Discursul președintelui Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, din deschiderea lucrărilor Congresului profesiei contabile, ediția a XXII-a
„Onorați invitați, dragi colegi,
Tema Congresului de astăzi se axează pe cele trei dimensiuni ale evoluției profesiei contabile, și anume gândirea integrată, globalizarea și tehnologia. Sunt trei dimensiuni asupra cărora noi, ca profesie, trebuie să ne aplecăm și să înțelegem că paradigma de lucru a acestei profesii, atât în ceea ce privește modelul de business, cât și modul de efectuare, se va schimba radical. Acest proces a și început. Este evident că, din punctul de vedere al mediului de afaceri, acest concept nou, de gândire integrată, schimbă puțin filosofia, în sensul în care crearea de valoare nu mai trebuie concentrată doar din perspectiva capitalului financiar, adică din cea a remunerării acționarilor. Trebuie luate în calcul toate celelalte capitaluri care folosesc la derularea și evoluția unei afaceri. Vorbim despre capitalul uman, capital tehnologic, mediu, societatea în ansamblul ei. Iată cum rolul mediului de business trece oarecum din mediul eminamente privat către interesul public. Aici, expertul contabil trebuie să aibă un rol important, acela de a facilita această trecere și, de ce nu, de a educa antreprenorii în această direcție. Se vorbește tot mai mult despre trecerea de la raportarea financiară la raportarea integrată.
Globalizarea este o certitudine astăzi. Mediul de afaceri fructifică din ce în ce mai mult efectul economiei de scară, în sensul în care, astăzi, businessurile sunt gândite pe volum și pe marjă adăugată mică. Este evident că această lipsă a granițelor afectează și profesia noastră. Apar din ce în ce mai necesare standardizarea internațională și, bineînțeles, trecerea și aplecarea profesiei noastre către contabilitatea managerială.
Profesionistul contabil trebuie să devină mâna dreaptă a antreprenorului deoarece, prin utilizarea tehnologiilor, acele taskuri mai puțin aducătoare de valoare adăugată pentru companie sunt automatizate, iar noi va trebui să ne utilizăm competențele pentru a traduce, de fapt, cifrele pe care le obținem prin situațiile financiare într-un limbaj ușor de înțeles pentru antreprenori și, mai mult decât atât, să venim cu soluții concrete pentru stabilitatea și dezvoltarea afacerii.
Nu în ultimul rând, trebuie să ne axăm pe tehnologie. Am văzut cu toții, societatea noastră devine din ce în ce mai dependentă de tehnologie și, cum este și firesc, profesia noastră trebuie să devină și ea mai dependentă de tehnologie. Așa cum am mai spus și în cadrul lucrărilor seminarului CILEA, nu trebuie să ne speriem, ci trebuie să vedem partea plină a paharului în sensul în care, în sfârșit, vom avea suficient timp să ne ocupăm de acele servicii cu valoare adăugată reală pentru mediul de afaceri și, aș spune eu, și pentru autoritățile și instituțiile care trebuie să reglementeze sistemul economic al țării noastre și la nivel global, astfel încât să se asigure dezvoltarea și performanța mediului de afaceri. Și, de ce nu, trebuie să avem grijă ca antreprenorii români să nu fie puși într-un con de umbră în competiția cu antreprenorii străini care beneficiază poate de mai mult know-how în ceea ce înseamnă partea de guvernanță corporativă și de management în afaceri.
Ce facem noi, ca profesie, în România? Suntem conștienți de toate aceste realități. Suntem conștienți că trebuie să ne schimbăm. Suntem conștienți că trebuie să luăm măsuri urgente pentru a răspunde cel mai bine solicitărilor mediului de afaceri, clienților noștri, dar și autorităților și instituțiilor de reglementare. Suntem ancorați în acest proces de schimbare. Avem mai multe direcții pe care le-am abordat, campanii de conștientizare și, bineînțeles, componenta de formare care încearcă să lărgească această arie de competență a expertului contabil către aceste noi domenii care poate au fost mult prea mult neglijate. Și pentru că acest lucru trebuie să-l facem public și pentru că imaginea noastră, a corpului profesional și a profesiei, este exprimată prin elementele de marketing, logo și slogan, am decis ca tradiția pe care o avem, fiind înființați în anul 1921, să o transpunem în realitatea zilei de astăzi și în viitor. Și tocmai de aceea, am decis, cu ocazia acestui eveniment, să lansăm și noua identitate a profesiei, respectiv a corpului nostru profesional.
