Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate

După cum este cunoscut, profesionistul contabil joacă un rol deosebit de important în economie, iar implicarea sa în buna funcționare a sistemelor fiscale devine din ce în ce mai activă, fiind recunoscută inclusiv prin competențele recunoscute odată cu modificarea OG nr. 65/1994 anul trecut, prin Legea nr. 162/2017.

De asemenea, în calitatea lor de intermediari în domeniul fiscal – așa cum prevede Directiva 2011/16/UE (modificată prin Directiva (UE) 2018/822 a Consiliului din 25 mai 2018 – publicată în Jurnalul Oficial al UE din 5 iunie 2018) în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu privire la modalitățile transfrontaliere care fac obiectul raportării, aplicabilă consilierilor fiscali, contabililor, băncilor, avocaților care elaborează și promovează scheme de planificare fiscală pentru clienții lor, ratificată de statele membre UE la 13 martie 2018 –, profesioniștii contabili, care creează sisteme financiare transfrontaliere complexe ce ar putea contribui la evitarea impozitării, vor fi obligați să raporteze aceste structuri autorităților lor fiscale.

În acest context, având în vedere că interdependența dintre contabilitate, fiscalitate și sistemul bancar impune abordări integrate, esențiale pentru buna funcționare a economiei, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat joi, 7 iunie a.c., în parteneriat cu Institutul Bancar Român (IBR), prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate.

Conferința, structurată în patru paneluri ce au inclus prezentări și dezbateri ale unor subiecte care vizează prezentul și viitorul, a avut loc la sediul IBR și a reunit practicieni și reprezentanți ai instituțiilor publice din domeniile financiar-contabil, fiscal și bancar.

Evenimentul a fost deschis de președintele Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, care a menționat că este prima ediție a unei conferințe care, alături de Conferința Națională de Expertiză Contabilă Judiciară și Extrajudiciară, desfășurată la 28 noiembrie 2017, și de Conferința Națională de Controlling și Risk Management, ce a avut loc anul acesta, la 7 martie, compune seria unor inițiative pe care CECCAR are în vedere să le implementeze anual, dorind, prin intermediul acestor întâlniri, ca activitatea profesioniștilor contabili să fie transpusă în dezbateri cu expunerea punctelor de vedere ale tuturor actorilor implicați – fie că vorbim despre practicienii în contabilitate și fiscalitate, fie despre mediul de afaceri sau despre instituțiile de reglementare și control. Totodată, președintele CECCAR a subliniat importanța dezbaterii problemelor în cadrul acestor evenimente și identificarea provocărilor, a oportunităților și a soluțiilor de transformare a provocărilor în oportunități, precum și crearea unui cadru prielnic de colaborare între toate părțile implicate, cu rezultate pozitive în dezvoltarea economiei naționale.

În continuare, Emilia Frunză, Coordonator al Departamentului de Certificări Internaționale și Parteneriate – Institutul Bancar Român (coorganizator al evenimentului), Mihai Busuioc, Președintele Curții de Conturi a României și George Constantin Păunescu, Președintele Uniunii Generale a Industriașilor din România au transmis mesaje, subliniind buna colaborare cu CECCAR, precum și importanța competențelor și experienței puse la dispoziția mediului economic de profesioniștii contabili.

Primul panel al conferinței a fost moderat de Ioana Bădescu, membru în Consiliul Superior al CECCAR, care, împreună cu Alexandra Lazăr, director al Direcției de legislație și reglementări contabile din Ministerul Finanțelor Publice, și conf. univ. dr. Marcel Vulpoi – Academia de Studii Economice, a dezbătut aspecte privind cadrul de raportare corporativă la nivel național și la nivelul UE, aducând în discuție relevanța acestuia în contextul actual de business. De asemenea, vorbitorii din primul panel au făcut referire la consultarea publică lansată de Comisia Europeană, în care au fost ridicate o serie de probleme cărora să li se identifice soluțiile potrivite astfel încât cadrul de raportare financiară să răspundă mai bine nevoilor utilizatorilor, document intitulat Evaluarea gradului de adecvare a cadrului general al UE pentru raportarea publică de către companii, pe care CECCAR îl pune la dispoziția membrilor, tradus în limba română, pe site-ul www.ceccar.ro.

