TVA se vor aplica în Irlanda de Nord, iar Regatul Unit va fi responsabil cu colectarea impozitului. Mai mult, Regatul Unit va păstra veniturile provenite din tranzacțiile impozabile din Irlanda de Nord. În ultimul rând, Regatul Unit poate aplica scutiri de TVA și rate reduse aplicabile în Irlanda pentru livrările de bunuri impozabile în Irlanda de Nord. Sâmbătă, 19 octombrie a.c., membrii Parlamentului britanic au aprobat un amendament care obligă guvernul Regatului Unit să solicite o extindere a Brexitului din partea UE, până în momentul în care toată legislația necesară retragerii din UE este ratificată. În aceeași zi, scrisoarea formală prin care se solicită o extindere până la 31 ianuarie 2020 a fost trimisă președintelui Consiliului UE, Donald Tusk, care a început consultările cu ambasadorii celor 27 de state membre UE.
Evaluarea Comisiei Europene privind evaziunea fiscală comisă de indivizi la nivel internațional
La 11 octombrie a.c., Comisia Europeană a emis un document de lucru fiscal („Taxation Paper”) privind Estimarea evaziunii fiscale comise de indivizi la nivel internațional. Acest studiu se axează doar pe evaziunea fiscală comisă de indivizi și nu ia în considerare evaziunea fiscală sau frauda fiscală comisă de corporații. Studiul se concentrează în special asupra estimărilor referitoare la evaziunea fiscală privind veniturile din capital, stocul de avere și veniturile inițiale nedeclarate. Studiul a determinat faptul că, între 2001 și 2016, cele 28 de state membre UE au suferit o pierdere de venituri de 46 de miliarde de euro (sau 0,5% din PIB) din cauza evaziunii fiscale la nivel internațional. În baza acestui raport, Franța este statul UE care a pierdut cele mai multe venituri în acea perioadă, media fiind de 10,74 miliarde de euro pe an (0,7% din PIB). Franța și Germania împreună cu Regatul Unit alcătuiesc mai mult de 55% din totalul veniturilor pierdute din cauza evaziunii fiscale în UE-28.
Impozitarea poluanților atmosferici ia amploare la nivelul UE
Conform unui reportaj, statele membre UE au fost de acord să se aloce 25% din bugetul UE pentru politica climatică. Această decizie a avut la bază propunerea Comisiei, iar președintele Finlandei a convins statele membre să își dea acordul. Cu toate că Parlamentul European dorește să mărească cheltuielile UE legate de politicile climatice la cel puțin 30%, pentru multe state membre, 25% este valoare maximă pe care doresc să o cheltuiască.
O nouă propunere de taxă pe plastic la nivelul UE a atras mulți susținători în rândul Consiliului și se estimează că va aduce 6,6 miliarde de euro anual. Impozitul propus ar trebui aplicat pe greutatea ambalajului plastic nereciclat. Pe termen scurt, taxa pe plastic ar trebui să vină în întâmpinarea cererilor Parlamentului European.
Între timp, Bruno Le Maire, ministrul finanțelor din Franța, a propus impozitarea combustibilului pentru aeronave și ambarcațiuni în Europa. Această taxă ar trebui introdusă la nivel european pentru a putea atinge scopul unei economii cu emisii reduse de dioxid de carbon până în 2050, a declarat acesta.
Măsuri fiscale publicate în proiectele de lege a bugetului Luxemburgului și Irlandei
La 14 octombrie a.c., Luxemburg a publicat proiectul de lege a bugetului pentru anul 2020. Principala măsură fiscală din proiect vizează expirarea deciziilor fiscale la sfârșitul anului 2019 (acorduri de preț în avans și alte confirmări fiscale în avans), emise de autoritatea fiscală din Luxemburg înainte de 1 ianuarie 2015.
La 17 octombrie, Irlanda a emis Legea Bugetului pentru 2020, reafirmându-și angajamentul față de o rată de impozitare corporativă pe profit de 12,5%. În plus, Irlanda va implementa Directiva UE anti-evaziune fiscală (ATAD) și va moderniza normele privind prețurile de transfer pentru a se alinia cu cele ale OECD (crescând cerințele privind documentarea prețurilor de transfer). Alte schimbări incluse în proiectul de lege au legătură cu impozitarea proprietății și impozitul indirect.