ContaȚi pe Noi. ContaȚi, cu Noi. Întotdeauna!”
Tema Congresului de astăzi se axează pe cele trei dimensiuni ale evoluției profesiei contabile, și anume gândirea integrată, globalizarea și tehnologia. Sunt trei dimensiuni asupra cărora noi, ca profesie, trebuie să ne aplecăm și să înțelegem că paradigma de lucru a acestei profesii, atât în ceea ce privește modelul de business, cât și modul de efectuare, se va schimba radical. Acest proces a și început. Este evident că, din punctul de vedere al mediului de afaceri, acest concept nou, de gândire integrată, schimbă puțin filosofia, în sensul în care crearea de valoare nu mai trebuie concentrată doar din perspectiva capitalului financiar, adică din cea a remunerării acționarilor. Trebuie luate în calcul toate celelalte capitaluri care folosesc la derularea și evoluția unei afaceri. Vorbim despre capitalul uman, capital tehnologic, mediu, societatea în ansamblul ei. Iată cum rolul mediului de business trece oarecum din mediul eminamente privat către interesul public. Aici, expertul contabil trebuie să aibă un rol important, acela de a facilita această trecere și, de ce nu, de a educa antreprenorii în această direcție. Se vorbește tot mai mult despre trecerea de la raportarea financiară la raportarea integrată.
Globalizarea este o certitudine astăzi. Mediul de afaceri fructifică din ce în ce mai mult efectul economiei de scară, în sensul în care, astăzi, businessurile sunt gândite pe volum și pe marjă adăugată mică. Este evident că această lipsă a granițelor afectează și profesia noastră. Apar din ce în ce mai necesare standardizarea internațională și, bineînțeles, trecerea și aplecarea profesiei noastre către contabilitatea managerială.
Profesionistul contabil trebuie să devină mâna dreaptă a antreprenorului deoarece, prin utilizarea tehnologiilor, acele taskuri mai puțin aducătoare de valoare adăugată pentru companie sunt automatizate, iar noi va trebui să ne utilizăm competențele pentru a traduce, de fapt, cifrele pe care le obținem prin situațiile financiare într-un limbaj ușor de înțeles pentru antreprenori și, mai mult decât atât, să venim cu soluții concrete pentru stabilitatea și dezvoltarea afacerii.
Nu în ultimul rând, trebuie să ne axăm pe tehnologie. Am văzut cu toții, societatea noastră devine din ce în ce mai dependentă de tehnologie și, cum este și firesc, profesia noastră trebuie să devină și ea mai dependentă de tehnologie. Așa cum am mai spus și în cadrul lucrărilor seminarului CILEA, nu trebuie să ne speriem, ci trebuie să vedem partea plină a paharului în sensul în care, în sfârșit, vom avea suficient timp să ne ocupăm de acele servicii cu valoare adăugată reală pentru mediul de afaceri și, aș spune eu, și pentru autoritățile și instituțiile care trebuie să reglementeze sistemul economic al țării noastre și la nivel global, astfel încât să se asigure dezvoltarea și performanța mediului de afaceri. Și, de ce nu, trebuie să avem grijă ca antreprenorii români să nu fie puși într-un con de umbră în competiția cu antreprenorii străini care beneficiază poate de mai mult know-how în ceea ce înseamnă partea de guvernanță corporativă și de management în afaceri.
Ce facem noi, ca profesie, în România? Suntem conștienți de toate aceste realități. Suntem conștienți că trebuie să ne schimbăm. Suntem conștienți că trebuie să luăm măsuri urgente pentru a răspunde cel mai bine solicitărilor mediului de afaceri, clienților noștri, dar și autorităților și instituțiilor de reglementare. Suntem ancorați în acest proces de schimbare. Avem mai multe direcții pe care le-am abordat, campanii de conștientizare și, bineînțeles, componenta de formare care încearcă să lărgească această arie de competență a expertului contabil către aceste noi domenii care poate au fost mult prea mult neglijate. Și pentru că acest lucru trebuie să-l facem public și pentru că imaginea noastră, a corpului profesional și a profesiei, este exprimată prin elementele de marketing, logo și slogan, am decis ca tradiția pe care o avem, fiind înființați în anul 1921, să o transpunem în realitatea zilei de astăzi și în viitor. Și tocmai de aceea, am decis, cu ocazia acestui eveniment, să lansăm și noua identitate a profesiei, respectiv a corpului nostru profesional.
ContaȚi pe Noi. ContaȚi, cu Noi. Întotdeauna!”