Moderate de prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, discuțiile celui de-ai doilea panel au supus atenției participanților, în primul rând, modificările aduse Directivei 2011/16/UE, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din data de 5 iunie 2018, tema aleasă pentru această parte a întâlnirii profesionale fiind Provocări și oportunități pentru experții contabili ca intermediari în domeniul fiscal în contextul modificării Directivei 2011/16/UE. Directiva are ca obiectiv principal consolidarea transparenței fiscale și combaterea evaziunii fiscale la nivelul statelor membre UE. Noile dispoziții de raportare vor intra în vigoare începând cu data de 1 iulie 2020 și prevăd obligația intermediarilor fiscali care furnizează clienților lor scheme financiare transfrontaliere complexe ce pot ajuta la sustragerea de la plata impozitelor de a raporta aceste structuri autorităților fiscale din țara lor. Dezbaterile s-au referit, totodată, la rolul important pe care îl are profesionistul contabil în domeniul fiscal, rol evidențiat chiar de Federația Internațională a Contabililor (IFAC) într-un articol publicat pe site de Russell Guthrie, Director relații profesionale și director financiar IFAC. Articolul făcea referire la rezultatele unui raport din 2007 al Forumului privind Administrarea Fiscală (format din practicieni fiscali din 45 de țări), care recunoștea rolul pe care intermediari precum contabilii îl au în buna funcționare a sistemelor. În fapt, Forumul privind Administrarea Fiscală are o poziție consolidată, fiind format din comisari din 50 de țări membre OECD și țări care nu sunt membre, inclusiv membri ai G20, având rolul de a influența tendințele globale în scopul îmbunătățirii administrării fiscale la nivel mondial. De asemenea, Accountancy Europe a publicat, în 2015, un articol intitulat Profesia contabilă și fiscalitatea: abordarea corectă, în care se explică, pe larg, rolul profesiei contabile în sistemele fiscale. Articolul subliniază poziția ideală a contabilului pentru a trata cu contribuabilii, autoritățile fiscale și organele de reglementare într-un mediu fiscal în continuă schimbare. Accountancy Europe a continuat demersurile de conștientizare a rolului important pe care îl au profesia contabilă și profesionistul contabil în buna funcționare a sistemului fiscal, publicând, în 2017, un document (sub formă de întrebări și răspunsuri) cu titlul Rolul profesionistului contabil în fiscalitate, care a venit pe fondul demersurilor și agendei publice europene în acest domeniu

Tema panelului a fost dezbătută de moderator împreună cu președintele Filialei București a CECCAR, Aurel Andrei – care a abordat subiectul din punctul de vedere al expertului contabil judiciar, Marius Viorel Nițu – Șef serviciu, Direcția generală de informații fiscale din cadrul ANAF – reprezentând instituția care colectează datele financiare de la contribuabili, și conf. univ. dr. Adriana Popa – Academia de Studii Economice –specialist în fiscalitate.

Președintele prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, a anunțat că începând de luna acesta CECCAR a devenit membru al European Tax Adviser Federation (ETAF), organizație europeană ce reunește peste 230.000 de profesioniști fiscali din Franța, Germania, Italia și Belgia, al cărei rol principal este reprezentarea profesiei la nivel european, fiind un partener de încredere în discuțiile decidenților politici europeni pentru promovarea unei bune legislații în domeniu și pentru lupta împotriva abuzurilor, ilegalităților și creșterea transparenței.

Conferința a continuat cu al treilea subiect – Provocări în contabilitatea și fiscalitatea publică, despre care au discutat Laurențiu Dodocioiu, director în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Alexandru Costache, reprezentant al Curții de Conturi a României, și conf. univ. dr. Liviu Matac, cadru didactic al Academiei de Studii Economice, împreună cu prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova.

„Contabilitatea publică este în plină efervescență la nivel european și internațional, existând încă multe puncte în care nu s-a ajuns la un consens și în care ar trebui implicată mai mult profesia contabilă, atât din perspectiva construirii sistemului contabil, cât și din perspectiva implicării în activitățile de contabilitate în domeniul public”, este de părere președintele CECCAR, menționând, totodată, că „sistemul contabil în domeniul public nu a ținut pasul cu cel din sistemul privat. La nivel internațional s-au făcut demersuri privind standardizarea în acest domeniu. Standardele internaționale în domeniul public tind să se apropie destul de mult de cele de raportare financiară din domeniul privat – existând aici opinii pro și contra. Prin deschiderea Ministerului de Finanțe și a Curții de Conturi avem posibilitatea de a crea un sistem performant”.

