Impozitarea economiei digitale și taxa pe valoare adăugată simplificată pentru IMM-uri, principalele subiecte din buletinul de știri ETAF din 17 septembrie
European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat buletinul de știri din data de 17 septembrie. Principalele subiecte tratate sunt:
TVA-ul simplificat pentru IMM-uri: Raportul Parlamentului European a fost adoptat
Pe 11 septembrie 2018, Parlamentul European a adoptat, cu o largă majoritate, raportul pentru avizul elaborat de către deputatul european Vandenkendelaere (PPE, Belgia) referitor la sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici și mijlocii. Raportul sugerează că măsurile de simplificare ar putea fi puse în aplicare înainte de intrarea în vigoare a sistemului definitiv de TVA, propunând avansarea datei de depunere a cererilor până la 31 decembrie 2019, în loc de 30 iunie 2022. În plus, deputații europeni propun autorizarea IMM-urilor de a utiliza pragul de scutire a TVA-ului prezent, pentru o perioadă suplimentară de doi ani (față de un an) cu condiția ca cifra de afaceri anuală să nu depășească plafonul stabilit la nivel național cu mai mult de 33% în cursul acestor doi ani (spre deosebire de plafonul de 50% propus de Comisie).
Citiți raportul integral pe site-ul Parlamentului European
„Clauza de caducitate” propusă de Franța ar putea deveni modalitatea de impozitare a serviciilor digitale
În cadrul conferinței de presă comune de la Viena din 8 septembrie, ministrul francez de finanțe, Bruno Le Maire, a ridicat subiectul impozitării serviciilor digitale. Taxă intermediară propusă de Comisia Europeană la 21 martie 2018 prevede impozitarea cu 3% a veniturilor brute pentru activitățile platformelor digitale. În cadrul discursului său, ministrul francez de finanțe a propus „introducerea unei clauze de caducitate la propunerea Comisiei, astfel încât, de îndată ce la nivelul OCDE va fi luată o decizie, soluția membrilor OCDE va înlocui soluția europeană”. Propunerea pare să fi atras atenția mai multor state membre, ce s-au opus inițial propunerii în favoarea unui acord global la nivelul OCDE. Olanda, Regatul Unit și Luxemburg se opun susținerii acestei „clauze de caducitate”. În schimb, Italia este în favoarea acestei soluții, în timp ce poziția Germaniei este încă vagă. Pe de altă parte, este de remarcat faptul că unele state se opun în continuare impozitării serviciilor digitale, inclusiv Irlanda, Suedia și Danemarca, în timp ce Finlanda și Malta și-au exprimat scepticismul, sperând să avanseze o soluție la nivelul OCDE.
Comitetul TAX3 privind impozitarea economiei digitale
La 11 septembrie 2018, reprezentanții Comisiei Europene și ai OCDE au participat la o audiere a comisiei TAX3 a Parlamentului European de la Strasbourg. Bart Van Raaij și Eduard Folch Sogas din cadrul TAXUD reafirmă caracterul temporar al propunerii de impozitare cu 3% din cifra de afaceri a activităților desfășurate de platformele digitale. Din partea OCDE, Eric Robert, și-a exprimat optimismul cu privire la discuția care are loc la nivelul OCDE, afirmând că țări precum Statele Unite, ce au blocat orice progres până în acest moment, sunt acum deschise discuțiilor privind impozitarea economiei digitale. De asemenea, acesta s-a declarat optimist față de clauza de caducitate recent propusă de Franța în ceea ce privește impozitul interimar. Pe de altă parte, reacția deputatului european Pervenche Berès (S & D) a fost rezervată, aceasta solicitând OCDE să se bazeze pe propunerea Comisiei, în loc să încerce să o desființeze.
Vizualizați aici consultarea în integralitate
Pentru consultarea newsletter-ului complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.