La data de 17 octombrie a.c., negociatorii Uniunii Europene (UE) și ai Regatului Unit au ajuns la un nou acord privind retragerea Regatului Unit din UE, care a fost aprobat de cele 27 de state membre în seara aceleiași zile. Discuțiile din ultimele săptămâni s-au axat pe relația dintre Irlanda și Irlanda de Nord, iar una dintre ultimele chestiuni nesoluționate a fost aplicarea TVA în Irlanda de Nord în urma Brexitului. Proiectul aprobat al Protocolului privind Irlanda și Irlanda de Nord prevede faptul că normele UE în materie de TVA se vor aplica în Irlanda de Nord, iar Regatul Unit va fi responsabil cu colectarea impozitului. Mai mult, Regatul Unit va păstra veniturile provenite din tranzacțiile impozabile din Irlanda de Nord. În ultimul rând, Regatul Unit poate aplica scutiri de TVA și rate reduse aplicabile în Irlanda pentru livrările de bunuri impozabile în Irlanda de Nord. Sâmbătă, 19 octombrie a.c., membrii Parlamentului britanic au aprobat un amendament care obligă guvernul Regatului Unit să solicite o extindere a Brexitului din partea UE, până în momentul în care toată legislația necesară retragerii din UE este ratificată. În aceeași zi, scrisoarea formală prin care se solicită o extindere până la 31 ianuarie 2020 a fost trimisă președintelui Consiliului UE, Donald Tusk, care a început consultările cu ambasadorii celor 27 de state membre UE.
Evaluarea Comisiei Europene privind evaziunea fiscală comisă de indivizi la nivel internațional
La 11 octombrie a.c., Comisia Europeană a emis un document de lucru fiscal („Taxation Paper”) privind Estimarea evaziunii fiscale comise de indivizi la nivel internațional. Acest studiu se axează doar pe evaziunea fiscală comisă de indivizi și nu ia în considerare evaziunea fiscală sau frauda fiscală comisă de corporații. Studiul se concentrează în special asupra estimărilor referitoare la evaziunea fiscală privind veniturile din capital, stocul de avere și veniturile inițiale nedeclarate. Studiul a determinat faptul că, între 2001 și 2016, cele 28 de state membre UE au suferit o pierdere de venituri de 46 de miliarde de euro (sau 0,5% din PIB) din cauza evaziunii fiscale la nivel internațional. În baza acestui raport, Franța este statul UE care a pierdut cele mai multe venituri în acea perioadă, media fiind de 10,74 miliarde de euro pe an (0,7% din PIB). Franța și Germania împreună cu Regatul Unit alcătuiesc mai mult de 55% din totalul veniturilor pierdute din cauza evaziunii fiscale în UE-28.
Impozitarea poluanților atmosferici ia amploare la nivelul UE
Conform unui reportaj, statele membre UE au fost de acord să se aloce 25% din bugetul UE pentru politica climatică. Această decizie a avut la bază propunerea Comisiei, iar președintele Finlandei a convins statele membre să își dea acordul. Cu toate că Parlamentul European dorește să mărească cheltuielile UE legate de politicile climatice la cel puțin 30%, pentru multe state membre, 25% este valoare maximă pe care doresc să o cheltuiască.
O nouă propunere de taxă pe plastic la nivelul UE a atras mulți susținători în rândul Consiliului și se estimează că va aduce 6,6 miliarde de euro anual. Impozitul propus ar trebui aplicat pe greutatea ambalajului plastic nereciclat. Pe termen scurt, taxa pe plastic ar trebui să vină în întâmpinarea cererilor Parlamentului European.
Între timp, Bruno Le Maire, ministrul finanțelor din Franța, a propus impozitarea combustibilului pentru aeronave și ambarcațiuni în Europa. Această taxă ar trebui introdusă la nivel european pentru a putea atinge scopul unei economii cu emisii reduse de dioxid de carbon până în 2050, a declarat acesta.
Măsuri fiscale publicate în proiectele de lege a bugetului Luxemburgului și Irlandei
La 14 octombrie a.c., Luxemburg a publicat proiectul de lege a bugetului pentru anul 2020. Principala măsură fiscală din proiect vizează expirarea deciziilor fiscale la sfârșitul anului 2019 (acorduri de preț în avans și alte confirmări fiscale în avans), emise de autoritatea fiscală din Luxemburg înainte de 1 ianuarie 2015.
La 17 octombrie, Irlanda a emis Legea Bugetului pentru 2020, reafirmându-și angajamentul față de o rată de impozitare corporativă pe profit de 12,5%. În plus, Irlanda va implementa Directiva UE anti-evaziune fiscală (ATAD) și va moderniza normele privind prețurile de transfer pentru a se alinia cu cele ale OECD (crescând cerințele privind documentarea prețurilor de transfer). Alte schimbări incluse în proiectul de lege au legătură cu impozitarea proprietății și impozitul indirect.