Cu privire la relația dintre contabilitatea și fiscalitatea publică s-a adus în discuție sistemul ForExeBug, sistem dezvoltat sub coordonarea actualului secretar de stat în MFP, Tiberiu Valentin Mavrodin. Serviciul informatic performant pentru raportarea situațiilor financiare ale instituțiilor publice s-a implementat de România, cu statut de pionierat, în urma cerințelor impuse de Comisia Europeană, țara noastră devenind astfel exemplu de bune practici, și permite ca MFP să acceseze balanțele tuturor instituțiilor publice, ajutând, totodată, în deciziile manageriale. Despre acesta a vorbit în amănunt reprezentantul MFP, Laurențiu Dodocioiu, implicat direct în procesul de implementare a acestui mecanism integrat prin care se realizează toate plățile instituțiilor bugetare, cu excepția instituțiilor de credit pentru care există un formular de raportare și verificare încrucișată cu contabilitatea. Potrivit reprezentantului MFP, începând cu 1 ianuarie 2019 sistemul național de raportare va fi singurul care va furniza informația financiar-contabilă în sectorul public, iar în privința Trezoreriei online se estimează un termen de 1 an – 1 an și jumătate pentru finalizarea proiectului.

Despre eficiența sistemului integrat ForExeBug a vorbit și Alexandru Costache, din partea Curții de Conturi, din punctul de vedere al misiunilor de audit, în sensul optimizării acestor activități prin colaborarea cu MFP, amintind și protocolul încheiat între cele două instituții.

Despre cât este de dificil pentru un profesionist contabil să se adapteze la modul de lucru în contabilitatea publică, ținând cont de toate aceste instrumente amintite, a vorbit conf. univ. dr. Liviu Matac, menționând că prin implementarea noului sistem informatic, contabilitatea în domeniul public devine mai accesibilă profesioniștilor contabili, existând o piață puțin exploatată de către membrii CECCAR. Totodată, s-a menționat că prin utilizarea sistemului informatic s-a accelerat procesul de depunere a raportărilor, existând și timp necesar analizelor manageriale.

Ultima parte a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate, moderată de conf. univ. dr. Marcel Vulpoi, a adus în discuție provocările contabile în sistemul bancar, Bogdan Tudose, vicepreședinte al Comisiei de Contabilitate din cadrul Asociației Române a Băncilor, care a vorbit despre provocările cu care sistemul bancar s-a confruntat în ultimii ani și despre IFRS 16 – noul standard de leasing (care devine efectiv începând cu 1 ianuarie 2019), incluzând o prezicere a implicațiilor pe care le va avea aplicarea acestuia la nivelul instituțiilor bancare și menționând că cea mai potrivită ar fi implementarea acestuia copy-paste în legislația națională.

Elena Rusu, șef al Departamentului Reglementări și Fiscalitate din cadrul BCR, a prezentat provocările în contabilitatea băncilor prin prisma aplicării IFRS 9, standard internațional intrat în vigoare începând cu data de 1 ianuarie a acestui an în toate statele Uniunii Europene și care are un impact semnificativ asupra managementului riscului și a modelului de afaceri bancar.

Un alt subiect important al conferinței a fost abordat de Valerian Ionescu, supervizor Biroul Managementul Produselor de Investiții, BCR – pachetul legislativ MiFID II, directivă ce are ca obiective principale sporirea transparenței pieței, creșterea nivelului de protecție a investitorilor și îmbunătățirea condițiilor de concurență între participanții din piață.

Atât IFRS 9, cât și MiFID II implică modificări semnificative la nivelul instituțiilor bancare, în special în ceea ce privește sistemele și aplicațiile TIC utilizate, impactul în această zonă fiind semnificativ în primul rând din punct de vedere financiar.

La finalul evenimentului, trei participanți au primit din partea CECCAR, prin tragere la sorți, câte o licență gratuită pentru IFRS® 2017, cea mai recentă ediție ce cuprinde textul consolidat al normelor autorizate ale Consiliului pentru Standarde Internaționale de Contabilitate (IASB®).

Written by

Leave a Reply

Message